Sony, Microsoft en Nintendo gaan lootboxen transparanter maken
De Entertainment Software Association, een vertegenwoordigingsorgaan van grote gamebedrijven, heeft aangekondigd dat Sony, Microsoft en Nintendo een overeenkomst hebben gesloten om in de toekomst meer transparantie te eisen omtrent lootboxen in alle games die op hun platformen verschijnen. Concreet zullen games verplicht de kanspercentages op de items in de lootboxen moeten weergeven, zodat spelers van tevoren weten hoe groot de kans is dat ze een bepaald item krijgen.
Sommige games tonen die winkansen nu ook al, soms omdat het verplicht is door de wet, maar in de toekomst zou het dus verplicht worden voor alle games met lootboxen die verschijnen op platformen van Sony, Microsoft en Nintendo.
Het nieuwe beleid van de drie platformhouders zou in de loop van 2020 geïmplementeerd worden. Ook verschillende uitgevers, zoals Electronic Arts en Bandai Namco, Activision Blizzard, Ubisoft, Warner Bros. en Take-Two Interactive, hebben zich geëngageerd om een gelijkaardig beleid in te voeren. Dat zou ten laatste eind 2020 gebeuren.
Op zich weer een stap in de goede richting natuurlijk, maar tegelijk lijkt het ook een kwestie van "beter laat dan nooit" of zelfs "too little too late". Inmiddels worden zuivere lootboxen immers sowieso al meer en meer vervangen door andere systemen, dus het initiatief van de grote spelers komt rijkelijk laat. Voorts is de kans groot dat het nieuwe beleid enkel van toepassing zal zijn op nieuwe games en bestaande games die op een bepaald moment lootboxen introduceren. Reeds bestaande games met reeds bestaande lootboxen zouden de dans dus ontspringen.