EA: "Lootboxen zijn een verrassing en redelijk ethisch"
In het Verenigd Koninkrijk heeft een parlementaire hoorzitting plaatsgevonden omtrent lootboxen. Onder meer EA moest daar de nodige tekst en uitleg komen geven. Opmerkelijk was de verdediging die Kerry Hopkins, VP of legal and government affairs bij EA, aanhaalde.
Volgens Hopkins is er eigenlijk weinig mis met lootboxen, om niet te zeggen niets. Volgens hem zijn het eerder "verrassingen" voor de speler en bovendien zijn ze "redelijk ethisch". Hij vergeleek lootboxen met verrassingsspeelgoed dat al jaren bestaat, zoals Kinder Surprise.
Voorts haalde Hopkins aan dat lootboxen volgens verschillende kansspelcommissies in verschillende landen niet onder de gokwetgeving vallen, een standpunt waarmee EA het uiteraard eens is. Waar men het niet mee eens is, is de visie van de kansspelautoriteiten in België en Nederland, die oordelen dat lootboxen wel degelijk (in bepaalde gevallen) onder de gokwetgeving vallen. EA wijst erop dat dit een interpretatie van de betrokken autoriteit betreft, en geen oordeel van een rechter. Ook is EA het niet eens met beweringen dat lootboxen tot gokken zou leiden.
De hoorzitting was slechts één element van een onderzoek van de Britse overheid naar gokelementen in games. Of er ook aangepaste wetgeving zal komen, valt nog af te wachten.
Wat een bullshit. Lootboxen zijn alles behalve onschuldig en consument onvriendelijk. Waar je vroeger alle characters/skins/ wapens kon unlocken door het spel te spelen moet je nu geld uitgeven om een kans te hebben dat je die krijgt.
Geplaatst op 2019-06-20 12:11:30
En de vergelijking met kinder surprise is ook al scheef, dat speelgoedje zat er gratis bij, ja kinderen zagen om kinder surprise vs gewone choclat, maar dat is anders dan een spel spelen, een surprise krijgen en er nog eens voor moeten dokken om te kijken wat je surprise is ... Schei toch uit EA en maak terug deftige spellen zodat mensen waar krijgen voor hun 60€
Geplaatst op 2019-06-20 12:52:01
"dat speelgoedje zat er gratis bij"
Dat is wel in de prijs ingerekend :p
Geplaatst op 2019-06-20 13:23:05
Vroeger was alles wat nu als DLC verkocht wordt ook gratis totdat de gamedevs geld geroken hadden en wij als een kudde schapen ons geld met kruiwagens aan de devs gaven terwijl ze ons een product vol bugs afleveren waardat we vroeger een deftig product kregen met een minimum aan bugs.
Geplaatst op 2019-06-20 14:15:50
Publishers bedoel je?
Trouwens.. ik gaf je op bovenstaande geen ongelijk e.
Geplaatst op 2019-06-20 16:10:52, bewerkt op 2019-06-20 16:11:13
Publishers inderdaad, I know, was misschien een wat agressieve reactie :D
Geplaatst op 2019-06-20 17:04:03
Lootboxes die je kan verdienen met ingame currency dmv te spelen vind ik niet erg, lootboxes die je enkel kan kopen met echt geld kan echt niet (tenzij het een F2P game is, ze moeten ergens geld uithalen uiteraard).
Dit is natuurlijk enkel mijn mening uiteraard.
Geplaatst op 2019-06-20 13:43:17, bewerkt op 2019-06-20 20:13:11
ik ga nu eens een echt zot idee voorstellen. waarom zorgen ze niet dat er een ingame store is waar je alles kan zien wat beschikbaar is en je kunt kopen wat je wilt ipv wat random brol krijgen? op deze manier kunnen ze ook geld verdienen en is het geen loterij of je iets krijgt dat nuttig is of niet.
lootboxen zijn er enkel om ervoor te zorgen dat je veel meer moet kopen dan nodig is. ik ben er trouwens zeker dat ze bijhouden hoe en met wat je speelt en je slechts zelden iets geven wat voor u nodig is om nog meer te verdienen.
en full price AAA games moeten nooit lootboxen hebben vreemd ook dat ze zijn gestopt met het opscheppen over de inkomsten van hun games op het moment dat ze zijn gekomen. toen was het plots nodig om te kunnen overleven. dus mss zorgen lootboxen voor minder winst. het enige waar ze nu nog mee afkomen is dat games de grootste is in entertainment qua inkomsten. maar een film vraagt dan ook geen extra geld om een post credit scene. hoewel sommige die nu ook al achteraf toevoegen.
Geplaatst op 2019-06-20 15:19:04
Of gewoon beide. Zorg dat lootboxen bijvoorbeeld 1$ kost en als je een skin direct wil kopen van de store je 5$ betaald.
Geplaatst op 2019-06-20 15:49:50
of je stopt met voor alles extra geld te vragen in een game dat al 70 euro kost.
Geplaatst op 2019-06-20 18:04:31
Dat sowieso :P
Geplaatst op 2019-06-20 18:53:16
Games zijn niet veel duurder geworden in de loop der jaren als je de inflatie meerekent. Terwijl de ontwikkelkosten wel duurder zijn geworden omdat de prijzen worden geïndexeerd. Eigenlijk is game veel goedkoper geworden dan 25j geleden.
Geplaatst op 2019-06-20 22:57:32
maar de afzetmarkt is wel vele malen groter geworden. ze zitten tegenwoordig te klagen over games die maar 5 miljoen exemplaren verkopen. als je daarmee geen winst kan maken is er iets verkeerd met hoe je games/reclame maakt.
er is een periode geweest dat GTA en COD zaten te strijden om zo snel mogelijk aan een miljard omzet te raken voor 1 game. is het normaal dat als je binnen de week(en soms binnen de dag) zo'n bedrag binnenhaalt je afkomt met lootboxen en zegt dat het moet omdat je anders geen winst kan maken?
dat niet duurder is trouwens ook zever. vroeger kreeg je een volledig spel met alle content. nu kost u dat tussen de 100-150 euro. nu krijg je een basis versie waar ze serieus met de schaar zijn doorgegaan als je het wilt aan de oude prijs. idem met de meeste sequels, veel van wat nu uitkomt onder die naam was vroeger een expansie van 20-30 euro. laat u vooral niet wijsmaken dat je nu meer krijgt dan vroeger.
Geplaatst op 2019-06-21 05:37:10, bewerkt op 2019-06-21 06:03:31
de afzetmarkt van andere producten is ook veel groter geworden terwijl ze stijgen in prijs.
games voor snes kosten toen ook soms rond 4000 bel frank. wat een veel hoger bedrag was dan nu 100€ is.
Geplaatst op 2019-06-21 09:08:53
Ook grappig dat ze die vergelijking maken aangezien die surprise eitjes verboden zijn in de VS.
Geplaatst op 2019-06-20 20:01:44
Naar mijn mening is het zeker wel gokken. Of je nu meespeelt met een loterij, een blindbag koopt of dat je roulette speelt in het casino of dat je nou lootboxen koopt het valt allemaal onder gokken. Je weet in alle gevallen van te voren wat je wel en niet kunt krijgen.
-Bij een loterij weet je VAN TE VOREN dat je geld kan winnen maar dat er ook een kans is dat je niks wint. Je gokt er dus op dat je wat geld kan winnen.
-Bij een blindbag weet je VAN TE VOREN dat je in ieder geval iets krijgt maar dat er een kans is dat dat iets is wat je minderleuk zal vinden. Maar je gokt er alsnog op dat je dat ene poppetje krijgt die je het liefst zou willen.
-Bij roulette weet je VAN TE VOREN dat er een kans is dat je je inzet verliest maar ook dat er een kans is dat jij je inzet verdubbelen kan.
-Bij lootboxen weet je VAN TE VOREN dat je zeker iets krijgt maar net zoals bij blindbags is er een kans dat je niet krijgt wat je graag zou willen kriigt.
Het verschil is dus eigenlijk dat er bij 'echt' gokken een kans is dat je helemaal niks krijgt. Met lootboxen en blindbags krijg je sowieso iets. En dan zou het ineens niet meer gokken zijn wat natuurlijk belachelijk is. Want je weet in alle hierboven genoemde gevallen van te voren wat je kunt verwachten. Ik weet niet in hoeverre blindbags verboden zijn in de Benelux maar dat is precies hetzelfde als een lootbox alleen is een lootbox digitaal. Blindbags zouden dus ook verboden moeten zijn als ze dat nog niet zijn. Alles hierboven valt onder gokken. Alle gevallen zouden onder hetzelfde recht moeten vallen.
Geplaatst op 2019-06-20 15:42:26, bewerkt op 2019-06-20 15:46:25
bij blindbags zijn er over het algemeen maar een 10-tal verschillende figuren te verzamelen die allemaal dezelfde waarde hebben. je kan die ook zonder problemen ruilen met andere mensen die een missen. dus gokken is het niet echt sinds je altijd evenveel krijgt voor uw geld.
lootboxen zijn enorm random en gaan vaan pure waardeloze crap tot wapens die u een oneerlijk voordeel geven. het kost evenveel maar je zit met grote extremen wat je kan krijgen voor die prijs. je kan ze ook niet ruilen of verkopen. dat laatste zou ervoor zorgen dat de devs/uitgevers minder verdienen dus dat mag niet.
dat is het verschil.
Geplaatst op 2019-06-20 16:06:19
Ik snap wat je bedoelt maar de waarde/quality van items in blindbags of lootboxes doet er toch niet toe? Je weet in beide gevallen van te voren wat je kunt krijgen en wat niet of de waardes van de items nu verschillen of niet doet er niet toe.
Maar het is wel extra zuur ja als de waardes van items in die lootboxes erg verschillen. Maarja wat maakt iets dan weer minder waardevol? Dat hangt ook weer van bepaalde dingen af zoals droprates of de community.
Soms kun je items uit lootboxen wel gewoon traden met andere mensen hoor kijk maar naar Rocket League Bijvoorbeeld.
Geplaatst op 2019-06-20 16:26:26, bewerkt op 2019-06-20 16:29:29
voor zover ik nog weet zijn die kinder eggs ook verbonden in de USA mijne beste vriend Hopkins. dus ik weet niet of dat dat het beste voorbeeld was om boven te halen.
Geplaatst op 2019-06-21 04:38:36
nee ze hebben ze in andere vorm. de chocolade en het speeltje zitten apart verpakt.
Geplaatst op 2019-06-21 05:30:55
Je kan er voor of tegen zijn. Wat mij stoort is dat ons achterlijk klein kutlandje besluit dat ik als volwassen man niet zelf mijn keuze mag maken om een lootbox te openen.
Ik heb verdomme in Player Unknown Battlegrounds nog een stuk of 20 boxes waar ik niets mee kan doen, kan er geen key voor kopen en niets openen.
Geplaatst op 2019-06-21 10:46:26
Het probleem is dat lootboxes overal toegelaten werden in games, en vele games vaak kinderen lokten met het lootbox-aanbod. En gezien games dit niet (kunnen) controleren, is een totaalverbod dan ook aan de orde tot die shit in orde is. Gokken mag ook niet voor minderjarigen.
En ja, ge kunt afkomen met "opvoeding" en "heb aandacht voor uwe kleine", maar ook vele ouders zijn koekerond op gebied van omgaan met technologie. Die denken niet 2x na voor ze hun bankgegevens aan een account linken, een doodsimpel paswoord (of zelfs geen) gebruiken om transacties te activeren,... Tieners zijn ook minderjarig, en hebben hun eerste bankkaart waar ze geld van hun vakantiejob of zakgeld op hebben, die ze in no-time kunnen verbrassen.
Again, kwakzalfouders gaan hun kinderen volledige vrijheid geven "want het zijn precies kleine volwassenen, zo'n schatjes ook!", en bam, bankkaart leeg na 2 dagen.
Dat jij er verstandig mee om zou springen, wil niet zeggen dat anderen het gaan doen. Jij moet "boeten" omdat een minderheid met iets niet om kan gaan. En laat dat nu net de basis zijn waarom vele wetten en regels op gebaseerd zijn, op het feit dat een kleine bende zich niet kan beheersen/gedragen, en enkel (deels) te stoppen zijn door ze wettelijk in hun vrijheid te beperken.
Geplaatst op 2019-06-21 16:57:56