Cliff Bleszinski wil nooit meer disc-based game maken
Cliff Bleszinski, de man die vorig jaar Epic Games verliet en een eigen studio oprichtte, heeft tijdens een interview teruggeblikt op zijn werk rondom Gears of War en wat dit betekent voor zijn toekomstige projecten. Daarbij is hij redelijk kritisch voor de manier waarop Gears of War uiteindelijk ontwikkeld is.
"Wat Gears of War betreft, schiet je uiteindelijk fucking hagedis-mannen in hun fucking gezicht met een fucking chainsaw gun," vertelt Bleszinski. "Het is niet geworden wat ik had gehoopt. Ik had het voorgesteld als Band of Brothers met monsters - je weet dat Band of Brothers goed gemaakt is en emotioneel, en het verhaal vertelt van de Greatest Generation en wat zij tijdens de oorlog hebben gedaan. Maar op een of andere manier zijn we bij Predator beland ... de personages gespierd en mannelijk. Dat had ik nooit zien aankomen. Zoiets kan je niet plannen. [...] Ik wil niet dat Gears of War mijn definitieve erfenis is. Uiteindelijk staat het bekend als een leuke, fantastische franchise, maar ik denk graag dat er meer aan mijn creativiteit is dan dat."
Bleszinski heeft het verder ook over de dood van de "oude garde", waarmee hij de meer traditionele manier van game development bedoelt. Zo wijst hij naar het klassieke patroon van een GameInformer cover en een onthulling tijdens E3, maar dat is volgens Bleszinski dus een systeem dat aan het uitsterven is. "Ik zal voor de rest van mijn carrière nooit nog een disc-based game maken," voegt hij er nog aan toe.
Het is geweten dat Bleszinski momenteel aan een nieuwe game werkt, maar officieel is daar nog niet veel over geweten. Er zijn wel al wat vage teasers geweest en begin deze maand werd gezegd dat we mogelijk enkele weken later meer info zouden krijgen. Bleszinski was namelijk nog aan het praten met mogelijke investeerders, al sloot hij crowdfunding ook niet uit.