Naughty Dog werkte aan reboot van Jak and Daxter
Tijdens een bijeenkomst van de International Game Developers Association mocht Neil Druckmann, creative director en schrijver bij Naughty Dog, een lezing geven. Hij besloot het te hebben over The Last of Us, en over hoe de game tot stand kwam, waar men inspiratie haalde, etc. De lezing geeft als dusdanig niet alleen een uniek inzicht in de ontwikkeling van The Last of Us, maar ook in de ontwikkeling van Naughty Dog zelf.
Na Uncharted 2: Among Thieves kreegen ze bij Naughty Dog de vrijheid om een tweede team samen te stellen dat aan een nieuw project zou werken. Sony zelf stelde voor om aan een reboot van Jak and Daxter te werken, iets waar het tweede team bij Naughty Dog dan ook mee aan de slag ging. Hun ideeën bleken echter al snel redelijk ver weg te liggen van wat Jak and Daxter in essentie is, en dus had men het gevoel dat de naam enkel nog om commerciële redenen zou gebruikt worden, iets wat men liever niet had. Daarop trok Naughty Dog terug naar Sony met de vraag of ze werkelijk aan Jak and Daxter moesten werken, waarop Sony blijkbaar antwoordde dat dat helemaal niet moest. Sony dacht dat het misschien makkelijk was om Naughty Dog een opdracht te geven waarvan ze konden vertrekken, maar indien gewenst mochten ze ook geheel hun eigen ding doen. Dat eigen ding werd uiteindelijk The Last of Us.
De hele lezing kan hieronder bekeken worden en is zoals gezegd redelijk interessant, al raden we mensen die The Last of Us nog niet hebben gespeeld af om te kijken. Er wordt immers gesproken over bepaalde inspiratiebronnen en verhaalelementen die in hun geheel of in een andere vorm in The Last of Us werden verwerkt. Als dusdanig zou de presentatie dus best wel wat spoilers kunnen bevatten. Het artwork van Jak and Daxter hebben we uit de video gehaald en nog even apart geplaatst.