Fable: The Journey-team overwoog on-rails te schrappen
Toen Fable: The Journey werd aangekondigd en getoond, kreeg het spel vrij snel bakken kritiek te verduren, omdat het eruit zag als een on-rails ervaring, iets wat - gezien de oorspronkelijke Fable-games - niet meteen op bijval kon rekenen van hardcore gamers en fans van de eerdere titels.
De kritiek was blijkbaar zo erg dat het team, dat "vernietigd werd door de kritiek", overwoog om het on-rails gedeelte er weer uit te halen. Er werd ook geëxperimenteerd met vrije beweging, waarbij je in de richting waarnaar je wou gaan, moest leunen. "Dat was verschrikkelijk, het was gewoon niet leuk." Uiteindelijk wist 1 intern team iedereen weer te motiveren, omdat die een geweldige dungeon hadden klaargemaakt. "Ik denk dat dat het team wist te overtuigen dat we geen brol-game aan het maken waren. We waren met iets bezig dat geweldig kan zijn. Het team dat verantwoordelijk was voor die dungeon heeft meer gedaan voor het teamgevoel dan wat ik op een vrijdagmiddag met een speech kon doen," laat Gary Carr (creative director) weten.