De 4Gamers Top 5 van 2025 - RobPlays
Het gamejaar zit er bijna op en dus is het tijd om terug te blikken. In deze reeks laten we de 4Gamers-redactie aan het woord met hun persoonlijke Top 5 van het afgelopen jaar. Deze keer is het de beurt aan ClarisCakes.
5. Ghost of Yotei
Heel graag gespeeld en zeer weinig op aan te merken. Het verhaal wist me voldoende te boeien en de gameplay zit goed in elkaar. De toevoegingen zijn welgekomen en houden het voldoende fris ook al speelt deze ‘sequel’ het vooral op veilig, maar als de basis al zo sterk is hoeft het ook niet alles opnieuw uit te vinden. De gevechten zijn bruut en het verhaal best heftig, de wereld verkennen voelde voor mij dan weer zeer cosy.
Audiovisueel ook bij het beste dat ik dit jaar zag. Wat Sucker Punch op het scherm tovert is werkelijk prachtig, elk uitzicht kan wel een schilderij zijn. De toevoeging van raytracing geeft die extra meerwaarde, zeker als je het op de PS5 Pro speelt.

4. The First Berserker: Khazan
Onverwacht zet ik deze best hoog in mijn lijstje, maar als beste Soulservaring van het jaar kon ik niet anders. De combat zit zo goed dat ik het iets te prominente gear en loot aspect graag negeer. Eens het klikt is het geweldig. Parries, dodgen, skills op het juiste moment gebruiken. Alles voelt gewoon top. Bosses zijn zeer uitdagend en geven voldoening wanneer je de timings doorhebt en het verhaal is best genietbaar al zal dat niet de reden zijn dat je dit speelt. Halverwege de game gaat de vaart er wel wat uit maar het einde maakt dit meer dan goed.
Visueel is Khazan ook best in orde, al is het allemaal nogal kleurloos. Vooral de cinematische tussenfilmpjes zijn heel goed gemaakt en de soundtrack heeft enkele geweldige tracks. Voor de Soulsfans dé titel die ze moeten gespeeld hebben dit jaar.

3. Hollow Knight: Silksong
Ik was niet meteen de grootste fan van Hollow Knight toen ik deze begin dit jaar speelde. Vooral dan omdat ik niet de beste ben in platforming ben en ik meerdere keren gefrustreerd tegen een muur aan botste. Misschien zat de eerste nog vers genoeg in de vingers, want Silksong klikte wel meteen. Platforming ging me goed af, de combat klikte maar vooral: het verkennen van de wereld was zo verslavend. Silksong zit zo goed in elkaar, het beste leveldesign dat ik dit jaar zag. Zo veel geheimen, extra gebieden, verborgen bazen,.. Noem maar op.
Ook zoveel game voor zo weinig geld, geweldige ervaring. Was zeker kanshebber voor nummer één maar helaas was Act 3 en bijhorende extra moeilijkheid er voor mij wat teveel aan waardoor het een mooie derde plaats is geworden.

2. Arc Raiders
De game waar ik de laatste tijd onverwacht heel veel plezier uit heb gehaald. Het genre was me op een uurtje Tarkov na vrij onbekend en genoot ook niet meteen mijn voorkeur. Maar met Arc veranderde dit compleet. 100 uur al ondertussen en nog lang niet uitgespeeld. Embark heeft iets speciaal gemaakt. De sfeer is top, het ziet er prachtig uit, de gameplay is onvoorspelbaar en de gevechten soms memorabel. Je schrijft als het ware ook zelf het verhaal. Solo iemand tegen komen, samen avonturen beleven en dan via de lift terug naar Speranza, het kan. Maar je kan die persoon ook gewoon gezellig afknallen en er met zijn verzamelde loot vandoor.
Nog beter wordt het met vrienden, al zijn de tegenstanders dan wel een pak minder vriendelijk en worden de avonturen iets grimmiger maar daarom niet minder leuk. Squad na squad omleggen om als winnaar de metro te nemen richting veiligheid, weinig games gaven me dit jaar de voldoening dat Arc soms kan geven. De game krijgt binnenkort ook de eerste grote update, ik kijk er alvast enorm naar uit.

1. Clair Obscur: Expedition 33
Een meesterwerk. De game die me een genre doen spelen heeft waar ik totaal geen fan van ben, maar met de toevoeging van de actieve elementen was ik meteen verkocht. Het verhaal had me van minuut één tot aan de aftiteling, de wereld is een plezier om te verkennen en is prachtig vormgegeven en de personages die je ontmoet zullen je stuk voor stuk bijblijven. De geweldige voice-acting is daarbij de kers op de taart.
De combat lijkt simpel maar is diepgaand met uitgebreide systemen en een grote variëteit aan combinaties en laat toe veelvuldig te experimenteren. Het is net niet perfect, daarvoor is het navigeren soms iets te onduidelijk of zijn de schoonheidsfoutjes soms iets te opvallend maar het komt dicht. Wat Sandfall hier heeft neergezet is iets heel speciaal, ook terecht beloond met de ‘Game of the Year’-award onlangs. Speel en geniet zou ik zeggen.
