Starfield in first-person of third-person: hoe wissel je en wat is het beste?
Starfield is een gigantische game die je het universum laat verkennen. Dat kan vanuit verschillende perspectieven, met name vanuit een first-person en vanuit een third-person perspectief. Ze hebben allebei hun voor- en nadelen.
Hoe verander je in Starfield tussen first-person en third-person?
Van perspectief wisselen in Starfield is redelijk eenvoudig. Op Xbox klik je op de View button en op pc klik je op de Mouse 3 button. Bij de meeste muizen betekent dit het indrukken van het scrollwiel.
Wanneer je deze knop ingedrukt houdt, wissel je dus van perspectief. Er zijn in totaal drie perspectieven wanneer je te voet bent. Naast het first-person perspectief zijn er ook nog twee third-person perspectieven. Het ene is een over-the-shoulder third-person perspectief en het andere is een traditioneel third-person perspectief waarbij je het hele lichaam van je personage ziet.
Wanneer je in een schip aan het vliegen bent, kan je dezelfde knop gebruiken om van perspectief te wisselen, al zijn er deze keer slechts twee opties. Het first-person perspectief plaatst je in de cockpit, terwijl het third-person perspectief de camera achter je schip plaatst.
First-person of third-person: welk perspectief is beter in Starfield?
In Starfield hebben zowel het first-person als het third-person perspectief hun voor- en nadelen. Uiteindelijk echter moet je vooral zelf kiezen welk perspectief jij het leukste vindt om mee te spelen.
Het first-person perspectief helpt natuurlijk om spelers helemaal onder te dompelen in de wereld van de game en wie first-person shooters gewend is, zal dit perspectief ook waarderen wanneer vijanden afgeknald moeten worden.
Het third-person perspectief dan weer geeft je soms een beter beeld van je omgeving. Daarnaast is het third-person perspectief vooral handig om meteen te kunnen zien of je een helm op hebt of niet.
Het voordeel daarvan is dat je je helm niet onnodig op hebt. NPC's zullen je dan niet constant zeggen dat je je helm nog op hebt, wat anders wel eens irritant kan gaan worden, en je kan vermijden dat je bij te zware inspanningen te veel CO2 begint op te bouwen waardoor je health achteruit begint te gaan. Omgekeerd geldt natuurlijk hetzelfde: in third-person zie je ook meteen wanneer je je helm nog niet op hebt, terwijl je die beter wel op hebt, bijvoorbeeld omwille van een giftige atmosfeer.