35 jaar Metal Gear: de impact van Kojima op gaming
Hideo Kojima is momenteel een vaste waarde in de gamingwereld. Je kan voor- of tegenstander zijn van de man en zijn games, maar hij heeft een flinke impact gehad op de evolutie van games en dan vooral op de manier waarop een verhaal verteld wordt. Belangrijk daarbij is de hele Metal Gear-serie, die vandaag 35 jaar oud is geworden. Wij blikken even terug op de reeks en op hoe Kojima met Metal Gear de standaard veranderde.
Metal Gear en een dubbele sequel
Dat Kojima de eerste Metal Gear maakte was eigenlijk een beetje een toevalligheid. Het bedrijf waar hij op dat moment werkte was bezig aan Metal Gear, maar omdat de game niet echt werkte werd aan Kojima gevraagd om er een blik op te werpen. Hij besloot vrijwel alle combat uit de game te schrappen en van Metal Gear een van de eerste stealth games te maken. We kregen ook voor het eerst Solid Snake en het wapen uit de titel, Metal Gear, te zien.
De eerste Metal Gear werd een groot succes en dus werd er enkele jaren later werk gemaakt van een sequel, of beter gezegd twee sequels. Konami wilde immers een eigen sequel maken, onder de naam Snake’s Revenge, maar het deed dat zonder de medewerking van Kojima. Die besloot dan maar zelf Metal Gear 2: Solid Snake te maken. Het was uiteindelijk zijn versie die het grootste succes werd en dus kreeg Kojima van Konami terug de touwtjes in handen.
Solid Succes
Zijn derde game werd echter geen rechtstreekse sequel, maar wel een spin-off met Metal Gear Solid, zijn eerste 3D-avontuur en meteen het moment waarom Kojima meer aandacht begon te besteden aan het verhaal in een game.
Kojima had altijd al een fascinatie voor de filmwereld en wilde aanvankelijk ook daar aan de slag gaan. Hij zag in zijn games dan ook de perfecte mogelijkheid om zijn filmische voorkeuren uiteen te zetten. Metal Gear Solid werd uiteindelijk niet alleen geprezen omwille van de sterke stealth gameplay, maar ook vanwege het verhaal en vooral de indrukwekkende cutscenes.
Met Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty dreef Kojima het nog een stuk verder. De game zit tjokvol filosofische bedenkingen en het verhaal gaat meermaals alle kanten op, iets wat doorheen de jaren een soort handelsmerk zou worden voor Kojima. Hoewel het verhaal bij release niet door iedereen werd geapprecieerd, wordt de tweede Metal Gear Solid tegenwoordig beschouwd als een van de beste games ooit gemaakt.
In de jaren daarna zouden Konami en Kojima nog een flink pak Metal Gear games lanceren, waarbij de games steevast goede recensies kregen, maar toch ook wat kritiek moesten verduren vanwege de manier waarop Kojima het verhaal vertelde. Wie in 2015 Metal Gear Solid V: The Phantom Pain uitspeelde, die had véél en lange cutscenes verteerd, maar bleef uiteindelijk misschien met meer vragen dan antwoorden achter.
Impact
Doorheen die jaren heeft Kojima met zijn games dus wel de nodige impact gehad. Hij heeft bewezen dat je op vlak van verhaal niet oppervlakkig moet blijven. Dat het diepgaand kan zijn en dat er zware thema’s aan te pas mogen komen. Niet dat hij de allereerste was die dat durfde, maar Kojima deed het wel voor het eerst op zo’n grote schaal.
Kojima was met Metal Gear Solid misschien wel de allereerste die echt vol inzette op het gebruik van filmische cutscenes om een stevig verhaal te vertellen en doorheen de jaren is dat idee bij hem enkel maar sterker geworden. Dat zagen we nog in Death Stranding, de eerste grote game van Kojima nadat hij vertrok bij Konami en dus ook Metal Gear achter zich liet. Dat is zonder twijfel de meest filmische game die hij ooit heeft gemaakt, tenminste tot nu toe want hij lijkt nog heel wat meer in petto te hebben.
Nooit goed begrepen waarom die man zo'n talent toegeschreven wordt. Ik vind al zijn verhaallijnen compleet ridicuul, en qua gameplay haalde enkel MGSV een hoog niveau voor mij.
Geplaatst op 2022-07-14 00:04:20
Niet een populaire mening, maar ik heb hem ook altijd overhyped gevonden.
Geplaatst op 2022-07-14 09:47:01
Zijn Metal Gear verhaallijn is in essentie een batshit Japanese versie van een Tom Clancy militaire thriller. Zeg wat je wil, maar als je al zijn producten in hun tijdsgeest ziet, haalde die man wel het maximum uit de tools die beschikbaar waren.
En MGSV had idd de strakste en meest verfijnde gameplay en grafische power, echter het verhaal was flets, oninteressant en de portable ops mechanics van mission selects en volgelingen ontvoeren mochten er voor mij uitblijven. Als David Hayter fan viel het mij ook niet makkelijk om naar Sutherland te luisteren maar het hield ergens wel steek in de head canon gezien big boss natuurlijk ouder wordt terwijl solid snake versneld bejaard is geworden door FOXDIE virus
Geplaatst op 2022-07-14 12:40:27