INTERVIEW | Schieten is niet goed genoeg in Rainbow Six Extraction
Tijdens zijn recente E3-presentatie heeft Ubisoft nog wat meer laten zien van Rainbow Six Extraction en je kan ook al onze hands-on preview van de game lezen. Om nog wat meer achtergrond te geven bij de game, hadden wij onlangs een interview met Bruno Lalonde, technical director van Rainbow Six Extraction.
4G: We hebben al het geluk gehad de game even te kunnen spelen, dus we weten al waar het over gaat, maar hoe zou jij Rainbow Six Extraction kort omschrijven?
BL: Om te beginnen is het natuurlijk een tactical shooter, squad based met maximaal drie spelers. Als speler kruip je in de huid van top-tier Rainbow Six operators en dan word je containment zones in gestuurd om een buitenaardse dreiging te bestuderen en te bestrijden.
4G: Is het eerlijk om te zeggen dat dit de PvE-versie van Rainbow Six Siege is?
BL: Ja, dat mag je zeker zeggen, maar voor mensen die Siege niet kennen is het vooral belangrijk om te zeggen dat dit een tactische shooter is. Daar zijn er al heel wat van gemaakt in het verleden, dus voor nieuwkomers vinden wij dat de beste manier om het te beschrijven.
4G: Dus Siege-spelers zullen zich zeker thuis voelen wanneer ze deze game voor het eerst opstarten?
BL: Ja, zeker en vast. Dat was vanaf het begin ook het plan, dat Siege-spelers hun operators herkennen, maar dat ze er mee moeten omgaan in een nieuwe omgeving en met enkele nieuwe gameplay mechanis. Maar ja, Siege-spelers zullen het tactische element, de operators en heel wat basis gameplay, zeker herkennen.
"Siege-spelers zullen het tactische element zeker herkennen."
4G: Hoe ga je spelers overtuigen die Rainbow Six Siege niet graag spelen?
BL: Voor nieuwkomers of spelers die geen fan zijn van Siege biedt PvE sowieso een andere insteek in de franchise. Dus voor iedereen die geen fan is van competitieve PvP biedt onze game een co-op ervaring - al kan je ook alleen spelen - die de perfecte instap is in het genre en in de franchise.
4G: Wij konden al een map spelen, plus ook nog even kort op een andere map in de tutorial. Hoeveel maps willen jullie hebben bij launch, want dat zal een belangrijk aspect worden om de game aantrekkelijk te maken?
BL: Genoeg (lacht). In de zomer zullen er meer maps getoond worden, maar we snappen dat voldoende maps hebben belangrijk is en dat zal ook het geval zijn. Ook in de toekomst zullen we steeds bezig zijn met het creëren van nieuwe content om de game fris te houden. Ook daar zal je meer van horen deze zomer.
4G: Wanneer een operator sterft in de game moet je hem later gaan redden, zodat je hem terug kan gebruiken. Wanneer dat mislukt ben je hem echter een tijdje kwijt. Hoe lang duurt het voor een operator om terug te komen wanneer je er niet in slaagt hem te redden?
BL: Wanneer je een operator achterlaat, omdat hij sterft, kan je inderdaad niet meer met hem spelen. Het doel is om dan met een andere operator hem in de game te gaan redden. Lukt dat, dan krijg je hem terug.
4G: Wat als je alle operators kwijt bent?
BL: Als dat het geval is, dan zal de game een paar operators voor je "redden", zodat je altijd een aantal personages hebt waarmee je aan de slag kan. Je zal nooit zonder operators zitten en je zal er altijd minimum drie ter beschikking hebben, zodat je met een volledige squad aan de slag kan.
"Enkel schieten is niet goed genoeg in Rainbow Six Extraction. Je moet echt al je tools gebruiken."
4G: Siege is bekend vanwege de verschillende strategieën die je kan gebruiken en dat is ook het idee in deze game, maar spelen tegen AI is nu eenmaal anders dan spelen tegen echte mensen. Hoe goed zijn jullie er in geslaagd die tactische diepgang te vertalen naar Rainbow Six Extraction?
BL: Ik denk dat we daar goed in geslaagd zijn. Een van de belangrijkste punten die we hebben overgenomen is dat combat heel dodelijk is. Je hebt misschien gemerkt dat vijanden heel agressief en heel sterk zijn. Als je echter werkt met een goed plan, alle tools goed gebruikt, dan kan je vrij gemakkelijk zonder kleerscheuren door de combat komen. Enkel goed zijn in het schieten is niet genoeg in Rainbow Six Extraction. Je moet echt al je tools gebruiken.
4G: Is dit daarom de ultieme game om met vrienden te spelen, want communicatie is echt wel bijzonder belangrijk daardoor?
BL: Zeker, maar we hebben ook een goed chat wheel om te communiceren. Je kan bovendien ook alleen of met twee spelen en omdat we cross-play hebben, zal er altijd voldoende volk online zijn.
4G: Waarom hebben jullie uiteindelijk toch de naam aangepast? Is dat omdat iedereen het wel een beetje gehad heeft met woorden als lockdown en quarantaine?
BL: Nee, met de langere ontwikkeltijd merkten we dat de extracties eigenlijk bijzonder belangrijk zijn in het spel. Spelers bepalen zelf hoe ver ze willen gaan en wanneer ze een extractie doen en dat wilden we ook onderstrepen in de nieuwe titel.
4G: Over de extracties gesproken, is dat jullie manier om een moeilijkheidsgraad toe te voegen of zijn er ook andere moeilijkheidsgraden in de game?
BL: In de volledige game zullen je operators natuurlijk werken via een progressiesysteem, om zo beter te worden, maar als speler zal je ook de moeilijkheidsgraad kunnen bepalen.
"Voor iedereen, ongeacht je niveau, is er een pad naar succes."
4G: De game heeft heel wat operators en vanuit Siege weten we al dat iedereen zijn favoriete operator heeft. Wat is die van jou?
BL: Haha, goede vraag. Ik denk dat ik dan voor Ela ga, met haar stun grenade. Ik hou van crowd control en ben geen held in de echte stealth gameplay. Het tactische element zorgt er echter voor dat het allemaal heel hard afhangt van de objectives en de operators die je teamgenoten kiezen. Ik heb er dus veel waar ik graag mee speel, maar misschien heb ik toch het meeste plezier met Ela.
4G: Jullie hebben waarschijnlijk al heel wat mensen de game zien spelen. Waren jullie verrast door de manier waarop sommige mensen het speelden?
BL: Ja, dat is ook de schoonheid van dit soort game, waarin spelers veel opties hebben. We zijn altijd verbaasd hoe sommige mensen bepaalde uitdagingen aangaan. Sommige spelers steken meer tijd in onderzoek, in het plaatsen van explosives, maken meer gebruik van de destruction opties op de map. Voor iedereen, ongeacht je niveau, is er een pad naar succes en zoals je zegt, het is heel interessant om te zien hoe verschillende spelers verschillende problemen oplossen.
4G: Je bent de technical director van deze game en daar kennen wij eigenlijk niets van, dus we houden het bij een eenvoudige vraag. Op welk technisch aspect van Rainbow Six Extraction ben je zelf trots?
BL: Het is moeilijk om een keuze te maken, maar de black sprawl, het goedje dat je overal op de grond tegenkomt en dat spelers vertraagt wanneer ze er door lopen (en tegelijk de aliens sterker maakt), daar ben ik best trots op. Bij verschillende mutations kan het ook een ander effect hebben. Ook de destruction in de game is een stapje verder dan wat we al kennen van Siege, dus ook daar zijn we heel blij mee. Tot slot zijn we ook heel tevreden met ons werk aan het procedurele systeem, waardoor elk potje toch een beetje anders speelt.
4G: Bedankt voor dit interview!