REVIEW | Rainbow Six Extraction valt snel in herhaling
Vanaf vandaag kan iedereen aan de slag met Rainbow Six Extraction. Wie zich geroepen voelt kan als operator bij REACT aan de slag om de invasie van aliens een halt toe te roepen. Ubisoft gebruikt de stevige basis van Rainbow Six: Siege om ons een nieuw en duister avontuur voor te schotelen. Wij delen met een bang hart onze ervaringen en of het gelukt is de vijand een halt toe te roepen.
Bij de start van het spel krijg je meteen een onheilspellend introfilmpje te zien. Een vredig alledaags tafereel wordt ruw onderbroken door de komst van buitenaardse wezens: Archeans. Daarna sta je voor de toegangspoorten van A Ubisoft Original en het uitzicht voorspelt inderdaad weinig goeds. In Rainbow Six Extraction maak je deel uit van REACT. Dat is een organisatie die vanop een gigantisch schip - de PIONEER - de verschillende broeihaarden van aliens wil aanpakken. Als operator word jij na een korte (en verplichte) VR-tutorial het veld ingestuurd voor een reeks dodelijke missies. In het begin kan je enkel aan de slag in New York, maar al snel volgen ook oproepen uit locaties als San Francisco en Alaska.
Elk gebied bestaat uit drie Hot Zones met vier moeilijkheidsniveau's die je naar believen kan bezoeken. Het missieverloop is altijd hetzelfde: je moet drie opdrachten tot een goed einde brengen, waarbij elke opdracht steeds meer XP oplevert (later daarover meer). De game wisselt de missies gelukkig wel af. De ene keer moet je de aliens saboteren, giftige nesten vernietigen en gegevens scannen. De andere keer moet je een Elite vijand verslaan of een personeelslid van REACT naar veiligere oorden brengen. Het verbergt echter niet dat er na enige tijd ééntonigheid ontstaat. Na elke opdracht moet je via een luchtsluis en veilige doorgang naar het volgende deel. Als je gezondheid danig gedaald is kan je na één of twee opdrachten echter ook richting het icoon van een helikopter vluchten. Dat zorgt ervoor dat je de Hot Zone veilig kan verlaten, en geloof ons vrij dat die keuze meer dan eens de juiste oplossing bleek te zijn.
De operators in de game zijn als oude vrienden; uit het oog, maar nooit uit het hart. Je zal snel jouw favoriete en vertrouwde speelstijl vinden tussen de eerste negen operators, zeker als je een ervaren rot uit Rainbow Six Siege bent. Na het behalen van Milestone 5, 10 en 17 zal je uiteindelijk de keuze hebben uit 18 personages. Zoals we gewoon zijn uit Siege hebben zij elk hun eigen voordelen en tools en mogen we in de toekomst waarschijnlijk nog wel wat nieuwe operators verwachten. Stealth is een belangrijke factor en dus lieten wij de shotguns achterwege en kozen met Finka, Lion of Vigil voor operators met een silenced wapen. Je kan ervoor kiezen om via quick play met andere spelers, in een squad met vrienden of solo ten strijde te trekken. Wij kregen steun van rafbanaan, maar zelfs dat was soms niet voldoende om de opdracht tot een goed einde te brengen. In andere teamsamenstellingen staarden we meer dan eens vol frustratie naar het scherm. De vijanden zijn duivels inventief en weten je soms te overdonderen zonder dat je weinig weerwerk kan bieden. Sommige Archeans zijn eenvoudig, maar een rondkruipende Bloater of gecloackte vijand zijn een ander verhaal. Hoe goed je strategie ook is, soms lijkt het – vooral bij missies waar je enkele minuten je positie moet verdedigen – onbegonnen werk. Zeker wanneer je dus niet met vrienden aan de slag kan en de communicatie daardoor nog een pak stroever verloopt.
Na elke missie krijg je XP- en HP-punten, waar we het eerder al over hadden. Je kan die inzetten om je operator van extraatjes te voorzien of nieuwe REACT tech vrij te spelen. Dat helpt, maar is soms niet meer dan een te kleine beloning. Een hogere moeilijkheidsgraad levert een hoger aantal punten op, maar het is aan de speler zelf om de afweging te maken of dat het risico waard is. Als een operator achterblijft in het veld, kan je de volgende keer terugkeren om hem in een M.I.A.-missie letterlijk uit de klauwen van de vijand te redden. Als ook dat niet lukt, heeft dat een dramatische impact op de vooruitgang binnen die Milestone. Het duurde enkele sessies en “SenZ potverdorie, speel door” om hen te slim af te zijn en door te stoten naar een volgend niveau.
De game ziet er dankzij de aanwezige basis van Siege grafisch goed uit. De gameplay wordt vlot op het scherm getoverd (zelfs op onze mobiele OMEN 15 laptop met AMD Ryzen 7 5800H en GeForce 3060), maar daar stopt het goede nieuws. Waar Extraction nog probeert om elke ervaring uniek te maken met wisselende missies en het aanbod aan operators, voelt de omgeving te vaak te vertrouwd aan. Je speelt dan wel in nieuwe gebieden en omgevingen, maar het helpt niet als die er hetzelfde uitzien. Een grauwe donkere omgeving vol zwarte drek, rondstappende of –lopende Archeans en nesten zoveel je er kan tellen. Het spel laat Ubisoft wel toe om via updates en DLC enkele pijnpunten aan te pakken, maar wij zijn vandaag van oordeel dat hier meer mee gedaan kon worden.
Rainbow Six Extraction gooit Siege over een andere boeg zonder de fundamentals uit het oog te verliezen. De insteek van REACT en buitenaardse bedreiging vormt een sterke tandem in combinatie met de gameplay en operators van weleer. De vijanden komen soms iets te krachtig uit de hoek waardoor je snel bezig bent met druppels op een hete plaat om vooruitgang te boeken. Als de omgevingen iets beter uitgewerkt worden en de missies “leuker” (lees: minder frusterend en afwisselender) worden kan je de game tegen deze prijs (€ 39,99) wel oppikken.
- Nieuw avontuur...
- Solide gameplay
- ...dat snel eentonig wordt
- Saaie wereld
- Te weinig voldoening
- (Te) sterke vijanden