HANDS-ON PREVIEW: Rainbow Six Extraction vergt wat oefening
Rainbow Six Extraction kan het best omschreven worden als Rainbow Six: Siege met een donkere twist. Aliens denken dat ze zomaar op aarde kunnen landen om de mensheid weg te duwen. Gelukkig is dat buiten een handvol dappere operators gerekend. Wij kregen van Ubisoft de kans om net voor de release aan de slag te gaan met hun nieuwe game. We trokken met een bang hartje onze stoute schoenen aan om planeet Aarde te redden van het ruimtegespuis.
De solide basis van Rainbow Six: Siege – die sinds zijn release zes jaar geleden uitstekend scoort bij (esports) fans – vormt ook het geraamte van Extraction. Je neemt het met de vertrouwde operators als trio op tegen verschillende soorten aliens.
Na een korte introductie van de mechanics werden we erop uitgestuurd om die gedrochten een kopje kleiner te maken. Het wordt al snel duidelijk dat je het tactische gegeven beter niet overboord gooit om halsoverkop de omgeving te verkennen. In het begin van de sessie liep het meer dan eens fout bij de communicatie waardoor we moederziel alleen tegenover vijanden stonden. Je verdedigt je natuurlijk voor wat je waard bent – als fervente gamer hadden we er wel wat vertrouwen in – maar al snel klonk een “Sorry guys, ik was wat te vol zelfvertrouwen” door de microfoon van onze headset.
In Extraction zal je dus stevig moeten rekenen op je team om samen het doel te bereiken. Als één van de teamleden achterblijft zal diens operator in volgende games namelijk niet beschikbaar zijn. De poule is niet zo uitgebreid als in Siege, waardoor je terug de gevarenzone in moet om jouw gevallen makker te bevrijden en naar een Extraction point (what’s in a name?) te brengen.
De game onderscheidt zich ook door de variatie in gameplay en vijanden. Wij speelden in die paar uur soms dezelfde levels, maar kregen daarbij verschillende uitdagingen voor de kiezen. Dat zorgt ervoor dat je toch afwisseling hebt en niet steeds hetzelfde stuk alien moet herkauwen. Het gevaar komt ook van allerlei soorten stouteriken. Sommige kan je omzeilen zolang je wat stealth aan de dag legt, andere willen je te slim af zijn door zelf vallen te leggen en tegen nog andere kan je niet echt iets beginnen omdat ze als een enthousiaste puppy op je afkomen. Ware het niet dat wij onze huisdieren liefst niet giftig zien ontploffen als ze ons bereiken en dus beantwoordden we hun enthousiasme meestal met een lading lood.
Ondanks de link met Siege is Extraction een eigen game waarbij de omgeving goed uitgewerkt is en het de nodige sfeer ademt. De spelwereld is duister waarbij we als speler het enige lichtpunt vormen. We werden vaak verrast door de veranderingen tijdens onze sessie. Hier en daar doken nesten op die dan weer extra aliens op ons af stuurden. De sleutel ligt dus in het goed nadenken en weloverwogen keuzes maken om de opdracht tot een goede einde te brengen en terug te keren naar de laatste veilige zone in de mensenwereld.
Ubisoft gooit het met Rainbow Six Extraction over een andere boeg zonder daarbij de goede basis van Siege uit het oog te verliezen. Tijdens onze sessie konden we na een korte introductie genieten van een hectische game waarbij stukken alien ons om de oren vlogen. Het zal wat extra oefening vergen om communicatie met teamgenoten en de juiste skills voor de uitdaging op punt te zetten, maar men heeft een leuk concept in handen waar we eind januari graag mee aan de slag gaan.