GUIDE | Character Creation in Biomutant
Biomutant van ontwikkelaar Experiment 101 en uitgever THQ Nordic is een action-RPG met heel wat mogelijkheden. Zeker op vlak van character creation krijg je de volledige vrijheid, wat aan het begin van de game niet altijd zo eenvoudig is. Je weet immers niet wat je moet verwachten en dus is het gewoon moeilijk om een goed personage samen te stellen. Wij helpen je graag op weg.
Niets is permanent
De belangrijkste tip die we hier meteen gaan geven, is dat je je niet al te druk moet maken over je oorspronkelijke keuzes. Ze zijn vooral een startpunt, maar door middel van upgrades kan je nieuwe skills leren en je attributes verbeteren. Zelfs de class die je kiest is niet heel belangrijk. Het enige dat echt permanent is, is je uiterlijk en enkele kleine boosts bij de stats waar je mee van start gaat. Twijfel je dus over bepaalde keuzes, laat je dan niet gek maken.
Attributes
Hoe je personage in Biomutant speelt is afhankelijk van zes attributen, die dan nog eens onderverdeeld worden in een aantal aparte stats. Hoe je dit allemaal invult is afhankelijk van je speelstijl, dus lijsten wij even op wat je kan verwachten.
Agility
In Biomutant loop je heel wat rond en hoe snel je dat doet hangt af van je Agility, die dan weer wordt vertaald naar de Move Speed stat. Hoe hoger je agility, hoe sneller je beweegt dus.
Strength
Strenght is je kracht en daarmee is eigenlijk alles een beetje gezegd. Het is gekoppeld aan je Melee Damage, dus sla je er al eens graag op los klopt, dan kan je hier best in investeren. Je Ranged Damage is totaal onafhankelijk van je strenght en wordt bepaald op basis van je wapen.
Intellect
Intellect is voor een aantal zaken belangrijk. Hoe hoger deze attribute, hoe hoger de stats voor je Psi-Powers en Mutation (magie in Biomutant). Bovendien zorgt een hoger Intellect voor betere Energy Regen. Hoe hoger je Energy Regen, hoe sneller je Ki Energy weer aanvult. Ki Energy gebruik je om te dodgen, voor special attacks, voor je Psi-Powers en voor Mutations. Het is dus best handig dat die snel weer volloopt.
Vitality
Een hogere Vitality kan van belang zijn om in leven te blijven. Heb je veel vitality, dan heb je minder Ki Energy nodig om te dodgen. Bovendien geeft het, naast je level, nog een extra boost aan je health. Kom je al eens in de problemen, investeer dan zeker in Vitality.
Luck
Luck is iets dat gamers vaak links laten liggen in RPG’s, maar in Biomutant heb je meer kans op Critical Hits als je meer geluk hebt. Een critical hit doet meer schade, dus dat is altijd meegenomen. Daarnaast verhoogt het ook de Loot Chance stat, waarmee je betere loot kan vinden.
Charisma
Meer Charisma geeft je meer opties wanneer je een gesprek aan gaat met NPC’s. Het verhoogt ook je Barter stat, waardoor je betere prijzen krijgt bij vendors, zowel om te kopen als te verkopen.
Kies je Breed
Nu je weet waar je zoal op moet letten, kan je beginnen met je eerste keuze in Character Creation: Breed. Zoals we eerder al zeiden bepaalt die niet helemaal welke kant je op gaat in de game, maar het zorgt wel voor een basislijn om te starten. Afhankelijk van je speelstijl kan je hier dus al een kleine voorsprong nemen. Hieronder een overzicht van de beschikbare breeds.
Primal
Primal is de typische gebalanceerde klasse die je in elke RPG vindt. Alle attributes zijn hier in balans en het is de perfecte keuze voor spelers die graag hun opties open houden.
Dumdon
Deze breed heeft een iets lagere Energy Regen en geeft je wat meer Ki Energy en Melee Damage.
Rex
Met Rex heb je een lagere Critical Chance, maar wat meer Health, Power, Ki Energy en Energy Regen.
Hyla
Bij Hyla dalen je Energy Regen en Critical Chance, maar krijg je meer Health, Armor, Power en Ki Energy.
Fip
Fip verlaagt opnieuw de Critical Chance, maar verhoogt je Power, Ki Energy en Energy Regen.
Murgel
Murgel tot slot verlaagt je Energy Regen een klein beetje en verhoogt langs de andere kant je Power en Ki Energy. Het grootste nadeel is dat je Barter en Loot Chance heel hard zakken.
Primal is zoals gezegd de beste keuze als je je opties open wil houden. Ook Dumdon en Rex zijn op dat vlak goede ideeën. Die eerste geeft je wat meer opties op vlak van melee en dodging, terwijl de tweede wat meer gericht is op magische aanvallen. Ook Hyla is een optie, met iets meer armor en opties om met magie te werken.
Wil je echt vol de richting van magische aanvallen op gaan, dan is Fip de breed die je in de gaten moet houden. Murgel tot slot is gericht op charisma en interacties met NPC’s.
Mutations
Zodra je een Breed gekozen hebt, krijg je de kans om de 140 punten nog wat te verschuiven. Standaard staan die allemaal op 28, maar je kan er als speler dus zoveel mee schuiven als je wil. Denk er dan wel aan dat het ene verhogen betekent dat het andere zakt. Zeker bij je eerste playthrough blijf je best zoveel mogelijk in de buurt van die 28, met misschien hier en daar wat verschuivingen van enkele punten op basis van je voorkeuren.
Wil je liefst Melee spelen, kies er dan voor om Strength en Vitality wat te verhogen. Ben je meer een magiegebruiker, steek dan wat extra punten in Intellect en Charisma.
Resistance
Zoals het een goede RPG betaamt, heeft Biomutant ook verschillende types elemantal damage en natuurlijk kan je daar ook een vorm van resistance tegen hebben. Net zoals bij de attributes kan je ook hier weer wat schuiven met de hoeveelheid resistance. Bij de start staat die standaard op zes procent, mooi verdeeld over Heat, Biohazard, Cold en Radioactivity. Verder in het spel verdien je extra punten om te verdelen, dus op zich kan je dit gewoon zo laten.
Class
De laatste beslissing die je moet nemen is met welke Class je wil starten en starten is hier het belangrijkste woord. Afhankelijk van je keuzes later in het spel kan je Class immers nog veranderen. Je kiest dus eigenlijk gewoon met welke skills en uitrusting je aan de game begint, maar je kan daarna nog volledig van gedacht veranderen. De beschikbare classes zijn:
Dead Eye
Deze class komt met de Perfect Reload skill. Die geeft ranged weapons een instant reload en meer schade.
Commando
Commando is dan weer handig voor aanvallen op afstand, want met de Fury skill doen je ranged weapons meer schade.
Psi-Freak
Met Spark Ball en Megamind krijg je hier zelfs twee skills. Spark Ball vuurt een bal elektriciteit af, terwijl Megamind je Energy Regen stat verhoogt.
Saboteur
Met de Twin Silver Grip skill kan je melee weapons dual wielden. De tweede skill bij Saboteur is Hypergenetic, waardoor je minder Ki Energy verspilt bij een dodge.
Sentinel
Sentinel is als class heel eenvoudig, want met de Toughness skill stijgt je Armor met 10 punten. Later in de game is die skill wel minder nuttig.
Voor melee spelers is de Saboteur natuurlijk de meest logische keuze. Ben je meer een magiegebruiker, kies dan voor Psi-Freak.