PILE OF SHAME | 98. Star Wars: The Force Unleashed II (2010)
Een gedocumenteerde poging van Uberkamper om zijn persoonlijke Pile of Shame tot nul te herleiden.
Elke rechtgeaarde gamer bezit wel een uiterst persoonlijke versie van de Pile of Shame: een ogenschijnlijk onoverkomelijke berg van nooit gespeelde computergames, gekocht in een onheilige samenloop van solden, overmoed en volle maan. Eerder dan een ongerepte besneeuwde Alpencol, is de Pile of Shame in de hoofden van heel wat gamers een inktzwarte terril van steenkool en digitaal schroot die een aanhoudend gevoel van ongemak en schaamte oproept.
Maar niet getreurd: om voor eens en voor altijd te bewijzen dat de berg van schaamte geen onontkoombaar fatum hoeft te zijn waaronder iedere zichzelf respecterende gamer gebukt moet gaan, nam Uberkamper bij het begin van dit jaar het goede voornemen om zijn persoonlijke exemplaar te reduceren tot een vers geploegde akker in de polders van de Moeren (tot nader order nog steeds het meest vlakke stuk land van Vlaanderen).
98. Star Wars: The Force Unleashed II (2010)
In een poging om wat welwillendheid bij zijn grotendeels imaginair publiek te creëren, had Uberkamper het slinkse plan opgevat om bij het begin van deze reeks een paar grote titels uit zijn gamesbibliotheek door te spelen. Kwestie van meteen al te tonen dat hij een "echte" gamer is en niet uitgelachen te worden met zijn ietwat gênante voorliefde voor onafhankelijke ontwikkelaars en kleinere games. Er is helaas geen grote Sith Lord gestorven in Uberkamper en dus bleken er toch een aantal denkfouten in zijn duistere plan te zitten. Zo beging hij bijvoorbeeld de vergissing om te veronderstellen dat Star Wars: The Force Unleashed II een goed voorbeeld zou zijn van een grote, veilige titel waarin iedereen welbehagen vindt.
Een belangrijk probleem daarbij is natuurlijk dat The Force Unleashed II zich afspeelt in het Star Wars zonnestelsel met daarin negen grote filmplaneten (waarvan drie in de leefbare zone), een vrijwel niet te navigeren asteroïdenveld gevuld met een halve eeuw aan boeken, films en games alsmede een hoop ruimtepuin van vergeten feiten en afgebroken verhaallijnen. Dit alles wentelt zich, compleet met regelmatige botsingen en uitbarstingen van hoogoplopende gevoelens, allemaal chaotisch rond de dubbelster George Lucas en Walt Disney. In plaats van een tot mislukken gedoemde poging te ondernemen om zich door deze chaos te navigeren op de dunne lijn tussen Extended Universe en canon geeft Uberkamper u gewoon even mee dat hij de originele trilogie heeft kapotgekeken op televisie en grijsgedraaid op videocassette maar verder, als hij echt eerlijk is, eigenlijk verrassend weinig kennis heeft van het hele Star Wars gebeuren. Gelieve zijn woorden dus te interpreteren als het geneuzel van een slecht geïnformeerde apostaat temidden de grote schare aan verlichte adepten.
Mogelijk heeft Uberkamper bovenstaande inleiding ook wat langer dan nodig getrokken om het onvermijdelijke uit te stellen, maar uiteindelijk kan hij niet anders dan vaststellen dat van de meer dan 80 games die het Star Wars universum inmiddels telt, The Force Unleashed II zowat het slechtst denkbare is om mee te beginnen. Toen hij de pc-versie van dit spel in huis haalde, a long time ago, in a galaxy far, far away, was dit vanuit het verlangen om lichtsabelzwaaiend menig wonderbaarlijk avontuur te beleven en toch op tijd thuis te zijn voor het avondeten. Cowboy en indiaan spelen in de ruimte zeg maar, waarbij op het einde de slechterikken worden verslagen en de helden mogen trouwen met wat er op dat moment aan prinsessen voorradig is. Vreemd genoeg heeft vrijwel niets van dit soort jolig vertier dat het Star Wars Universum zo boeiend maakt ook effectief het spel gehaald.
In plaats daarvan mocht Uberkamper de puberale machtsfantasieën van ene Galen Marek beleven, die zo cool is dat mensen hem Starkiller (Sterrendooddoener) noemen en die daarom niet één maar twee lichtsabels zwaait. Als een soort flipperkastbal op speed stuitert dit vaag idee van een held door vier werelden, waarvan drie de kleur grijs en één het wat meer gewaagde bruin als thema hebben, onderwijl allerhande onheil aanrichtend middels een schier onbeperkt gebruik van de zogenaamde Force. Blijkbaar is één van de wat minder bekende eigenschappen van de Force het vermogen om iemand dodelijk te vervelen, want na een verrassend korte tijd boeide het amper nog om deze eens zo mysterieuze en moeilijk te beheersen kracht te gebruiken. Verder mocht Yoda nog eens passeren om zijn gebruikelijke psychotherapeutische sessie te geven (een rol die vandaag ongetwijfeld naar Dirk De Wachter zou gaan) en ook prinses Leia kwam langs om te zeggen dat Starkiller goed bezig was, wat niet zonder gevaar was aangezien die daar ongetwijfeld zelf al volledig van overtuigd was. Dat soort mensen heeft doorgaans weinig aanmoediging nodig. Het had wel de verrassende verdienste dat een nog grotere dooddoener dan onze held zelf het spel gehaald heeft.
Op het einde wachtte nog een gevecht met Darth Vader en aansluitend een onvermijdelijke keuze tussen de machten van duisternis en van licht, waarbij het eerste einde blijkbaar enkel tot doel had om iedereen slecht gezind en gefrustreerd achter te laten en het tweede leidde tot het besluit om Darth Vader niet standrechtelijk te executeren maar (citaat): “… interrogate him, put him on trial for crimes against the true Republic, and then execute him”. Geen idee in welk universum dit de Jedi gaat opstuwen in de vaart der volkeren, maar dit lijkt toch meer op iets uit het handboek voor beginnende dictators dan een overwinning van de waarden van de verlichting. Maar niet getreurd, de avonturen van Stargunner werden inmiddels uit de canon van Star Wars geschrapt. Dus mogelijk zit Darth Vader tot op vandaag nog steeds op Death Row of is hij er nooit geraakt. De arme man doet Uberkamper daarmee wat denken aan Schrödingers kat die ook de relativiteit van een volledig universum moest aantonen.
Voor de volledigheid geeft Uberkamper nog mee dat de pc-versie van het spel moeite heeft om de tussenfilmpjes af te spelen (iets met de framerate), waardoor deze lijken op een irritante slideshow, als ze al niet het spel doen vastlopen of zelfs verhinderen dat het opstart. Dat is een probleem dat moeiteloos op te lossen valt mocht iemand er aandacht aan besteden en dus blijft alleen de vaststelling dat dit nadrukkelijk niet gebeurt. Een verlaten verhaallijn dus en dode support. Moest Uberkamper voor de Dark Side kiezen zou hij zich nu afvragen of de term Abandonware niet speciaal voor dit spel werd uitgevonden.
Star Wars: The Force Unleashed II (2010)
Pro
- Star Wars
Negatief
- Zwakzinnig verhaal
- Saaie graphics, saai leveldesign en saaie gameplay
- Bugs
Wie is Uberkamper?
Uberkamper. Zijn van nature trage en beschouwende speelstijl lijkt zozeer op "campen" dat besloten werd deze doorgaans pejoratieve nomenclatuur als eretitel te adopteren. De variant met "K" i.p.v. "C" bleek evenwel ongelukkigerwijze naar het Duitste woord voor vechten te verwijzen, eerder dan naar het Engelse woord voor Kamperen. "Uber", eveneens aan het Duits ontleend, betekent dan weer: alles en iedereen overtreffend. Dat is natuurlijk, laat ons eerlijk zijn, de enige manier om een spel te spelen. Uberkamper kan dus evenzeer verwijzen naar het overtreffende vermogen om stil in een hoek te liggen en te wachten tot het spel gedaan is, als naar degene die het speelveld overheerst en domineert. De beiden zijn correct.
Really?
Wauw... reviewen van oude titels met een scherpere tong.
Reviewen van decennia oude games altijd sterk gekleurd door de huidige technologie en liggen verwachtingen een pak hoger.
Voor zijn tijdsgeest was TFU II (anno 11 jaar gelefen) nog een oerdegelijke titel. Weinig van de SW games die hierop volgden wisten te overtuigen... in tegenstelling tot deel 1 was het zeker geen hoogvlieger maar mocht er echt wel zijn.
Geplaatst op 2021-02-03 16:59:27
volledig akkoord hier mee.
Game, story dan vooral, had zijn fouten, maar de afbraak van dit spel gaat er wel wat over.
Vond het juist leuk om eens een SW game te hebben die niet gwn de films vertelde en vond de force krachten ook best tof.
heb dit ook op ps3 gespeeld en toch geen bugs gemerkt of framedrops zoals in artikel
Geplaatst op 2021-02-03 19:08:40
De bugs zijn inderdaad een PC probleem. Dat is de versie die ik gespeeld heb.
Geplaatst op 2021-02-03 19:12:25
Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad een review met twee voeten vooruit maar het Star Wars universum zal deze enorme klap wel te boven komen :). Het is duidelijk dat dit spel eerder voor een jong publiek bedoeld was, dat maakt dat het het afgelopen decennium ook sneller verouderde. Maar ik merkte bij het doorspelen toch dat het zelfs voor zijn tijd een spel was met een paar stevige tekortkomingen.
Geplaatst op 2021-02-03 19:10:38
Heb de review niet helemaal doorgenomen (niet veel zin om te lezen) maar van wat ik me kan herinneren vond ik dit toch echt wel geen goed spel persoonlijk.
Zeker niet na zijn voorganger.
Geplaatst op 2021-02-04 09:14:15
TFU II was toen het verscheen ook al geen topper hoor. Kreeg toen met moeite gemiddeld een zesje.
Geplaatst op 2021-02-04 11:21:11
TFU 1 was een geweldige game met vernieuwende graphics. TFU 2 bouwde hier verder op. Op de PS3 nooit last gehad van bugs. grafisch en qua gameplay was hij beter dan zijn voorganger. alleen het verhaal was veel te kort. het had meer weg van een DLC dan een volwaardige game
Geplaatst op 2021-02-05 15:10:48
@Uberkamper Titel zegt 98 maar artikel 99? ;p
Leuk stuk, nog eens een verademing!
Geplaatst op 2021-02-03 17:33:55
Moet inderdaad 98 zijn (nog 97 te gaan :) )
Geplaatst op 2021-02-03 19:13:16
fixed btw :)
Geplaatst op 2021-02-04 11:19:55
Waarom in 3rd person naar jezelf verwijzen? Is lame en wanna be weeb asf.
Geplaatst op 2021-02-04 02:18:15
Het is niet de gemakkelijkste manier van schijven maar wel heel plezant. Het zorgt ook voor een iets grotere afstand tot het onderwerp waardoor de tekst wat vrijer en zelfverzekerder wordt (en toegegeven soms wat arrogant overkomt). Ik zou zeker aanraden om er zelf eens mee te experimenteren.
Geplaatst op 2021-02-04 08:22:22
Het is helaas ook niet zo leuk om te lezen, vind ik, vanuit die derde persoon. Ook de quasi continue over-the-top beschrijvingen maken je tekst heel vermoeiend om te lezen. Dat is leuk voor een paar zinnen maar je 3 artikels bulken er van ... Het is een leuk idee, deze serie, maar ik vrees dat ik ga afhaken als je op dat elan doorgaat.
Geplaatst op 2021-02-06 18:51:54