INTERVIEW | Beyond Light bespreken met executive producer Poria Torkan
Destiny 2: Beyond Light is officieel van start gegaan. Voor degenen die niet meteen aan de slag kunnen met de nieuwste uitbreiding, moeten wachten om de server binnen te raken of gewoon hun download nog moeten uitvoeren hebben we een luchtig tussendoortje voorzien. Wij mochten namelijk vragen stellen aan Poria Torkan, executive producer bij Bungie, om wat meer te weten te komen over de toekomst en veranderingen in Destiny 2.
4G: Destiny 2: Beyond Light belooft een hoop veranderingen met zich mee te brengen, maar met welke voorgaande DLC is deze qua grootte te vergelijken?
PT: Beyond Light introduceert een gloednieuwe bestemming genaamd Europa die qua omvang echt heel groot is. Spelers kunnen aan de slag met nieuwe supers en we introduceren Stasis als een compleet nieuw element. Het is niet makkelijk te vergelijken met voorgaande DLC's, maar het is sowieso groter dan Shadowkeep.
"Er komen zeker nog enkele verrassingen aan."
4G: We zagen ook door middel van de trailers dat onbeantwoorde vragen nu eindelijk hun langverwachte antwoord krijgen (Uldren vs. Crow), zijn er nog vragen die veel spelers al enkele jaren hebben die beantwoord worden?
PT: We werken er hard aan om enkele eindes uit de vele verhalen die we hebben verteld aan elkaar te knopen en er komen zeker nog enkele verrassingen aan.
4G: Beyond Light is de introductie van de "Darkness saga" die, zoals reeds aangekondigd, bestaat uit drie uitbreidingen. Gaat Destiny 2 verder na de Lightfall DLC?
PT: Als bedrijf is het niet makkelijk zo ver in de toekomst te kijken en de onthulling van Beyond Light, The Witch Queen en Lightfall geeft al een idee dat Destiny 2 voor de komende drie jaar blijft verder evolueren. Momenteel ligt de focus op deze drie uitbreidingen en zijn er nog geen verdere plannen.
4G: Een element dat niet vermeld staat op de roadmap is de toevoeging van nieuwe mappen voor de Crucible, zijn die aanwezig bij de launch van Beyond Light?
PT: Destiny 2: Beyond Light bevat geen nieuwe Crucible mappen bij de launch op 10 november.
4G: We zagen ook de aankondiging van een gloednieuwe strike op Europa, maar hoeveel oudere strikes uit Destiny 1 keren terug op 10 november?
PT: Op 10 november zal er één strike uit Destiny 1 terugkeren, maar ook de Fallen S.A.B.E.R- en de Devil's Lair strike keren terug!
4G: Zijn er ook plannen om oudere Destiny 1 content terug te brengen zoals Prison of Elders?
PT: Er zijn momenteel nog geen plannen om Prison of Elders terug te brengen naar Destiny 2. Als je er goed over nadenkt is deze tijdens de Forsaken campaign ook zwaar vernield, deze terugbrengen zal dus geen simpele opdracht worden.
"Moeilijk te bepalen wat we exact willen terugbrengen."
4G: Een hoop planeten en activiteiten zullen bij de launch van Beyond Light verdwijnen, zullen deze ooit nog terugkeren?
PT: Uiteraard zal er content die nu verdwijnt terugkeren en aangepast worden, al blijft het moeilijk te bepalen wat we exact willen terugbrengen. De Warmind DLC neemt bijvoorbeeld een groot gedeelte in van de totale installatiegrootte van Destiny 2, maar slechts 0,3% van de spelers gaat op regelmatige basis aan de slag met de content uit deze DLC. De vraag blijft dan ook of het de moeite waard is zoiets terug te brengen.
4G: Nu er steeds meer Destiny 1 content naar Destiny 2 komt, blijven de servers van Destiny 1 nog lang online?
PT: Voor zo ver ik weet zijn er momenteel geen plannen om iets te veranderen aan Destiny 1.
4G: Onze favoriete content in Destiny 2 zijn de raids, met welke raid is de Deep Stone Crypt raid te vergelijken qua grootte?
PT: Er zijn onderwerpen waarover er absoluut geen enkel woord gelost mag worden tijdens interviews en zelfs kunnen leiden tot mijn ontslag. Ik mag er dan ook geen enkel woord over vertellen. (Cozmo stuurt SMS-bericht: "I will fire you if you answer that question!")
4G: Nu ook de Darkness een grote rol speelt in Beyond Light, komen er nog meer keuzes die impact hebben op de game bij het kiezen tussen Light en Darkness? (Voorbeeld: Drifter vs. Vanguard)
PT: De keuze tussen Light en Dark blijft een interressant onderwerp en we gaan zeker nog op zoek naar manieren om spelers voor bepaalde keuzes te zetten.
"We gaan zeker nog op zoek naar manier om spelers voor bepaalde keuzes te zetten."
4G: Stasis is ook een element voor wapens, hoeveel wapens bezitten dit element en zijn er ook bekende wapens die een Darkness variant krijgen?
PT: Het exacte aantal ken ik niet uit mijn hoofd.
4G: De Stasis supers krijgen de mogelijkheid aanpassingen aan te brengen door middel van mods, krijgen de andere supers ook deze behandeling?
PT: Momenteel ligt de focus vooral op de drie nieuwe supers en de manier om deze aan te passen. We bekijken intern hoe spelers reageren op deze nieuwe manier van spelen en beslissen aan de hand van hun feedback of we aanpassingen doen aan andere supers.
4G: Destiny 2 krijgt een next-gen upgrade, zal deze ook gebruik maken van de functionaliteiten van bijvoorbeeld de DualSense Controller?
PT: De next-gen versie belooft sowieso te draaien aan 4K60fps terwijl ook andere voordelen als snellere laadtijden zeker aanwezig zijn. Momenteel zijn er geen functionaliteiten specifiek voor de DualSense Controller, maar Europa belooft wel een planeet te worden waarbij het dynamische weersysteem en de dikte van de sneeuw een impact hebben op de gameplay.
4G: De Destiny community is niet altijd positief geweest over de beslissingen die genomen werden, maar hoe gaan jullie om met deze negatieve feedback?
PT: Het is altijd goed om feedback te ontvangen vanuit de community. Soms creëren we content waarvan wij als team overtuigd en enthousiast worden, maar die dan toch niet goed ontvangen wordt bij het grote publiek. Anderzijds is er ook content waar we onzeker over waren en die dan toch positief ontvangen werd. We zijn uiteraard blij met elke vorm van feedback en trachten goed te luisteren naar onze spelers. We blijven niet bij de pakken zitten en proberen iedere keer enthousiast te werken aan nieuwe content.
"Het is altijd goed om feedback te ontvangen vanuit de community."
4G: Laatste vraag: Warlock, Titan of Hunter?
PT: HUNTER 4 LIFE !!!