Is het Trackmania abonnement van Ubisoft een vloek of een zegen?
Vroeger was het over het algemeen vrij eenvoudig: je kocht een game in de winkel en daarmee was de kous af. Af en toe kwamen er dan nog wel uitbreidingen, maar ook die kocht je gewoon in de winkel. De voorbije jaren is het verdienmodel van games echter veranderd en zien we heel wat verschillende opties opduiken. Denk maar aan free-to-play games met microtransacties of de verguisde lootboxen. Een andere variant is het abonnement, iets wat we wel kennen vanuit de MMO-wereld.
Het volgende "slachtoffer" van zo’n nieuw verdienmodel is Trackmania, dat naast een free-to-play versie ook een abonnementsversie krijgt. Wie het spel gratis speelt, krijgt toegang tot roterende content en alles wat door de community wordt gemaakt. Wil je zelf aan de slag met de track editor of heb je esportsambitities, dan zal je jaarlijks een som van 10 tot 30 euro moeten neertellen.
Volgens sommigen gaat Ubisoft hier totaal de verkeerde kant uit, getuige de manier waarop de uitgever een draai wilde geven aan het abonnement, maar niet iedereen is het daarmee eens. Wij zetten even een paar voor- en nadelen op een rijtje.
Pro
Langere service
Abonnementen bestaan om over een langere periode een service te kunnen voorzien. Dat is niet enkel zo bij games, maar ook bij pakweg de fitness. Bij die laatste dient dat voor het onderhoud van de toestellen, de huur van het pand en het loon van de werknemers. Bij games hebben we het dan over servers, de lonen, maar ook voor datgene waarvoor de gebruiker (in zijn ogen) betaalt: nieuwe content.
Werken met abonnementen zorgt er voor dat een game langer en beter ondersteund wordt. Gebeurt dat niet, dan verdwijnen de abonnees en droogt de inkomstenbron op. Het is dus in het voordeel van de ontwikkelaar om abonnees goed te behandelen, met een langere service. Met goede ondersteuning kan een ontwikkelaar meer geld puren uit een tevreden speler en omgekeerd krijgt een tevreden speler ook veel meer content.
Kosten spreiden/risicobeperking
Dit is niet bij alle games het geval natuurlijk. Games die eerst de volle pot vragen en dan nog eens een abonnement proberen te slijten, het is iets dat eigenlijk enkel bij MMO's wordt aanvaard (en ook daar zie je veel varianten waarbij de basisgame gratis wordt en de abonnementsformules worden aangepast om toch zoveel mogelijk mensen vast te blijven houden).
Trackmania is echter voor een groot stuk free-to-play, dus je eerste investering is nul euro. Door de kostenstructuur van het abonnement bij Trackmania moet je al 4 tot 6 jaar betalen om aan de kost van een volwaardige game-aankoop te zitten, waardoor het eigenlijk een kostenspreiding is voor iemand die echt fan is.
Daarmee wordt het misschien ook wel meteen een risicobeperking. Bevalt het je toch niet meer of ben je de game sneller beu dan je dacht, dan heb je maar een fractie van de prijs betaald tegenover een volledige game-aankoop die je misschien na een paar uur al links laat liggen. De kans om (veel) goedkoper uit te komen is dus best groot.
Geen microtransacties/DLC's
In een verdere verklaring voor het gebruik van abonnementen heeft Ubisoft aangegeven dat het meer fan is van een abonnement dan van het constant maken van sequels, DLC of microtransacties enkel en alleen om geld te verdienen. We mogen er dus in principe van uitgaan dat iedereen die een abonnement neemt gevrijwaard blijft van verdere microtransacties. Ook (betalende) lootboxen, die door meer en meer regeringen als gokken worden beschouwd, zouden in deze abonnementsdienst niet van de partij mogen zijn.
Contra
Niets is voor eeuwig
Langere service en meer content is allemaal leuk meegenomen, maar als het er op aankomt, dan kan die content ook met een vingerknip verdwijnen. Wat als Ubisoft besluit om een nieuwe Trackmania te lanceren en het dus alles van de vorige game in de vuilnisbak kiepert of de ondersteuning gewoon stopzet terwijl je net een abonnement hebt genomen/verlengd?
Wil je misschien ooit nog eens een potje nostalgisch Trackmania spelen, dan ben je er ook aan voor de moeite. Ofwel mag je dan nog eens geld ophoesten ofwel zijn de servers offline gehaald en is je game helemaal niks meer waard. Een game met (basis)content op een disc is dan wel net iets handiger en tijdlozer.
Prijsstijgingen
Niet iedereen heeft even veel vertrouwen in het goede karakter van een uitgever of ontwikkelaar. Er zijn dan ook al genoeg voorbeelden van beloftes die gebroken werden of die "aangepast" werden omwille van welke reden dan ook.
Zo kunnen de makers zo vaak ze willen de prijs van een abonnement aanpassen. Ze doen dat natuurlijk met het risico klanten te verliezen, maar een prijsstijging van slechts enkele euro's zal niet veel mensen wegjagen (kijk maar naar wat Netflix deed, zelfs met de concurrentie van Disney+), terwijl het een pak meer inkomsten betekent. Net als bij de content ben je hier volledig afhankelijk van de grillen van een ontwikkelaar.
Doorverkoopwaarde
Een abonnement is veelal inherent verbonden aan digitale content. Ongetwijfeld zullen ook veel mensen de basisgame digitaal aanschaffen en hebben zij (tot op heden toch) geen enkele mogelijkheid om die game door te verkopen.
Heb je echter een retailversie van een game waarvoor bijkomende content in abonnementsvorm zit (Season/Battle Passes in tal van games) of die zelfs dusdanig is uitgebreid met bijkomende gratis content (The Witcher, Ghost Recon: Breakpoint, …), dan kan je die nog wel doorverkopen en heb je dus nog wat inkomsten – iets wat volledig onderuit gehaald wordt met de abonnementsoptie zoals hij hier is, aangezien je abonnement gekoppeld is aan je account en dus niets oplevert qua doorverkoopwaarde.
Sommigen onder jullie zullen het ongetwijfeld niet eens zijn met onze mening, voor of tegen, dus laat gerust in de comments weten wat jullie mening is rond abonnementsdiensten. Des duivels of niet?
Het hangt er heel hard van af voor mij. Als het slim in elkaar zit kan je goedkoper een game proberen. Als iedereen het doet kan het rap duurder zijn.
Wat me het meeste ergert aan zo een modellen is het luisteren naar de grote massa. Kijk naar BF:V: de service was rampzalig omdat de start niet goed was. Terwijl Battlefront 2 dan nog jaren ondersteuning kreeg. Ze passen hun plannen aan aan het grote publiek. Bij een seasonpass hadden ze tenminste nog verplichtingen dus wist je wat te verwachten.
Geplaatst op 2020-06-15 17:22:10
BF2 kreeg jaren ondersteuning, *2
En nu is het gedaan
Zo erg zelfs dat men voor abonnement-service een petitie heeft gestart
=>
https://www.change.org/p/electronic-arts-continue-paid-support-for-star-wars-battlefront-ii
Dat ze gewoon met een sterke content-gevulde Battlefront 3 komen, nee...?
Geplaatst op 2020-06-16 10:02:20
Bij BF:V zitten ze nu ook te klagen voor meer ondersteuning, maar het boycotten van het spel in de eerste plaats heeft gezorgd voor het gebrek aan ondersteuning. Ze konden ook niet de game maken die ze wouden want de grote massa wou eigenlijk gewoon COD:WW2 in BF jasje. Waren ze nu aan het vieren dat er meer traditionele outfits waren. Dat is geen content meer. Dat is gewoon zagen tot je krijgt wat je wilt.
Daarmee, ik geef volledig gelijk. Maak dan gewoon een opvolger.
Geplaatst op 2020-06-16 10:10:41
Ik snap Ubisoft hun experiment wel, Siege en For Honor blijven draaien.
Ik weet de financiële cijfers niet, maar zoals in het artikel vermeld zorgt een abonnement voor een stabiele inkomsten-stroom tov die eenmalige (initiële verkoop) of verspreide (sales, MT's)
tov een langdurige investering (van jaren) dat bij de tweede vorm sneller rendement geeft voor kleinere stukken content
Ik weet zelf niet wat het interessantste is voor een bedrijf, het tweede wss (ze sneller return op hun investering)
maar ze mogen de consument niet vergeten hoe deze denkt, niet iedereen heeft zin om maandelijks een brokje content te krijgen, je kan natuurlijk wachten tot het interessant is voor jou maar dan zit je met die gap tussen nieuwe en oude spelers*
*zelf gemerkt in Destiny 1, zal sowieso het geval zijn met service-games a la Siege en MMORPG (vermoed ik)
Geplaatst op 2020-06-16 11:36:28
Ik denk dat het bij Ubisoft werkt omdat ze wel degelijk een lange termijn visie hebben. Ze hebben hun eigen ding gedaan bij Siege waardoor ze daar een vaste playerbase hebben. EA hangt te veel vast aan hun 1 a 2-jaarlijkse releases.
Geplaatst op 2020-06-16 12:35:53
EA heeft IMO ook zen vingers verbrand aan de belofte met service-games zonder goed in te schatten hoeveel hooi ze opnamen (lees, het is niet minder dan anders los dat je al geld hebt ontvangen)
BF1, BF2, Anthem, BFV
Geplaatst op 2020-06-16 13:41:32
Heb er zelf geen probleem mee, vooral omdat er een optie is om gratis te spelen. Het klopt inderdaad dat niets voor altijd is, maar dat argument kan je ook gebruiken bij MMO's en bij die games moeten spelers heel wat meer geld investeren.
Geplaatst op 2020-06-16 08:36:19
Nee, ge koopt iets en het werkt.
Ik heb niets tegen (betaalde) toevoegingen.
En ik ben begripvol voor kinderziektes, in het kader dat de boel functioneel is/blijft.
Geplaatst op 2020-06-16 09:59:47
Mag ik dan veronderstellen dat jij geen enkel abonnement hebt?
Geplaatst op 2020-06-16 13:43:47
Niet om één game te spelen, neen.
Tenzij je het wilt verdraaien naar mijn PS+ abbonement, dat ik niet koop voor de games die erbij komen.
Of één van de diensten waar ik een abbonement op heb, dat mij een dienst leveren en geen product om te consumeren.
Een computerspel is voor mij bijgevolg niet een product dat als dienst geconsumeerd dient te worden. Voor mij, ik spreek niet voor anderen.
Anderen lijken het er prima mee te hebben, maar voor mij lukt het niet. Het enige dat ik lang een kans gaf was Destiny 1, 'zal later dit jaar D2 (misschien) nog een kans geven na vele updates.
Geplaatst op 2020-06-16 14:57:35
Ik vind bv een abo op Netflix nemen niet anders dan een abo in dit geval.
Ubisoft biedt in deze ook een dienst, namelijk verdere ondersteuning van de game door de jaren heen. Dezelfde reden waarom je ook voor een MMO een abo betaalt.
Geplaatst op 2020-06-16 15:02:12
Ik heb ook geen MMO-abbo's, om dezelfde reden.
Netflix is opnieuw een dienst, het beperkt zicht tot één film.
Nuja, nu loop ik welliswaar tegen de lamp. Heb in het verre verleden wel films gehuurd van een videotheek, als dat telt?
Kijk ik ben er niet tegen dat het bestaat, maar voor mij is het niets.
Geplaatst op 2020-06-16 16:39:02