REVIEW | Trackmania beloont je geduld
Rond de nieuwe Trackmania is al heel wat te doen geweest. De aankondiging werd bij de fans op heel wat gejuich onthaald, maar toen de speciale abonnementsformule uit de doeken werd gedaan, werden er ook heel wat wenkbrauwen gefronst. Dat weerhield ons echter niet om de game ondersteboven te draaien voor onze review.
Die abonnementen gaan we even zo laten en we gaan het eerst even hebben over de basisgameplay van Trackmania. Als remake of reboot van Trackmania Nations spelen alle races zich af in het stadion dat voor volgers van de reeks zeker een bekend zicht zal zijn. Op vlak van nostalgie zit het dus al goed.
Op het eerste zicht is er dan ook weinig veranderd in deze Trackmania, maar als je dat denkt, dan kom je al snel bedrogen uit. Hoe je door de tracks knalt, is nog altijd niet echt ingewikkeld. Gas geven, op tijd remmen en zeker niet van het parcours vliegen, meer wordt er eigenlijk niet van je gevraagd. Dat wil niet zeggen dat Trackmania een eenvoudige game is. Als je de gouden medaille wil halen, dan moet je nog steeds de perfecte lijn weten te vinden.
Er zijn ook heel wat verschillende omstandigheden om rekening mee te houden. Je kan nog steeds over asfalt scheuren, met de nodige loopings en hier en daar een turbo. Daarnaast heb je ook gravel, ijs en gras. Om het nog een beetje moeilijker te maken heb je zelfs tracks waar de zijkanten wegvallen en je eigenlijk enkel in het midden echt veilig kan rijden.
Voeg daar nog wat lastige obstakels, scherpe bochten en stukken waarbij je auto bijna een vliegtuig wordt aan toe en je weet dat je meermaals met klamme handjes zal zitten na het spelen van Trackmania.
Het aantal uitdagingen is zo uitgebreider dan bij vorige titels. Het duurt een tijdje vooraleer je alle verschillende aspecten onder de knie krijgt en je weet hoe je wagen op verschillende ondergronden reageert of hoe je moet omgaan met de verrassingen die je voor de wielen gesmeten krijgt. Zoals we in onze preview al stelden: Trackmania is nog altijd perfect frustrerend.
Dat gebeurt bovendien allemaal in een knap jasje, want Trackmania ziet er beter uit dan ooit. Het is allemaal nog altijd met weinig poespas, maar de tracks spatten van het scherm, zonder je af te leiden van die volgende moeilijke bocht.
Naast de 25 vaste tracks kan je in Trackmania ook aan de slag in Arcade, waar je een selectie community-tracks voor de voeten krijgt geworpen. Je kan ook tracks van anderen spelen in de Map Review Servers, waar je nieuwe tracks kan testen en een score kan geven. Tracks die goed scoren, worden later mogelijk een Track of the Day.
De Starter Access is zo een beetje mager en tegelijk ook niet. Je krijgt toegang tot heel wat tracks over een langere periode, maar je moet er wel voldoende geduld voor hebben en eens ze weg zijn, zie je ze nooit meer terug. Je kan ook niet kiezen welke community content je speelt en hangt daarbij vast aan de Arcade Mode of de Map Review Servers. Iemand die af en toe eens een race wil spelen, zal voldoende hebben aan de Starter Access. Iemand die Trackmania dagelijks wil spelen, zal toch iets moeten neertellen.
Wil je liever zelf tracks maken, dan kan je gratis en voor niks aan slag met de Simple Track Editor. Die kan je wel enkel lokaal delen en dus niet online smijten. Dat kan pas als je een van de betaalde opties neemt en zo toegang krijgt tot de Advanced Editor.
Die betaalde opties komen er in verschillende vormen. Naast de Starter Access, die dus gratis is, heb je de Standard Access en de Club Access. De Standard Access kost je tien euro per jaar, terwijl Club Access je 30 euro per jaar of 60 euro voor drie jaar kost.
Standard Access geeft je toegang tot de Advanced Track Editor, waarmee je uitgebreider tracks kan maken. Die kan je bovendien online delen. Je krijgt ook de kans om elke dag een nieuwe Track of the Day te spelen. Samen met de 100 tracks die door de ontwikkelaars worden gemaakt, krijg je dus over een jaar heen 365 extra tracks. Je kan met de Standard Access ook deelnemen aan races en events van clubs.
Is het jaar voorbij en wil je geen nieuwe abonnement nemen, dan hou je alle content van het voorbije jaar. Zelfs als je dus niet langer wil betalen, blijf je na een jaar toegang hebben tot 465 tracks en de advanced editor.
We begrijpen nu ook iets beter de uitspraak van Ubisoft, waarbij het volgens hen niet gaat over een abonnement maar over een jaarlijkse betaling om toegang te hebben tot de game. Het klinkt wat gelijkaardig, maar bij abonnementen ‘huur’ je meestal alle content en die ben je dan ook gewoon terug kwijt wanneer je het abonnement stop zet. Dat is hier niet het geval.
Je kan ook deelnemen aan clubs en alle tracks die zij te bieden hebben. Je hebt zo eigenlijk toegang tot alle vrijwel content die Trackmania je te bieden heeft.
Kies je voor Club Access, dan krijg je de mogelijkheid een eigen club op te richten. Dat geeft je de mogelijkheid je tracks eenvoudiger te delen met andere clubs en daarnaast kan je ook eigen skins maken en gebruiken. Je kan ook campagnes samenstellen om je vrienden en andere spelers tot het uiterste te drijven. Tot slot krijg je ook toegang tot de Open Grand League en kan je proberen om de beste Trackmania-racer van de planeet te worden.
Club Access zal enkel voor de meest fanatieke Trackmania-fans een must zijn. Al de rest zal best tevreden zijn met de Standard Acces, die je na drie jaar betalen en een gespreide investering van 30 euro dus 1.395 tracks oplevert.
Trackmania is an sich een moeilijke titel om te reviewen. De basisgame is vrij mager op het eerste zicht, maar wie geduld heeft kan met de gratis versie best veel plezier beleven. Wie echt veel uit Trackmania wil halen, kan beter eens 10 euro neertellen. Ben je echt een grote fan, dan kan je voor de duurste optie gaan, maar die is enkel weggelegd voor de serieuze spelers die dan ongetwijfeld waar voor hun geld krijgen.
- Waar voor je geld
- Uitdagend
- Gratis versie vraagt veel geduld