5 virtuele avonturiers die schijt hebben aan kaartlezen
De wereld ligt aan de voeten van wie kan kaartlezen, althans zo wordt het toch vaak aan de man gebracht. Het zou een fundamentele vaardigheid zijn wanneer we ons in de buitenlucht bevinden. Om deze vaardigheid te vieren staat een hele week in het teken van kaartlezen, onze gids in onbekend terrein. Inderdaad, deze week is het Map Reading Week en dus maken we een lijstje van virtuele avonturiers die eigenlijk vooral géén boodschap hebben aan die vaardigheid.
Er zijn virtuele avonturiers die een aangeboren talent hebben voor oriëntatie. Deze gamepersonages hebben (bijna) geen hulp nodig bij hun zoektocht naar schatten, oude beschavingen en nieuwe ontdekkingen. Ze deinzen niet terug voor een beetje gevaar en wijken regelmatig af van het bekende pad. En nee, de map waar de speler zelf toegang tot heeft telt niet mee.
Opgelet: spoilers!
Lara Croft (Tomb Raider)
Deze bikkelharde tante is misschien wel de meest bekende en legendarische heldin in de gamewereld. Van meedogenloze overleefster tot ervaren avonturierster, Lara Croft is dan wel een lady, maar is niet bang om haar handen vuil te maken. Deze Engelse archeologe begon haar eerste avontuur op het vervloekte eiland Yamatai en is sindsdien niet meer gestopt met het zoeken naar verloren beschavingen, de waarheid achter mythes en schatten.
Ze is berucht voor de meest legendarische expedities en het vinden van krachtige, gevaarlijke artefacten. Dit doet ze vaak zonder kaart. De tomb raider is namelijk altijd op zoek naar verloren werelden en moet daardoor zelf haar weg zien te vinden, want die werelden staan per definitie niet zomaar aangeduid op een kaart. In verschillende games moet ze doorheen onbekend terrein navigeren, terwijl ze vijanden van links en rechts in de gaten moet houden.
In de survivor tijdlijn (reboot) is het duidelijk hoe ze als pas afgestudeerde, jonge vrouw met een figuurlijke slag in het gezicht haar eerste avontuur zonder kaart (de kaart die de speler krijgt niet meegerekend) moet zien te overleven. Ze blijft met weinig bezittingen achter nadat het schip de Endurance crasht en moet op eigen houtje naar een veilige plek krabbelen.
Croft is een zeer intelligente, gestructureerde, multi-getalenteerde vrouw en heeft een fascinatie voor historische bronnen, zoals te zien is wanneer ze onder meer haar expedities voorbereidt, artefacten bestudeert, puzzels oplost, allerlei talen kent en verschillende wapens hanteert. De legende heeft een ijzeren wil en een aangeboren instinct waarmee ze altijd de weg naar haar doel vindt.
Hoewel de dood haar regelmatig boven het hoofd hangt, vindt ze de tijd om het eiland Yamatai, evenals de andere locaties in de twee sequel games, te ontdekken en geheimen te ontrafelen. Geen kaart had haar kunnen voorbereiden op haar eerste aanraking met het bovennatuurlijke. In deze tijdlijn wordt de onervaren tomb raider een geharde overlever en dodelijke tegenstander die haar eigen plan zeker en vast kan trekken. Als er iemand het onbekende kan trotseren, dan is het Lara Croft wel.
Nathan Drake (Uncharted)
Nathan Drake, een professionele schattenjager, een durfal, een bron van charisma en mogelijk het mannelijke spiegelbeeld van Lara Croft. Hij is van alle markten thuis. Hij heeft veel kennis over geschiedenis, kent verschillende talen en is een talentvolle vechtersbaas. Drake steunt echter eerder op droge humor en sarcasme om zich uit een hachelijke situatie te redden.
Gedreven door het gevaar trekt deze avonturier op pad en zoekt naar begeerde schatten. Nathan Drake heeft altijd een dagboek op zak waarin tekeningen, aanwijzingen en ontdekkingen evenals foto's en grappige schetsen van zijn vrienden en familie in staan.
Hij blijft nooit lang op dezelfde plaats en is altijd op zoek naar de volgende grote schat, wat hem naar oude en mysterieuze plaatsen zoals El Dorado en Shambhala brengt. Los van enkele kaartfragmenten en kanttekeningen moet Drake zijn eigen boontjes doppen. Niet dat hij een kaart nodig heeft, want hij is een natuurtalent als het aankomt op navigatie. Als er een schat op het spel staat, vindt hij zelfs zonder begeleiding een speld in een hooiberg.
De Sardet (Greedfall)
Het is de 17de eeuw in Europa. Een vrouwelijke of mannelijke De Sardet, woordvoerder en diplomaat van de factie Congregation of Merchants, vertrekt op avontuur naar het onbekende eiland Teer Fradee waar er geen gebrek is aan magie, mythische wezens, mysteries en geheimen. De wereld waarin De Sardet leeft wordt geplaagd door een ongeneeslijke ziekte, de Malichor plaag, die veel slachtoffers eist. Door op ontdekking te gaan in Teer Fradee, hoopt de protagonist een geneesmiddel te vinden op het eiland dat gespaard bleef van de ziekte.
Vanaf het moment dat hij of zij voet aan wal zet, komt De Sardet in de gekoloniseerde stad New Serene terecht. Daarna wordt het handje van de diplomaat niet meer vastgehouden. De Sardet moet nu zelf de gevaren van het eiland ontdekken.
In een wereld waarin een dodelijke plaag de levens van de bevolking in handen heeft, wordt De Sardet eigenlijk aan zijn of haar lot overgelaten om een oplossing te zoeken voor de Malichor plaag. Naast de hulp van de eilandbewoners en metgezellen, zal De Sardet moeten rekenen op zijn of haar eigen intuïtie.
Gelukkig is de ontdekkingsreiziger scherp van geest, een briljant tacticus, een getalenteerd strijder en een bekwaam diplomaat. Hij of zij bepaalt zelf de weg en heeft geen gids nodig.
Pathfinder Ryder (Mass Effect: Andromeda)
Na een eeuwenlange reis door de ruimte komt de Hyperion, de ark die alle mensen vervoert, aan in de Heleus Cluster en Sara of Scot Ryder ontwaakt na een lange cryostasis. Als pathfinder, een mix van elitesoldaat, wetenschapper en gids, is het de taak van Ryder om in Andromeda een nieuwe thuis te vinden voor de kolonisten van de Melkweg. Pathfinders moeten nieuwe werelden ontdekken en het gebied controleren op leefbaarheid. Aangezien Andromeda een volledig nieuw sterrenstelsel is, bevindt Ryder zich op vreemd terrein.
Met de hulp van de metgezellen en de AI SAM verkent Ryder de Heleus Cluster, op zoek naar een nieuwe thuis. Het is aan de ontdekkingsreiziger om de "golden worlds", oftewel de leefbare werelden, te vinden en zo veel mogelijk outposts te plaatsen. Als je je eigen wereld zelf mag inrichten heb je geen landkaart nodig, maar moet je die net zelf ontwerpen.
Harry (Pitfall: The Lost Expedition)
Harry bevindt zich in het oog van de storm wanneer hij in een vliegtuig zit op weg naar de Peruaanse jungle en moet een noodlanding maken. Zodra zijn twee voeten de grond raken, gaat de zelfzekere en eigenwijze verkenner op zoek naar zijn metgezellen en uitrusting, evenals schatten natuurlijk. Zo zal hij de kans niet laten liggen om een inheems beeldje aan zijn collectie toe te voegen.
De speler heeft toegang tot een kaart die met een rood kruis de doelstelling markeert en met een player icon je locatie aangeeft. Spelers kunnen dankzij deze hulpmiddelen min of meer de weg volgen, maar de schattenjager in-game heeft niet dezelfde kennis ter beschikking en zal zelf met een paar tekeningen van het gebied op ontdekkingsreis moeten gaan.
Hij is gestrand in een onbekende jungle en weet weinig van zijn omgeving. Harry doet alles voor een schat, ook als het zonder kaart moet. De avonturier waagt zijn leven in een onbekende jungle waar om elke hoek gevaar loert, trotseert ijskoude gebieden en rent pijlsnel over lava. Voorts slingert hij als een aap (of Tarzan) aan lianen, gebruikt hij krokodillen als platform en ontwijkt hij drijfzand, vuur en andere valstrikken, allemaal om toch maar die schatten te kunnen bemachtigen.
Naast het verkennen van de omgeving, het jagen op relikwieën en het verslaan van vijanden, redt de onbevreesde avonturier andere ontdekkingsreizigers die verloren zijn gelopen en wel een kaart konden gebruiken. Zijn heldendaden worden, hoe kan het ook anders, beloond met gouden beeldjes. Wie heeft er een kaart nodig wanneer je Pitfall Harry heet?
Heel wat gamepersonages hebben schijt aan kaartlezen, wat het avontuur eens zo groot maakt. Je eigen pad bewandelen wordt dus beloond, al worden ze uiteindelijk allemaal wel begeleid door de voor hen onzichtbare hand van ons, de speler.
Hoe zit het met jullie kaartleeskunsten?
Delen in de comments!
moet dat niet "die het schijt hebben" in de titel?
Geplaatst op 2020-05-30 11:45:07
de eerste twee zijn in principe maar half waar. ze gebruiken kaarten tot ze op het eiland of ongeveer in het gebied zijn waar moeten zijn. daarna is het zoeken. je kan het bijna vergelijken met iets verliezen in uw huis en dan zeggen dat je geen kaart nodig hebt om het terug te vinden.
zeker in het geval van uncharted waar de oplossingen van de puzzels gewoon in zijn notities staan.
Geplaatst op 2020-05-30 22:51:52
Skyrim, The Witcher, ... mijn protagonist lijkt nooit de weg naar de main quest te vinden als er side quests zijn ;)
Geplaatst op 2020-06-02 15:54:14