4Gamers op RuneFest 2018
Dit jaar werden we uitgenodigd om af te dwalen naar Farnborough, Verenigd Koninkrijk, voor RuneFest 2018. RuneFest is de jaarlijkse conventie van ontwikkelaar Jagex die bekend is van RuneScape. Het is een dag waar fans van de game de verschillende Jmods, influencers, clan makkers en werknemers van Jagex kunnen ontmoeten en zich een dag kunnen onderdompelen in verschillende activiteiten, terwijl uiteraard ook nieuwe aankondigingen geschieden.
Dit jaar was het net ietsje anders dan andere jaren. Ten eerste verhuisden we van locatie. Jagex nam afscheid van Battersea Evolution in London, dat te klein werd, dus dit jaar gingen we naar het Farnborough Convention Centre. Een splinternieuw gebouw waar Jagex de tweede was om het te gebruiken. Het nieuwe gebouw biedt dubbel de oppervlakte, waardoor er dus meer fans kunnen afkomen zonder elkaar echt in de weg te lopen. Ook was er een tweede dag toegevoegd, namelijk vrijdag. Vrijdag was dan ook een speciale dag voor het audio-team van Jagex, want op deze dag speelde het Royal Philharmonic Orchestra onder begeleiding van James Hannigan, bekend van onder meer Harry Potter, anderhalf uur lang nummers uit de soundtrack van RuneScape. Het gaf dan ook kippenvel toen de eerste noten van het main theme werden gespeeld.
Anderhalf uur lang verschillende nummers vanuit RuneScape spelen ging nu niet meteen iedereen aanspreken, maar Jagex heeft dit goed opgelost. Het bezorgde een klein schouwspel op het podium. Een personage uit RuneScape 3 en Old School RuneScape kregen een heuse quest die men moest oplossen. Gedurende deze quest werden er verschillende links gelegd met het spel en ontwikkelaar Jagex was ook niet beschaamd om af en toe met zichzelf te lachen. Dit bracht dan ook een perfecte afwisseling tussen de verschillende nummers die werden gespeeld door het Royal Philharmonic Orchestra.
Zaterdag was de dag van de beurs en het grote publiek kon zich terugtrekken in twee verschillende zalen. In de eerste zaal stond een groot podium en hier werden gedurende de dag verschillende panels gehouden met naar het einde van de dag toe de aankondigingen van nieuwe features voor zowel RuneScape 3 als Old School RuneScape. De tweede zaal werd dit jaar omgevormd naar een plaats in Gielinor - de wereld van RuneScape. Het thema was Fremennik Province en je kon verschillende kenmerken vanuit deze province terugvinden op de beursvloer. Zo hadden we de Great Hall en een heus vikingschip, maar dit werd verder aangevuld met activiteiten van die periode. Dit jaar gooide Jagex het ook over een iets andere boeg met de activiteit die je kon doen op RuneFest. Dit jaar was er een trial waarbij je zeven verschillende kaarten moest verzamelen. Wanneer je alle zeven kaarten verzamelde kon je ook nog eens een persoonlijke kaart laten maken, waarbij je officieel lid werd van de Fremennik clan. Dat is een knipoog naar de Fremennik Trials quest, waarbij je zeven verschillende members van de clan moet overtuigen door opdrachten uit te voeren.
Foto door David Portass/iEventMedia
Ook jij moet natuurlijk opdrachten uitvoeren om de verschillende kaarten te verzamelen. Zo moest je bijvoorbeeld een kokosnoot van een boomstam gooien met een balletje, een puzzel oplossen, 12 QR-codes verzamelen om er dan een woord mee te vormen en meer. Het is dan ook iets waar veel mensen aan meedoen. Een photobooth was aanwezig om jezelf, al dan niet met vrienden, vast te leggen op foto. In de community wordt er met momenten gelachen met de QA’s binnen Jagex en om hier op in te springen, had de ontwikkelaar enkele computers klaarstaan met een stukje code waar de bezoekers de verschillende bugs mochten uitpluizen.
Dit waren de twee grote zalen waar de bezoekers zich konden uitleven, maar ontwikkelaar Jagex had ook nog enkele andere ruimtes waar de bezoekers zich konden neerplanten. Zo had je een kleine ruimte waar een aantal panels werden gehouden. Zo had je een panel met het audio team van RuneScape waar je gezellig je vragen aan kon stellen, terwijl er ook enkele nummers live werden gespeeld. Er was een heuse LAN room waar tal van computers klaarstonden voor de bezoekers. Indien het even te veel werd op de beursvloer of je wou even gezellig wat gaan levelen met enkele makkers dan kon je je terugtrekken naar deze kamer. De computers waren dan ook zeer goed uitgerust qua hardware en de ruimte was dan ook nooit echt leeg. Met momenten kwamen er personen langs die mensen kwamen halen voor een drop party in Varrock en dat bracht natuurlijk een nostalgisch gevoel terug. Op het grote podium werd er dit jaar ook tijd vrijgemaakt voor een cosplay voorstelling. In totaal deden 21 personen mee en aan het einde van de voorstelling konden we stemmen voor onze favoriet. Daarnaast werd er ook een winnaar aangesteld door Jagex en we moeten zeggen dat sommige csplayers hun werk fenomenaal gemaakt was.
Foto door David Portass/iEventMedia
Zoals ieder jaar moet RuneFest uiteindelijk tot een einde komen en dat is natuurlijk spijtig. Dit jaar kon de pers ook meegenieten van de afterparty en dit hebben we dan ook met volle goesting gedaan. De avond werd verzorgd door een cover band, maar indien dit niks voor jou was, kon je je steeds terugtrekken naar de LAN room waar toen tal van mensen zaten en Mod Mark een certificaat bezorgde aan fans die level 99 behaalden in een skill. Dit werd ook telkens luidkeels aangekondigd en met applaus ontvangen.
In de loop van zaterdag werden er een aantal aankondigingen gedaan voor zowel RuneScape 3 en Old School RuneScape. Een samenvatting van beide games kan je hieronder terugvinden. Spijtig genoeg was niet alles speelbaar, maar sommige nieuwigheden zijn reeds actief of komen binnenkort beschikbaar.
RuneScape 3
Voor RuneScape 3 werden er drie grote aankondigingen gedaan. Ten eerste werd voor de maand oktober het Halloween event uit de doeken gedaan en het ging ook meteen van start. Verder kregen we een voorsmaakje van een aankomende nieuwe quest, genaamd The Needle Skips. En als laatste krijgen de spelers toegang tot een nieuwe elite dungeon, namelijk The Shadow Reef.
Het Halloween event gaat dit jaar onder de naam Til Death Do Us Part. Het event is voor de hele maand oktober en dit jaar staat het in het teken van The Riders of the Apocalypse. Het event is voor zowel betalende members als mensen die gratis spelen. Death is nu geen onbekende in de wereld van Gielinor en naast zijn office is een energy rift ontstaan dat voor onrust zorgt. Death kan deze kracht even tegenhouden, maar heeft uiteindelijk jouw hulp nodig om het rift terug te sluiten. Verder is ook Moia opgesloten in dit rift en Death doet dan ook beroep op jou om haar te redden. Samen met War, Pestilence en Famine ga je ten strijde tegen het gevaar. Aan het einde staat je dan ook een heuse eindbaas te wachten.
The Needle Skips is een gloednieuwe quest die de traditionele manier van questing even overboord gooit. In tegenstelling tot een vaste route te volgen, zal je nu heen en weer gaan en meermaals naar hetzelfde punt terugkeren. De setting van deze quest is een murder mystery waar een geliefd personage is vermoord. Het is aan jou om uit te zoeken wie hier achter zit en dit doe je door hints terug te vinden. Aan het vermoorde lichaam vind je een obelisk terug die je kan gebruiken om het mysterie op te lossen. Hierin kan je de verschillende hints invoeren, waarmee je iets meer van de waarheid vrijspeelt.
De derde elite dungeon leeft onder de naam The Shadow Reef en deze zal beschikbaar zijn voor februari 2019. Hierin ga je weer aan de slag in een PvE-omgeving, waarbij je deze keer hoge rewards kan verwachten. Uiteraard staat er een ultieme bad guy op je te wachten en dat is deze keer The Ambassador.
Old School RuneScape
Met Old School RuneScape gaat het zeer goed. Vijf jaar geleden werd Old School RuneScape beschikbaar gesteld en voor het moment heeft men 450.000 spelers. Het aantal spelers stijgt, dus heeft ontwikkelaar Jagex ook het team van Old School RuneScape vergroot. Zo telt het team nu zo'n 25 developers in plaats van de oorspronkelijke vier. Verder geldt nog steeds dat de community beslist wat in het spel komt. Dit wordt afgetoetst met verschillende polls waarbij de spelers kunnen stemmen. Pas bij een meerderheid van 75% komt een bepaalde feature of aanpassing in het spel. Na reeds vijf jaar dit doen, weet Jagex wel ongeveer wat de community wil en waarop ze afknappen. De voorgestelde features zijn de volgende:
Een gloednieuw dorp in de wereld van Gielinor en meer bepaald de regio Kebos Lowlands. Hier staat een gloednieuw ras je op te wachten samen met enkele nieuwe quests. Het dorpje zal ook de thuishaven zijn voor de nieuwe farming-guild en een nieuwe slayer master. De elven-quests zijn natuurlijk een belangrijk onderdeel in de quests van RuneScape, maar in Old School RuneScape werd deze questline nooit ten einde gebracht. Daar wil de ontwikkelaar nu een einde aan maken met Song of the Elves. Hierin neem je het op tegen een koning, genaamd King Tyras. Hierna krijg je toegang tot Prifddinas. Prifddinas is al een bekende plaats in RuneScape 3, maar in Old School RuneScape blijft deze in zijn Crystal Seed vorm en het zal dan ook een Old School RuneScape interpretatie zijn van de elvenstad.
De laatste aankondiging was meteen eentje van een groot kaliber. Na enkele gefaalde pogingen om een nieuwe skill toe te voegen aan OS RuneScape gaat de ontwikkelaar het nogmaals proberen. Dit maal met de skill Warding. Warding wordt vergeleken met wat smithing voor melee is, maar dan voor magic. Op dit moment is magische uitrusting oftewel gekocht via een NPC of gedropt door monsters. Het zelf maken is niet mogelijk en daar wil men dus verandering in brengen. Warding geeft spelers de mogelijkheid om Runic energy om te vormen naar materiaal waarvan je dus nieuwe uitrusting kan maken. Je hebt drie dingen nodig om deze skill ten goede uit te voeren, namelijk materials, runic energy en tools. De skill brengt ook de mogelijkheid van dissolving mee en dit laat je toe om afval items om te vormen naar runic energy of een materiaal waarvan het item is gemaakt.
Mining en smithing
Ontwikkelaar Jagex had ook enkele computers ter beschikking waar een recente build klaarstond met de nieuwe mining en smithing rework. De rework is nu meer dan een jaar in ontwikkeling, maar we kunnen er bijna zelf mee aan de slag. Een vroege testfase staat gepland voor november, dus volgende maand voor alle members. De uiteindelijke release staat gepland voor volgend jaar rond februari. We hebben er dus lang op moeten wachten, maar het is er bijna. De rework geeft de twee skills een enorme metamorfose, waarbij het skills worden die je effectief kan gebruiken om geld te winnen of jezelf te verbeteren.
De belangrijkste wijzigingen zijn de volgende. Voor mining krijgen we nieuwe rocks en de bestaande rock tiers zijn herzien. Wanneer je een rock minet kan je deze niet meer ‘leeg’ maken. Deze keer blijft de ore er altijd inzitten, dus dit vormt geen probleem meer wanneer andere mensen ook aan je rock staan te minen. Het is niet meer een wedstrijd om als eerste de ore te hebben. Er zijn beloningen voor mensen die niet minen, terwijl ze met iets anders bezig zijn - afk mining. De ore box is in het leven geroepen en zoals de naam doet vermoeden, kan je hierin je verkregen ore opslagen. Zo ben je niet alle inventory spots kwijt aan de ore.
Bij smithing is ook het een en het andere veranderd. Er zijn nieuwe wapens en armor die je kan smithen, namelijk de T60-T90 en T92. De hopper wordt in het leven geroepen en deze kan je gebruiken om ores/bars te smelten of te bewerken. Items waar je aan bezig bent hebben een progress en een warmte waarde. Des te hoger de warmte waarde ligt des te sneller de progress zal gaan. Het zal dan ook langer duren om een bepaald item te maken, waardoor je meer ervaringspunten verkrijgt per item. De items kan je ook verbeteren met een upgrade en ook dit geeft je ervaringspunten voor de skill. Als laatste zitten de items die je kan smithen niet meer in de drop tables van de monsters. Dus je moet echt beroep doen op de andere spelers om een bepaald stukje gear te verkrijgen, waardoor er weer wat wordt ingesprongen op de economie met de mining en smithing.
Mobile
Uiteraard konden we aan de slag met de nieuwste versie van RuneScape 3 Mobile en Old School RuneScape Mobile. Zelf gingen we even aan de slag met RuneScape 3 Mobile, omdat in onze ogen hier de meeste impact gaat liggen. Old School RuneScape heeft namelijk minder menuutjes of acties die je kan uitvoeren, bijvoorbeeld de combat die eenvoudiger is. Vorig jaar gingen we reeds aan de slag met een prototype en daar had je de desktop interface op je mobieltje. Je kan uiteraard raden dat dit niet alles was en het was nogal moeilijk om bepaalde acties te kunnen selecteren, omdat de knoppen net iets te klein waren.
In deze nieuwe versie is de interface volledig omgevormd met mobile in het achterhoofd. De icoontjes zijn groter geworden en ze staan iets meer verspreid en uit elkaar. Het was al een pak eenvoudiger om bepaalde acties uit te voeren. De manier om een rechtermuisklik te doen, is opgevangen met een langere druk op het scherm. Je krijgt hetzelfde (rechtsklik menu vanop de desktop) menu waarbij je een bepaalde actie kan kiezen.
Een leuke verrassing was ook de manier waarop men nu een dialoog visueel voorstelt. In plaats van het chatvenster te gebruiken, wordt de conversatie hier nu naar boven getrokken en komt het onderaan boven de interface. De personen krijgen dan elk een hokje voor hun gezicht, terwijl de tekst relatief in het midden wordt afgespeeld. Het was even schrikken, toen we dit zagen, want we waren dit niet gewend, maar de oplossing is uitstekend uitgevoerd. Na een tijdje ben je het gewend en we zouden niet meteen weten hoe men het anders kon oplossen. Uiteraard is nog niet alles perfect en moet er her en der nog wat gesleuteld worden. Jagex wil dan ook beroep doen op de community om feedback te verkrijgen, zodat men de mobile versie verder kan vormen. Een releasedatum voor Old School RuneScape Mobile is ook reeds aangekondigd en deze valt op 30 oktober. Dit voor zowel Android als iOS.