Middle-Earth: Shadow of War - July Update
Shadow of War kwam iets minder dan een jaar geleden uit, en hoewel het op de meeste vlakken een verbetering was ten opzicht van zijn voorganger Shadow of Mordor, bleef er bij heel wat spelers toch een vrij wrange nasmaak achter. Een nasmaak vooral omdat de postgame content een behoorlijk saaie grind was, die spelers wel erg uitnodigde om geld uit te geven aan microtransacties. Dit kwam op een moment dat gamers zich erg duidelijk keerden tegen loot boxes en andere microtransacties. Dit zorgde er dan ook voor dat Shadow of War niet de gehoopte verkoopcijfers kon voorleggen.
Veel uitgevers zouden zich in het beste geval neerleggen met het feit dat ze gegokt en verloren hebben, en het spel stilletjes laten wegdeemsteren. Voor Shadow of War was men blijkbaar toch bereid een inspanning te doen, en werd het spel aan een hele revisie onderworpen. Het belangrijkste van deze update is uiteraard het in zijn geheel verwijderen van de microtransacties. De boosts die je kon kopen met echt geld, kunnen nu alleen nog maar gekocht worden met een (redelijk) ingame te verzamelen hoeveelheid Mirian.
Ook de Shadow Wars, het postgame deel van het verhaal waarin je verschillende forten telkens opnieuw moest innemen en verdedigen, werden onder handen genomen. Waar dit deel tot voor kort uit tien verschillende rondes bestond, waarin je twintig keer een veroverd fort moest verdedigen, is dit drastisch teruggeschroefd naar slechts drie rondes en het afslaan van vijf vijandelijke aanvallen. Om het geheel nog wat minder grindy te maken, werden er ook hier en daar sprankeltjes verhaallijn tussen gegooid om de speler toch een reden te geven om zijn tijd hier aan te spenderen.
Voor wie toch al geen fan was van het plot, kan misschien uit de nieuwe gear voldoening halen. Helemaal nieuw zijn de verschillende helmen die je kan krijgen. Deze geven je elk op een bepaald vlak een stevige boost. Wat dacht je bijvoorbeeld van een helm die je volgers 40% kans geeft om terug tot leven te komen, of eentje die je toelaat om op elk moment een Graug te laten verschijnen? Wie toch liever bij zijn vertrouwde gear blijft, heeft nu ook de mogelijkheid om Mirian of edelstenen te gebruiken om respectievelijk gear naar een hoger level te brengen of om de bonussen erop aan te passen.
Een ander probleem dat zich vaak stelde bij het einde van het spel, was dat je bij elk gestegen level wel skill points kreeg, maar vaak geen idee had wat je er nog mee kon doen. Je kon ze wel steken in skills die je nooit gebruikte, maar dat voelde altijd een beetje als verspilling aan. Daarom is er nu in elke skill tree een herhaalbare bonus skill gekomen waarmee je voor elke skill point een upgrade kan doen van een specifieke eigenschap van Talion, zoals sneller focus bij krijgen of meer kans op critical hits. Het maximale level van Talion is dan ook verhoogd naar 80 (van 60), en je zal ook Orcs tot level 85 (van 65) tegen kunnen komen om je verder op de proef te stellen.
Los van deze grote veranderingen zijn er ook een hele resem kleinere bugfixes, balance tweaks en zelfs een paar nieuwe skins om uit te proberen. Tesamen zorgen ze voor een spel dat een pak aangenamer speelt dan tijdens zijn originele release. Het is vrij evident dat men dit niet gedaan heeft uit één of ander schuldgevoel of wegens jullie mooie ogen. De makers beseften waarschijnlijk goed genoeg dat de titel de jonge franchise niet zoveel goed gedaan heeft en proberen hiermee zieltjes terug te winnen, in de hoop dat uitgekeken spelers het spel herontdekken en misschien zelfs een aankoop van de grotere DLC elementen overwegen. En aangezien het niet onwaarschijnlijk is dat er een nieuwe titel in de maak is, kan het zeker geen kwaad dat er met een positieve blik teruggekeken wordt naar Shadow of War. Wie het spel dus opgegeven had na het volbrengen van het verhaal, of wie gewoon op zoek is naar een goed spel om de zomerstilte te overbruggen, mag zeker dit opgefriste spel niet over het hoofd zien.