Gears of War: Ultimate Edition - de pc-versie
Gears of War: Ultimate Edition
Eerder bespraken we al Gears of War: Ultimate Edition en voor de uitleg rond het verhaal en alle mogelijke elementen van die game verwijzen we naar onze review. Deze pc-gerichte ervaring zal zich dan ook focussen op de elementen die deze versie anders doet en in theorie beter zou moeten maken.
Bij de aankondiging van de pc-versie van Gears of War: Ultimate Edition werden er enkele beloftes gedaan. Zo zou de titel ondersteuning bieden voor 4K-resoluties met een unlocked framerate. Terwijl deze beloftes zijn nagekomen, is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Om te beginnen, kan je Gears of War: Ultimate Edition enkel digitaal aankopen via de Microsoft Store. Eenmaal aangekocht, krijg je de game in een (universal) app-vorm voorgeschoteld. Niks mis mee leek ons in het begin, maar uiteraard bevat het een aantal restricties.
De ontwikkelaar claimt 4K-ondersteuning en terwijl men deze belofte inderdaad nakomt, slaat men de bal op een ander vlak mis. Tegenwoordig zijn er gamers die gebruik maken van een ultrawide screen. Deze hebben typisch geen 16:9 verhouding, maar eentje van 21:9. Ondersteuning voor deze verhouding wordt totaal niet aangeboden en blijft dan ook beperkt op 16:9. Aangezien we niet onze native resolutie konden gebruiken, was het moeilijk om onze framerate te bekijken. Bij een benadering van de resolutie staat het getal uit beeld en wanneer we lager gaan, is het natuurlijk een lagere resolutie dat wat ons scherm zelf aankan wat uiteraard in een beter getal zou resulteren, maar niet 1:1 op is.
We probeerden het dan met fraps om een benchmark te laten draaien, maar hier kregen we geen output. We kozen dan voor een resolutie die niet ver verwijderd was van diegene die we zelf draaien en we hoopten dat het ingame dan maar werd uitgerokken. Ook hier kregen we een domper te verwerken, want niet alleen tijdens de cutscenes, maar ook bij de gameplay kregen we twee mooie zwarte balken aan de zijkant. Je kan uiteraard raden dat dit grote ergernis oplevert.
Bij andere games heb je nog de hoop om een configuratie-file te vinden en het daar hardmatig in te pleuren om het toch te kunnen forceren. Dankzij de manier waarop Microsoft de game aanbiedt, kan je dit vergeten, aangezien we zo een file - of eender welke andere file - niet terugvonden op het systeem. Een andere belofte die men deed was de unlocked framerate. Om hiervan te genieten, moet je wel eerst in de ingame settings duiken, aangezien het standaard staat uitgeschakeld. Met een simpele knop unlocken we deze framerate en gingen we met volle moed aan de slag.
Na enige tijd hadden we het gevoel dat de framerate toch niet helemaal stabiel liep. Uit noodzaak hebben we dan maar terug de locked framerate aangezet en zo was het aangenamer spelen, maar hier hadden we ook nog met momenten het gevoel dat de framerate een dip zakte. De textures zijn dankzij de 4K-ondersteuning van een zeer degelijke kwaliteit, maar wanneer je van dichtbij iets bekijkt, dan is het toch niet zo denderend.
De pc-versie is een regelrechte port van de Xbox One-versie en dat merk je uiteraard ook met de bugs en AI. De AI is nog even achterlijk als bij de eerste versie en er wordt sowieso gevloekt wanneer je teamgenoten zich voor de derde maal voor een vijand gooien. Soms voelt het aan dat je meer bezig bent om je teamgenoten in leven te houden dan de vijand een kopje kleiner te maken. Bugs zijn uiteraard ook nog aanwezig. Zo hadden we dialogen zonder de geluiden van de hoofdpersonages of duurde het een aantal minuten vooraleer een teamgenoot eindelijk die gesloten deur kwam openen. Op een bepaald moment waren we ook ver door de grond gezakt.
Na de singleplayer kan je je uitleven in de multiplayer, maar hier zijn ook een paar opmerkingen. Om te beginnen, trekt de matchmaking op niet veel. We werden als beginneling in rondes gegooid waar de tegenstanders met een level van 50 tot 70 rondliepen. Uiteraard is het de skill die telt, maar wanneer je het voor de eerste maal opstart, wens je toch te beginnen tegen mensen met een gelijklopende ervaring. Volk zoeken voor een bepaalde modus was ook al moeilijk en het bracht ons steeds naar de Team Deathmatch-mode omdat je hier relatief snel volk vindt.