Rise of the Tomb Raider: de pc-versie
Rise of the Tomb Raider is nu ook voor de pc verkrijgbaar en bijgevolg leek het ons een goed idee om deze versie voor jullie eens onder de loep te nemen. De specifieke pc-aspecten zijn dan ook onze focus, dus voor ons uitgebreider oordeel over de game op zich kan je terecht bij onze review van de Xbox One-versie. Onze vertrouwde Noorderburen bij Nixxes Software verzorgden deze port en staan reeds lange tijd voor het ontwikkelen van hoog kwalitatieve pc ports.
[System specs: Windows 10 64-bit, 1920 x 1080p, Intel Core I5-3570K @ 3,4Ghz, AMD Sapphire Radeon 7950 Boost (Laatste Crimson Driver op moment van schrijven), 8GB DDR3 1866 Mhz - Crucial M4 256GB SSD]
Pc-eigenaars kunnen zich namelijk verwachten aan enkele exclusieve opties die het spel nog wat mooier maken dan reeds op de Xbox One en Xbox 360 het geval is. Misschien zijn deze verbeteringen op het eerste zicht niet zo meteen duidelijk, wat uiteraard aangeeft dat men erg goed werk verricht heeft op de console. Desondanks vinden we in de pc-versie een pak meer tesselation, meer dynamische vegetatie, sun soft shadows en HBAO+ in hoge kwaliteit terug.
Dat gaat natuurlijk ook gepaard met wat zwaardere hardwarevereisten, maar de vele grafische opties maken het mogelijk om deze game op een waaier aan systemen te spelen. Het is ook heel tof om te zien dat je praktisch alle settings op een dynamische manier kan aanpassen, zonder het spel te herladen. Op ons systeem draaide de game alvast erg vlotjes op hoge settings en een resolutie van 1080p. De framerate bleef altijd schommelen tussen de 30 en 60 fps en zware framedrops vielen ons eigenlijk niet meteen op, hoewel de framerate wel degelijk onderhevig is aan zowel de locatie en de actie die op het scherm weergegeven worden.
Het overlopen van alle grafische settings zou een beetje te saai zijn. Daarom gaan we slechts de belangrijkste, meest opmerkelijke settings even aanhalen. Allereerst is het handig om de vereisten qua video RAM-geheugen mee te geven. Op een resolutie van 1080p vereist de low texture setting 1,5 GB VRAM, terwijl medium en high respectievelijk 2GB en 3GB nodig hebben. Zij die de mooiste textures willen aanschouwen zonder performance problemen, zullen 4GB aan RAM in hun GPU kunnen gebruiken.
Ten tweede zulllen spelers een ietwat vreemde optie in de settings, genaamd Purehair, terugvinden. Deze feature is eigenlijk een vernieuwde versie van het voormalige TressFX. Purehair is echter een stevige vooruitgang, want het vereist minder van je hardware terwijl het een veel beter resultaat geeft. De Xbox One-versie bevat reeds de Purehair-optie, maar pc-eigenaars kunnen deze ook volledig uitschakelen of op very high instellen.
De rest van de settings spreken eigenlijk allemaal voor zichzelf. Wil je graag een betere framerate bekomen, dan kan je het beste kijken om een van de volgende settings aan te passen, aangezien deze het meeste impact hebben op de performance van het spel: Shadow Quality, Level of Detail en uiteraard de methode van Anti Aliasing.
Gameplay-gewijs is er eigenlijk maar een groot verschil. De Xbox One-versie werd geplaagd door heel wat input lag, iets waar de Xbox 360-versie (ook geport door Nixxes) geen last van had. Op de pc is er ook geen merkbare input lag aanwezig, wat ongetwijfeld een grote opluchting zal zijn voor velen onder ons.