E3 2015 Recap: Persconferentie Ubisoft
Ubisoft heeft in het nabije verleden al eens gescoord met diens persconferentie en heeft al verschillende jaren een vaste stijl ontwikkeld, met een aantal gebruikelijke aankondigingen. Ook dit jaar werden die gerichte onthullingen verwacht, maar het blijft altijd afwachten of het ook nog iets in petto had om verrassend uit de hoek te komen. Aisha Tyler was in elk geval klaar om weer gezellig te keuvelen en het geheel iets minder stijf te maken.
Fractured but Whole
Qua lekken had Ubisoft het dit jaar eigenlijk goed onder controle, want de show begon meteen met een ongelooflijke verrassing: South Park: Fractured but Whole (geef toe, geweldig typische South Park-pun). Het wordt een sequel op Stick of Truth en de game steekt daarbij zelfs de draak met zichzelf, een eigenschap die we enkel maar kunnen waarderen. Stone en Parker op het podium roepen om ook daar wat leuke opmerkingen bij elkaar te laten praten en deze aankondiging kunnen we zeker geslaagd noemen.
For Honor
Men erkende ook de kritiek die het het afgelopen jaar heeft gekregen en dat leek Ubisoft toch enigszins in een nederige positie te duwen, met For Honor als nieuwe franchise. Gewapend met een geweldige wandelstok kwam Jason Vandenberg (gekend van Red Steel) een nieuwe game tonen waarin je met 4 tegen 4 kon strijden in lijf-aan-lijf gevechten, Middeleeuwen-stijl. Het zag er nog wel leuk uit, maar de uitleg was betrekkelijk kort, waardoor de omvang van de game moeilijk te vatten viel.
Uitbreidingen en nieuwe delen
Ook bestaande games kregen nog een duw in de rug, met ongetwijfeld één van de meest bizarre aankondigingen van E3: Awesome Level MAX wordt een uitbreiding voor Trials Fusion waarin je als kat op een vuurspuwende eenhoorn moet rondrijden. Blood Dragon, de succesvolle retro-trip bij Far Cry, lijkt het team bij RedLynx geïnspireerd te hebben om iets speciaals te proberen. Ook hier voor het overige weinig beeldmateriaal of info.
Een gelijkaardige korte onthulling was The Crew: Wild Run, een extraatje voor de racing game die Ubisoft vorig jaar uitbracht. De game heeft het niet meteen geweldig gedaan en deze Wild Run moet met nieuwe elementen mensen overtuigen om toch in de VS rond te rijden. We vermoeden toch dat er een grafische boost moet zijn vooraleer mensen eventueel naar deze game gelokt kunnen worden, zeker met andere racing aankondigingen in het achterhoofd. We vrezen dan ook voor deze Wild Run.
Ook Just Dance mocht even opdraven, maar kreeg geen gigantische demo zoals ettelijke jaren geleden. Gelukkig mochten we naar een valse kat luisteren, namelijk Jason "Ik moet mijn naam in elk liedje zeggen" Derulo, een 'zanger' die ook achteraf niet echt veel inhoudelijks wist te melden. De game zelf zet de succesformule in elk geval verder door camera's eigenlijk overboord te gooien, iets wat de groei niet-Wii platformen danig bemoeilijkte, en door een abonnementsservice voor nieuwe liedjes. Niet echt spannend, maar wel een logische stap voor deze jaarlijkse dansfranchise.
TrackMania Turbo is dan weer een consoleverhuis voor Ubisoft, waarbij de zwaartekrachttartende racegame, met onnoemelijk veel zelfgemaakte tracks vanuit de community, nu ook naar console komt. Weinig animo en ook niet meteen heel charismatische vertellers, maar wel een leuke extra en vooral het element waarbij de game zelf tracks kan creëren op commando. Voor die mensen die graag voortdurend nieuwe tracks willen spelen, maar het vertikken om hun eigen hersens te laten werken. QuestMania had echter ook een welkome aankondiging geweest, aangezien die al ettelijke jaartjes gewoon in de ontwikkeloven ligt.
Verrassend was dan weer dat we Anno 2205 al later dit jaar zullen kunnen spelen. De bouwfranchise kwam ongelekt naar de Ubisoftconferentie en brengt ons naar de ruimte, al moeten we wel eerst op aarde een deftige omgeving neerpoten. Eigenlijk een tikkeltje jammer dat deze game er zo snel tussen werd gesmeten, want een nieuwe Anno-game verdient wel een streepje extra uitleg, zeker qua nieuwe gameplaymogelijkheden. Jammer genoeg zijn dit soort titels misschien wel een tikkeltje te onaantrekkelijk om groots mee uit te pakken op een persconferentie?
Grote kleppers
De grote kleppers bij Ubisoft waren dit jaar (wederom) Assassin's Creed, The Division en Rainbow Six Siege. Angela Bassett was een aangename verrassing (en verschijning voor haar leeftijd) en breit met haar in-game personage een klein verhaal aan Rainbow Six Siege. De niet echt goed afgestelde microfoons tijdens de gameplaysessie waren een beetje vervelend, maar de gameplay zag er wel goed uit - al was dat niet meteen de reactie tijdens de eerste bèta. Hopelijk trekt men de problemen van toen recht in de nieuwe bèta later dit jaar, want het concept zou normaal wel leuke team-gameplay moeten opleveren.
The Division gooide dan weer een (duidelijk mooi in scène gezette) gameplaytrailer er tegenaan, waarbij duidelijk werd dat je eigen teamgenoten ook wel eens een ongelooflijke zak kunnen zijn - iets wat in een 'ieder voor zich'-maatschappij niet meer dan logisch is. Grafisch zag het er wederom bijzonder mooi uit, al zullen vele gamers ongetwijfeld iets voorzichtiger zijn omwille van de Watch Dogs-situatie en inmiddels is ook gewoon gebleken dat de game er minder goed uitziet dan in het begin. Een releasedatum (eindelijk) zet een einddoel in zicht en zou ons eindelijk ook wat meer duidelijkheid moeten verschaffen over de grotere gameplaydoelen in het spel, want op dat vlak blijven we al even op onze honger zitten.
Assassin's Creed Syndicate had - zoals het hoort bij de franchise - weer een afgeborstelde, spectaculaire trailer in de aanbieding, waarbij men duidelijk goed gekeken heeft naar het knokwerk in Gangs of New York, om dit groepsgevoel naar Londen te verhuizen ten tijde van de Industriële Revolutie. Gameplay bleef ook hier achterwege, al werd die wel voor op de beursvloer beloofd. Het idee om met een hele bende de stad te "veroveren" kon echter wel bekoren, dus hopelijk is de uitwerking ervan ook mooi gedaan. Een problematische lancering zoals bij Unity kan Ubisoft echter missen, al leken de uitspraken tijdens de persconferentie wel te wijzen op besef.
Ghost Recon: Wildlands
Zoals steeds kregen we een uitsmijter aangeboden, deze keer in de vorm van Ghost Recon: Wildlands. Een volledig open wereld, waarin je met 4 missies kan gaan doen op de manier dat je zelf wil en met alle gevolgen vandien, het lijkt inderdaad een volgende stap te zijn voor de Ghost Recon-franchise, waarmee Ubisoft wil aantonen dat het ook op dat vlak probeert te innoveren en vooruit te gaan. We bespeurden bepaalde elementjes van Splinter Cell (en dachten eerst zelfs dat het gewoon een terugkeer van Sam Fisher was), maar de Ghost Recon-franchise heeft ook al lang mogen wachten op een nieuwe game, dus een goede aankondiging, al was de impact wel beduidend minder dan toen bijvoorbeeld Watch Dogs of The Division werd aangekondigd. De trailer was dan ook meer gameplaygericht en leek ook 'eerlijker' dan de onthullingstrailers van die twee andere games.