E3 2015 Recap: Persconferentie Bethesda
The Dolby Theater, een nieuwe locatie voor de E3-veteranen, zeker qua persconferenties en dus stond er een rij die bij enkele andere persconferentie-houders jaloezie zou opwekken. Nu, Bethesda is niet de partij die elk jaar aandacht opeist met een persconferentie en dus lagen de verwachtingen bijzonder hoog. Waarom zou immers je anders een persconferentie inlassen als je niks interessants te vertellen of te tonen had?
Doom
Beginnen deden we met Doom en de gekende shooterfranchise liet meteen zien dat het qua grafische pracht weer aanwezig was. Twee aparte demo's moesten het publiek warm maken voor een hernieuwde tocht langs en door helse demonen en dat leek - op basis van het geluid in de persconferentie - goed gelukt te zijn. Wel hebben we een kleine doodswens uitgesproken voor die ene "Oooooow"-bruller die bij elke zin blijkbaar in een ware extase ontvlamde.
Ondanks het feit dat Doom er gelikt uit zag, waren de verwachtingen misschien toch onredelijk hoog op basis van het werk dat id Software qua graphics in het verleden al wist af te leveren. Bovendien zag de game er een pak kleurrijker uit dan voordien en leek het tintje horror volledig uit de demo's te zijn gehaald. 'Bang for your buck' leek het devies en dat is goed gelukt. Lekker spectaculair was ook het feit dat de wapens weer een stevige impact leken te hebben (hello chainsaw, my old friend, I've come to cut with you again) en dat het bloed met liters werd verspild. Jammer was misschien wel dat men in de hel blijkbaar bitter weinig hersens uitdeelt, aangezien zelfs de grotere vijanden vooral cannon fodder leken te zijn. Misschien om de demo mooier te doen ogen, maar we hopen wel dat de AI mee omhoog geschroefd werd met het spektakelgehalte.
De leukste toevoeging, zeker voor het modgerichte publiek, is ongetwijfeld Doom Mapsnap. Combineer talloze elementen om zo je eigen gameplayvarianten uit te dokteren en zo het spel een langere levensduur te bezorgen. Bouw je eigen co-op ervaring, een wavegericht avontuur en meer. Alles was met een visueel gerichte editor gedaan, al zijn de grenzen van deze editor nog niet bekend. Ongetwijfeld zullen deze ingebouwde grenzen wel doorbroken worden door de community zelf en duiken kort na release al zelfs volledig nieuwe verhaallijnen op. Vooral dit lijkt voor ons de DOOM-franchise nieuw leven in te zullen blazen, naast de vernieuwde singleplayer en de aanwezige multiplayer, die we jammer genoeg enkel als teaser te zien kregen.
The Elder Scrolls
Een andere grote franchise van Bethesda is uiteraard The Elder Scrolls. De Online-versie heeft het wat moeilijk gehad, maar lijkt met Tamriel Unlimited (en een nieuw business model) de wankele eerdere release weer recht te zetten. Niet al te veel focus werd er op deze release gelegd, maar er werd wel al een sneap preview gegeven over wat er dit jaar nog komt. Niks uitzonderlijks, want de komende content zal voor heel wat MMO-gebruikers redelijk standaard zijn, namelijk nieuwe gebieden en nieuw strijdgewoel.
Het nieuwere element binnen deze franchise is echter The Elder Scrolls Online Legends. Geen seconde gameplay werd getoond, maar wel een mededeling dat de fans van strategische cardgames zich thuis zouden moeten voelen. Hearthstone, Magic, zelfs Gwent binnen The Witcher 3, allemaal strategische cardgames die allemaal hun populariteit kennen binnen de gamesindustrie. Het is blijkbaar "the next frontier", want ook Bethesda zal dus op deze kar springen. Geen details, maar de Elder Scrolls-franchise lijkt nu klaar om (tussen de grootse singleplayer-games door) langdurig aanwezig te zijn qua visibiliteit als we Hearthstone mogen gebruiken als voorbeeld.
Dishonored
Geen grote verrassing hier, mede dankzij het "lek" voordien, maar eindelijk de bevestiging dat we weer in de wereld van Corvo mogen stappen. De twee presentators leken zich niet meteen thuis te voelen op het podium en de presentatie ging dan ook iets stroever. Het leek zelfs zo dat het bijzonder gehaast in elkaar werd gebokst om toch maar iets te kunnen presenteren - een persconferentie heeft immers vulling nodig. Een nieuw (vrouwelijk) hoofdpersonage komt de vrijheid voor de speler wat vergroten, aangezien zij (en je mannelijk hoofdpersonage) volstrekt andere speelstijlen hebben dankzij hun andere skills. De vrijheid uit Dishonored lijkt hiermee verdubbeld te worden, wat we bijzonder weten te waarderen.
Hoewel we voor de rest maar weinig te zien kregen, had men bij Bethesda een zoethoudertje klaar. Dishonored Definitive Edition, de manier om mensen op nieuwe platformen een oudere game aan te reiken, met verbeterde graphics en een hele hoop DLC. Een opstapje voor als je overtuigd werd door de aanwezigheid van Dishonored 2 (waarvan het logo ons wel wat flauw uitgewerkt leek).
BattleCry
Ondanks het feit dat men met BattleCry op die andere nieuwe rage springt (naast strategische cardgames), met name free-to-play team-based games, was BattleCry niet meer dan een opvullertje voor wat nog komen moet. Een nieuwe factie werd uit de doeken gedaan en daarmee was de kous zowat af. Inschrijven voor de bèta was de boodschap, maar wie nog niet echt op de hoogte was van de game, werd ongetwijfeld absoluut niet overtuigd door de trailer. Die was immers zelfs wat verwarrend te noemen. Wat deed elke klasse nu weer? Een gemiste kans om deze nieuwe franchise iets meer in beeld te brengen, zeker aangezien iedereen zat te wachten op de afsluiter van de show.
Fallout 4
Veel moest Bethesda niet doen om een positieve indruk achter te laten: ervoor zorgen dat de beelden en informatie rond Fallout 4 goed waren. Is dat gelukt? Wees maar zeker van wel. De zaal (en de Oooooow-kerel voorop) hing aan de lippen van Todd Howard, de man die al heel wat Bethesda-kleppers heeft mogen afleveren. Hij is op het podium een waar genot om bezig te zien. Ondanks de aanwezigheid van de teleprompter komt hij heel spontaan en gepassioneerd over. Hij brengt het verhaal bijzonder goed en sleurt iedereen mee in het wereldje van Fallout 4.
Onze kanttekening bij deze presentatie was om Fallout 4 te beginnen met de laatste trailer, naar analogie met de "Hell, it's about time"-trailer van StarCraft II. Dat had in onze ogen een nog grotere impact gehad dan de character build-trailer, mede omdat daarmee een ander pijnpuntje naar boven kwam. Allemaal bijzonder uitgebreid, maar grafisch zal deze game in elk geval geen awards winnen. Zoals het internet achteraf ook al liet weten, zal het weinig mensen kunnen deren, aangezien Todd Howard de community wegblies met alle andere elementen.
Beginnen nog voor je ondergronds trekt, 200 jaar later buiten komen in een post-apocalyptische wereld, Pip-Boy (Edition), zelf dorpen uitbouwen, bouwmaterialen die je echt overal kan vinden, een verbeterd VATS-systeem, een gratis Fallout Shelter-game voor mobiele platformen. Elk woord dat Todd Howard uitsprak over Fallout 4 klonk als muziek in de oren. Gooi er ook nog een releasedatum tegenaan in november en de wereld van de Fallout-fans is weer completer geworden.