Interview: Hearthstone Blackrock Mountain - de achtergrond
Interview : Hearthstone Blackrock Mountain - de achtergrond
Hearthstone heeft ondertussen Blackrock Mountain volledig kunnen verteren. Het ideale moment om even terug te blikken op het spel en de uitbreiding met twee leden van Blizzards Team 5: Derek Sakamoto (Senior UI Designer) en Mike Donais (Game Designer).
4G: Wat heeft ervoor gezorgd dat jullie deze keer voor Blackrock Mountain gekozen hebben? Is het mede gekomen door het 10-jarig jubileum van World of Warcraft, waar jullie ook een tijdelijke 'relaunch' van Molten Core hadden?
Mike: Nee, dit was eigenlijk puur geluk. Zodra we gaan brainstormen voor een nieuwe uitbreiding, kijken we naar de dingen waar de spelers enthousiast over zijn en proberen we deze dan te implementeren binnen de game. In het geval van Blackrock Mountain waren we begonnen met Dragons (een van de nieuwe types die ze met Blackrock Mountain verder uitgebreid hebben). Met de lijst van Dragon-type kaarten die groter werd, voelden we dat Blackrock de beste omgeving voor dit nieuwe avontuur.
4G: Hoe zijn jullie op het idee gekomen om Hearthstone op de markt te brengen en voelen jullie dat het naast de andere cardgames stand houdt?
Mike: Heel Team 5 (het interne Blizzardteam dat aan Hearthstone werkt) heeft een passie voor cardgames. Toen we in het begin begonnen te praten over een nieuw project leek dit ons een interessant idee om uit te werken. Door onze passie en kennis hebben we het beste van Hearthstone gemaakt en de game opgezet waar we zelf het meeste plezier uit zouden halen.
4G: We kunnen aannemen dat jullie Hearthstone zelf ook spelen?
Mike: Jazeker, elke week hebben we een in-house tournooi waarbij het hele team tegen elkaar speelt om nieuwe content te testen en te zien of alles naar wens werkt. Op deze manier kunnen we zowel onze passie als ons werk uitvoeren.
4G: Spelen jullie ook met specifieke decks of gooien jullie zo maar wat bij elkaar om te zien wat werkt?
Derek: Zelf speel ik met hele gimmicky decks, gewoon om het bloed onder de nagels van de tegenstander te halen. Op het moment ben ik voornamelijk aan het spelen met een Mill Rogue deck (een deck waarbij je zorgt dat de tegenstander veel kaarten moet weggooien en uiteindelijk niets meer kan spelen). Verder speel ik ook met Mech Mages en andere decks waar je veel plezier uit haalt, maar ook geluk moet hebben.
4G: Waarmee speel jij het meest, Mike?
Mike: Ik ga voornamelijk de fora af om te zien wat de populairste decks zijn, om deze vervolgens na te maken en te testen. Op die manier probeer ik ervoor te zorgen dat ze geen oneerlijk voordeel hebben tegen de rest. Mijn decks zijn dus veelal kopieën van de grote spelers en Twitch streamers.
4G: Jij bent ook verantwoordelijk voor alle kaart nerfs die de afgelopen maanden zijn doorgevoerd?
Mike: (begint te lachen) Jazeker, we moeten ervoor zorgen dat het spel voor iedereen even leuk blijft en als we hierdoor soms wijzigingen moeten doorvoeren, dan doen we dit. We willen niet dat mensen bij het begin van het spel al gelijk weten dat ze verloren hebben, zodra binnen de eerste paar beurten al meteen een combo gespeeld wordt die onmogelijk verslagen kan worden.
4G: Hearthstone heeft een voordeel op traditionele cardgames omdat het digitaal is. Een van de meest herkenbare dingen zijn de interactieve speelborden. Hoe hebben jullie het nieuwe bord van Blackrock opgezet?
Derek: Net als bij de nieuwe kaarten kijken we naar dingen die met het onderwerp te maken hebben en die een soort iconische herkenning uitstralen. Zo heb je op de originele borden een Stormwind thema en hadden we met Naxxramas ook een wat enger gevoel doorgevoerd. Voor Blackrock hebben we gekeken om de vulkanische sfeer wat meer door te duwen.
4G: Elke week krijgen we een nieuwe wing, waarbij we weer nieuwe iconische karakters en bazen mogen proberen te verslaan. Als we Blackrock vergelijken met Naxxramas zien we veel unieke nieuwe mechanics naar voren komen. Bouwen jullie voort op de basis die jullie al gelegd hebben of past dit gewoon beter?
Mike: Het is vanzelfsprekend dat we gaandeweg meer ervaring krijgen en onze game verder proberen uit te bouwen. Bij Blackrock hebben we gekeken naar wat leuk zou zijn om te proberen, om zo weer iets unieks en nieuws neer te zetten. Zo krijg je dus ook het gevecht tegen General Drakkisath, waarbij elke kaart nog maar 1 mana kost, maar je ook maar 1 mana hebt om per beurt te gebruiken. Hierdoor gooien we in feite alles overboord, want de speler zou nu een kaart van 10 mana al gelijk in beurt 1 kunnen spelen. De speler wordt gemotiveerd om zijn deck aan te passen en veel meer dan alleen maar dure kaarten te gebruiken.
4G: Als we naar het releaseschema kijken van alles wat met Hearthstone te maken heeft, dan zien we dat in het jaar al redelijk wat is uitgekomen. Zo hebben we de 2 singleplayer adventures (Curse of Naxxramas en nu recent Blackrock Mountain), maar ook de Goblins vs Gnomes uitbreiding. Kunnen we met dit beeld ervan uitgaan dat we jaarlijks toch op zijn minst 2 grote content releases mogen verwachten?
Mike: Misschien wel, maar met ons weet je het nooit natuurlijk (lacht). We blijven natuurlijk wel hard verder werken om zoveel mogelijk content te maken. Niet alles zal uiteindelijk in het spel komen en niet alles is goed. Zo gaat dat nu eenmaal met game development. Zodra we iets substantieels klaar hebben, bekijken we de markt of de spelers er op zitten te wachten. Op dit moment hebben we dan ook het gevoel dat we op de juiste momenten alles hebben uitgebracht. Hoe dit in de toekomst zal gaan weten we nog niet. De tijd zal het uitwijzen.