Nintendo Post-E3: Bayonetta 2, Splatoon en Smash Bros.
Eerder deze week nodigde Nintendo België ons uit om de games die tijdens de voorbije E3 getoond werden, eens uit te testen bij onze Noorderburen. Zoals ieder jaar stuurde 4Gamers een kleine delegatie uit om een aantal van deze titels van een uitgebreide voorbeschouding te voorzien. Dit jaar hebben ondergetekende en onze nieuwe collega Sweeneyy een aantal 3DS- en Wii U-games gespeeld en zagen ze dat de toekomst er voor menig Nintendo-fan er alvast erg rooskleurig uitziet.
Bayonetta 2
Laten we maar meteen met de deur in huis vallen en met een van de meest indrukwekkende demonstraties van dit evenement beginnen. Onze heks Bayonetta wist met haar eerste game al tal van actiegames ver achter zich te laten en zoals het er nu naar uitziet zal ze dit binnenkort nog eens overdoen. Naast het level dat collega rafbanaan vorig jaar kon uitproberen waren er dit jaar twee nieuwe levels speelbaar. Het ene level vond plaats in het rustiek uitziende stadje Noatun, dat veel wegheeft van - en een soort van knipoog is naar - Vigrid uit de eerste game. Het andere nieuwe level focust zich vooral op een gevecht met de kwaadaardige Masked Lumed Sage.
De confrontatie met Bayonetta draait uit op een episch baasgevecht dat begint op de begane grond, vervolgens plaatsvindt op zwevende gebouwen terwijl hun summons ook nog eens apart strijd leveren tot het gevecht uiteindelijk beslist wordt in een luchtgevecht. Elk level en zowat elke grote baas geeft je eigenlijk het gevoel da je eigenlijk tegen de eindbaas van het spel aan het spelen bent, terwijl dit eigenlijk 'nog maar' de gewone bazen van ieder level of stukje zijn. Platinum Games gaat dus weer een versnelling hoger dan hetgeen we van hen gewend zijn.
Qua gameplay borduurt Bayonetta 2 voort op hetgeen men reeds in Bayonetta verwezenlijkt had. Aanvallen doe je met de X- en A-knop en deze kan je combineren tot ettelijke combo's. Het tegelijkertijd indrukken van deze knoppen tovert ook nog eens speciale aanvallen op het scherm. Het ontwijken van aanvallen gebeurt via de rechter-onder schouderknop en indien je succesvol een aanval weet te ontwijken, wordt de gekende Witch Time geactiveerd. Hierdoor gaat alles zich heel even in slow motion afspelen terwijl Bayonetta zelf nog vlotjes kan bewegen en navigeren door het speelscherm. Dit laat spelers dus toe om even flink wat meppen, schoppen of schoten uit te delen en werkt ongelooflijk belonend voor zij die de moeite nemen om aanvallen van de tegenstander te ontwijken.
Ook zijn de Torture special attacks ook weer van de partij en worden deze getriggerd wanneer spelers aan bepaalde voorwaarden voldoen. Nieuw is de Umbram Climax die geactiveerd kan worden wanneer Bayonettas magiemeter vol is. Vervolgens zullen al je aanvallen extra slagkracht krijgen door de Wicked Weaves (demonen in allerlei vormen zoals vuisten en voeten die de heksen kunnen oproepen) die je bijstaan. Naast de vertrouwde elementen uit de eerste game die verbeterd zijn, heeft men dus ook een heel aantal nieuwe gameplay-elementen toegevoegd die ons ook wisten te imponeren. De controls zelf voelden ontzettend responsief, vlot en vloeiend aan, zodat we ons volledig konden concenteren op het ontwijken van aanvallen en het maken van allerhande combinaties.
Met een simpele druk op de schouderknop kan je ook van wapenset wisselen. In Bayonetta 2 heb je niet enkel de keuze uit de combinatie geweren en stevige vuistslagen, maar kan Bayonetta 2 nu ook haar DragonFly bow en Flamethrower boots bovenhalen om de tegenstander terug naar de hemel of hel te sturen. Het wisselen tussen beide sets gebeurt zo snel dat het perfect mogelijk is om in het midden van grote acties en combo's deze sets af te wisselen om zo nog meer indrukwekkende aanvallen en combo's uit je mouw te schudden. In de uiteindelijke game zullen er nog meer wapens zitten, zoals laarzen met gigantische zwepen aan of een ontzettend grote hamer om vijanden letterlijk een kopje kleiner mee te maken.
Grafisch zag het spel er erg mooi en sfeervol uit, met vooral de felpaarse, rode, zwarte en gouden kleuren die stevig benadrukt worden en het een unieke look geven. De omgeving is afwisselend en gedetailleerd genoeg om nooit te vervelen en het loont dan ook de moeite om regelmatig eens even stil te staan en een kijkje rondom je te nemen. Men heeft het voorbije jaar zeker niet stilgezeten bij Platinum Games om grafisch alles te polijsten tot een mooi geheel, zoveel is duidelijk.
Het indrukwekkendste is natuurlijk de framerate die zo goed als altijd 60 fps zou moeten zijn. Wij konden alvast geen framedrops met het blote oog waarnemen en het geheel voelde, samen met de ontzettend responsieve controls, zo vloeiend aan dat je je afvraagt waarom sommige actiegames ook maar ooit genoegen genomen hebben met 30 fps. Vooralsnog ziet het er naar uit dat Bayonetta 2 op alle vlakken zal imponeren. We kunnen niet genoeg benadrukkend hoe vlotjes en vloeiend demonstratie was en alleen al daarom staat de titel nu ontzettend hoog op de lijst van de in de gaten te houden games voor het einde van dit jaar.
Splatoon
De nieuwe IP van Nintendo werd vorige maand al uitvoerig besproken en behandeld door onze hoofdredacteur papfles. Een hands-on van Splatoon kunnen jullie nog steeds raadplegen en vandaag zouden graag een iets persoonlijkere kijk op de game van de twee redactieleden met jullie willen delen.
Sweeneyy:
Om een schot in de roos te zijn bij iemand die geen fan is van shooters, dan moet je van goede huize komen en dat is Splatoon zeker. Je krijgt de Wii U controller in je handen geduwd en er werd van je verwacht dat je een kleine tutorial speelde om de controls al een beetje onder de knie te krijgen. De camerabewegingen worden geregistreerd door de Gamepad, wat in het begin wel even wennen was, maar toch enorm handig eens je het door had. Het schieten gebeurde met de knop rechtsboven en het opladen van inkt en het veranderen in een inktvis met de knop linksboven op de gamepad. Met de linkerstick kon je rondwandelen en de rechterstick was om de camera te draaien. Op het schermpje van de gamepad wordt ondertussen ook de map getoond, de plaats waar je teamgenoten staan en welke kleur verf waar op de map ligt.
Na de tutorial werden we meteen in een 4-tegen-4 gevecht geworpen en was het de bedoeling dat je zoveel mogelijk van de map in je eigen kleur veranderde door zoveel mogelijk verf op de grond te schieten. Ongeveer in het midden van de map kom je de tegenspelers tegen en kun je deze beschieten met verf. Degene die de meeste verf op zich krijgt, wordt teruggestuurd naar de startzone. Zo kon je dan het gekleurde gebied van het andere team inpalmen. In de eerste ronde was het nog een beetje zoeken naar de controls en wat je in welke situatie het beste kon doen, maar gelukkig stonden de vertegenwoordigers van Nintendo naast ons om ons te begeleiden en aan te moedigen. Jammer genoeg hadden we de eerste ronde wel verloren, maar dat hebben we meteen goedgemaakt in de tweede ronde toen we de controls al veel meer gewend waren waardoor we vlot de winst binnensleepten.
Splatoon is het perfecte spel om met vrienden te spelen en ondertussen enorm veel plezier te hebben. Het spel kan een onverwachte topper worden, die zeker in de gaten gehouden moet worden.
Phazon:
Splatoon wist bij de onthulling al te intrigeren, maar shooters liggen ook bij ondergetekende niet in de hoogste schuif. Na een korte, maar goede tutorial konden we in een team van vier al aan de slag en was het toch even wennen aan het feit dat de gyroscoop gebruikt wordt om het vizier te richten, terwijl de linker- en rechterstick gebruikt werden om respectievelijk te bewegen en de camera te controleren. Desondanks voelde de 'unieke' besturing het na een paar minuten erg goed en vlotjes aan.
De tweede match verliep daarom al een pak vlotter en het vijandelijke team moest dan ook het loodje leggen, zowel op vlak van kills als het gebied dat door onze inkt ingenomen was. Er zitten tal van vernuftige mechanics in het spel verwerkt waardoor iedereen wel zijn of haar tactiek of speelstijl zal kunnen vinden en een hele boel fun zal beleven. Als Nintendo er in slaagt om meerdere modi en omgevingen in het uiteindelijke spel te steken, zal Splatoon hoogstwaarschijnlijk door veel mensen gegeerd worden. Indien je de komende tijd de kans hebt om de game op een evenement (GameForce misschien?) te spelen, raden we het spel zeker aan.
Super Smash Bros. Wii U.
Eind dit jaar is het eindelijk zover, want dan zal Super Smash Bros. op de Wii U verschijnen. Sakurai ontwikkelt de game ditmaal met behulp van Bandai Namco, die reeds ontzettend veel ervaring hebben met vechtgames als Soul Calibur en Tekken. Op dat vlak zit het dus wel snor, al zouden de meeste fanatiekelingen graag een terugkeer naar Smash Bros. Melee willen zien, aangezien Smash Bros. Brawl op een aantal vlakken wat teleurstelde. Of hen dat gelukt is, is volgens ons nog veel te vroeg om daar al een oordeel over te geven, maar wij speelden een paar potjes om te kijken hoe het geheel nu net aanvoelt en toch op zijn minst een korte indruk te krijgen van de game.
Er waren reeds een heel aantal personages speelbaar, maar sowieso moeten er nog steeds wat personages onthuld worden. Nieuwe personages zoals de Wii Fit Trainer, maar vooral Mega Man waren erg populair, maar toch kozen we voor de klassiekers zoals Samus en Link. We kozen in de vorige Smash Bros. games vaak voor Link en zijn aanvallen zijn nog steeds grotendeels hetzelfde gebleven, met natuurlijk de nodige balanceringen en aanpassingen om het net allemaal dat tikkeltje eerlijker en beter te maken, maar ook de nieuwelingen mochten er zeker zijn, want ze brengen tal van interessante nieuwe aanvallen met zich mee en voelden meteen vertrouwd aan.
De demonstratie liet zich besturen aan de hand van Gamecube Controllers. Deze controllers zullen ongetwijfeld door de meeste Smash.-fans als dé controller bij uitstek aangewezen worden en het is dan ook niet geheel onlogisch dat Nintendo met een speciale adapter op de proppen komt om ze compatibel te maken met de Wii U. Hierdoor voelde Smash Bros. op de Wii U dan ook meteen ontzettend vertrouwd aan en dat is allesbehalve een slechte zaak. Uiteraard worden er tal van andere controller-opties ondersteund en zal iedereen wel zijn of haar favoriet hebben. Sowieso worden de GamePad en Wii U Pro Controller ook ondersteund, maar het zou ons niet verbazen als we ook onze Wiimotes, Nunchuck en Wii Classic Controllers kunnen gebruiken.
Voor heel wat mensen zal deze Smash Bros. er weer gewoon uitzien als iedere Smash Bros. Daarmee bedoelen we dat Nintendo gekozen heeft voor een herkenbare en typische artstyle die grotendeels in de lijn ligt van de vorige titels en het vooral allemaal erg functioneel houdt. Je zal dus geen honderden partikels in de achtergrond zien rondvliegen of de meest indrukwekkende animaties ooit zien. Wel viel ons op hoe scherp het spel er wel niet uitzag, zeker in vergelijking met een paar andere titels. De claim dat de game een native resolutie van 1080p heeft, lijkt ons niet onwaar te zijn en vanzelfsprekend gebeurt dit aan een vloeiende framerate van 60fps.
Op dat vlak heeft de game dus alle prioriteiten goed zitten en zijn we benieuwd naar het eindresultaat. Vooral competitief gezien zal Smash Bros. Wii U allicht ontzettend goed aanslaan, vermits men er absoluut alles aan gedaan heeft om stevig te sleutelen aan de respons en de online netcode van Nintendo nu ook een pak beter is. Echter, voor zij die geen Wii U hebben of veel onderweg zijn, is er nu ook goed nieuws...
Super Smash Bros. 3DS
Naast de Wii U-versie van Smash Bros. krijgen we ook voor het eerst een draagbare versie van de franchise. Super Smash Bros. 3DS heeft zelfs al een releasedatum van 3 oktober te pakken en zal zelfs als eerste verschijnen. Het grote verschil is dat de 3DS-versie tal van unieke levels bevat waardoor de Wii U- en 3DS-versie qua levels erg van elkaar zullen verschillen (de personages zijn wel gelijk).
Zo heb je bijvoorbeeld een level geïnpireerd op The Legend of Zelda: Spirit Tracks en een ander level met een Nintendogs-thema die zich enkel en alleen in de handheldversie zullen bevinden. Naast dit verschil is er ook een exclusieve modus voor Smash Bros. 3DS voorzien, namelijk Smash Run.
In Smash Run zullen de spelers in een uitgebreid doolhof terechtkomen en vijf minuten de tijd hebben om de omgeving te verkennen. Het doolhof zal vol met tegenstanders zitten en velen zullen de monstertjes ongetwijfeld herkennen indien ze al eens eerder wat Nintendo-games gespeeld hebben. Tal van vijanden uit onder meer Kid Icarus, Donkey Kong, Metroid en Mario passeren de revue en zal je moeten verslaan om zo veel mogelijk power-ups te verzamelen.
Er vallen zes soorten power-ups te verzamelen om je statistieken zoals snelheid, springkracht en aanvalskracht te verhogen. Eenmaal de tijd voorbij is, komt iedereen in een gevechtsarena terecht en vechten de spelers het onder elkaar uit. Hoe meer power-ups je verzameld hebt, hoe krachtiger je bent en hoe groter de kans is om de tegenstander uit het veld te slaan.
Wat ons vooral opviel, is hoe vlot het spel zich liet besturen op de 3DS. De makers hebben hier allicht heel wat werk in gestoken om voor een zo gelijkaardig mogelijke ervaring te zorgen op de 3DS en dat lijkt hen vooralsnog goed gelukt te zijn. Wel moeten we toegeven dat het overzicht soms moeilijk te behouden is op het kleine scherm van de normale 3DS, maar gelukkig heb je hier wat minder last van op de 3DS XL en zorgen de zwarte aflijningen rond de personages effectief voor een wat beter contrast en overzicht.
Op dit moment ziet het er naar uit dat Smash Bros. 3DS de Smash Bros.-serie alle eer zal aandoen en een mooi draagbaar alternatief vormt voor de consolevariant. Ben je veel onderweg of speel je maar in korte tijdsperiodes en wil je toch je portie Smash Bros. hebben, dan moet je deze versie zeker in de gaten houden.
Tijdens een dergelijk evenement worden er natuurlijk ook wat sfeerbeelden gemaakt en deze wilden we jullie dan ook niet onthouden. In de onderstaande foto's krijgen jullie een korte indruk van de demopods en wat omgevingsdecoratie. Sowieso mogen jullie je zeer binnenkort aan een tweede Nintendo-special verwachten waarin we games zoals Hyrule Warriors en Yoshi's Woolly World ook even onder de loep nemen.
Splatoon was sowieso een grote hit onder de pers
De actie van Smash Bros. 3DS konden we ook op een groter tv scherm meevolgen
Een aantal Amiibo's waren ook van de partij en zagen er erg kwalitatief uit
Onze oude, maar vertrouwde paarse Gamecube Controller
Phazon was weer enorm aandachtig wanneer de vrouwen in beeld verschenen
De actie in Bayonetta ging zo snel dat je het moeilijk op de gevoellige plaat kon vastleggen
Tussen het harde werken door moet er ook een pauze met een hapje en drankje ingelast worden