Interview: Lollipop Chainsaw
Onlangs kregen we de kans om in Nederland Lollipop Chainsaw van dichtbij te bekijken en meteen kregen we ook de mogelijkheid om Scott Warr, een van de producers, te interviewen. 4Gamers legde hem alvast enkele prangende vragen voor. Zo kwamen we flink wat meer te weten over werken met mensen als Suda51 en de visie die achter een game als Lollipop Chainsaw schuilt.
4Gamers: We zagen de game een tijd geleden al op Gamescom en toen waren we een beetje bezorgd over het feit dat de game nogal repetitief leek. Hoe proberen jullie dat te vermijden?
Scott Warr: Je zag tot nu toe enkel wat zich binnen de school afspeelt dus je denkt waarschijnlijk “Holy crap, what did they do all this time!” Er is echter nog veel meer te zien in San Romero. Er is een boerderij, een kathedraal, een immense arcade dus je maakt wel voortgang. Het spel is inderdaad heel lineair en op de laagste moeilijkheidsgraad kan je er snel doorheen gaan. Dat was ook wat Suda wou. Nieuwkomers moeten het spel kunnen spelen, maar ook fans die bijvoorbeeld Killer7 of Shadows of the Damned speelden, kunnen blij zijn met de vooruitgang die Suda alweer heeft gemaakt. Zo zijn bijvoorbeeld de controls heel goed nu. Hetgeen misschien het meeste afleidt van het lineaire is het Sparkle Hunting. Vanaf het moment dat ik drie zombies zie, begin ik te denken aan hoe ik ze samen kan krijgen. Want je wil die combo’s en je wil je abilities zo snel mogelijk upgraden, zodat je de betere aanvallen kan doen.
Dat Sparkle Hunting is niet simpel, want ons lukte het niet echt.
SW: Ja, als je een grote groep hebt, dan lukt het je misschien één of twee keer. De beloningen zijn dan ook navenant. Je kan ook steeds in easy mode levelen en met New Game + overschakelen naar een hogere moeilijkheidsgraad, waar je weer nieuwe zaken zal beleven. Er is ook veel “hidden shit” te vinden, waarvoor je vanalles zal moeten uitproberen tijdens het spelen.
Hack & slash is een genre dat vaak nogal uitdagend is. Hoe gedraagt Lollipop Chainsaw zich op een hogere moeilijkheidsgraad?
SW: “We kept the Japanese crazy in.” Er is een mode waarin het game over is wanneer je sterft. Dan mag je helemaal opnieuw beginnen. Er is geen save point. Daarom zit er ook een leaderboard in dit spel, zodat je kan pochen wanneer je het spel uitspeelt op die moeilijkheidsgraad. Op de laagste moeilijkheidsgraad ga je het echt gemakkelijk vinden, maar eens je wat hoger gaat “it’s gonna kick your ass.” Dan heb je wel al veel van je combo’s en andere abilities vrijgespeeld en weet je hoe je moet spelen. We hebben hier vandaag ook het eerste stuk laten zien. Je kan niet meteen naar het einde springen, want dan word je in de pan gehakt en dat is niet leuk. Daarom tonen we vandaag de highschool. Zo krijg je een goed gevoel van het spel en hoe het werkt.
We zagen nu twee bazen en ze hadden allebei een muzikaal thema, dus we vermoeden dat ze allemaal zo zijn?
SW: Inderdaad en dat is iets dat komt van Akira Yamaoka (componist – red.). Hij en Jimmy Urine (componist en stemacteur – red.) zijn daar heel belangrijk voor geweest. Op Gamescom kon ik daar nog niet over spreken, maar nu kan ik eindelijk vrijuit spreken. Het is ook daarom dat ik grote stukken terug laat zien, omdat ik nu echt alle info kan geven.
Kan je iets meer vertellen over de special abilities van Juliet en Nick?
SW: Een van de problemen die we hadden, was dat we twee geweldige personages hadden, maar we niet echt wisten wat we moesten aanvangen met Nick. Laten we de speler met hem spelen of wat kunnen we er nog allemaal mee doen? Suda vond echter dat de hoofdmoot van de focus op Juliet moest liggen. Zij is de ster van Lollipop Chainsaw en van daaruit hebben we een aantal zaken toegevoegd. Nick kan je gebruiken om veel zombiemedals te verzamelen.
Nick is dan ook meer een gereedschap om meer punten en coins te verzamelen, waar de abilities van Juliet zich meer richten op het doden van zombies?
SW: Ja, hij is zeker en vast niet gewoon je gids. Dat is iets dat we snel hebben weggenomen. Het spel is toch lineair, dus dat heb je toch niet nodig. We wilden hem er eerder bij als morele steun. Ze zijn in een relatie en dus focussen we daarop. Nick is ook ongelooflijk sarcastisch, iets waarvoor James (Gunn, schrijver – red.) verantwoordelijk is. Je zal ook verschillende gebieden hebben die heel zwaar ‘James’ zijn. Als je zijn films hebt bekeken, dan zal je zelfs enkele verwijzingen zien. Zo zit er in elke film van hem een Mr. Fitzgibbon en die zit ook in dit spel. Daarnaast heb je natuurlijk ook veel invloeden van Suda zelf. Dus je ziet het constant over en weer gaan. De hardcore fans van Suda zullen veel verwijzingen opmerken en dat is “fucking cool”. Voor nieuwelingen zal het gewoon een “crazy ride” zijn.
Er zitten veel girly elementen in het spel. Denk je dat vrouwen ook plezier kunnen beleven aan deze game?
SW: Het was alvast niet iets waar Suda mee bezig was. Hij wilde niet de volgende Bayonetta of Tomb Raider maken. Veel mensen vragen ook of hij naar Buffy keek toen dit idee in hem opkwam, maar daar heb ik nooit een echt antwoord op kunnen krijgen van hem. Hij wou gewoon een sterke vrouw hebben en het geeft natuurlijk ook de mogelijkheid voor upskirt shots.
Een vrouwelijk hoofdpersonage geeft natuurlijk ook een twist aan de humor, zeker in vergelijking met een Shadows of the Damned, dat vol penisgrappen zit.
SW: Ja, het spel neemt zichzelf nooit serieus. Suda wou haar (Juliet – red.) nooit uitbuiten. Hij wil dat ze nog aardig overkomt. James heeft dat perfect kunnen weergeven in zijn script. Als we even terugkomen op die girly aspecten, dat is inderdaad een groot obstakel dat we moesten overwinnen. Je ziet overal regenbogen en glitter en zo en hopelijk is het daarom vreemd genoeg, zodat gamers het willen hebben.
Tegenwoordig is een kleurrijke game maken ook gewoon een risico, omdat het nogal snel als kiddy wordt bestempeld.
SW: Dat is zo en daarom was het ook zo fijn samenwerken met Warner. Ik ben er niet de enige fan van Suda en het is al ongelooflijk dat meerdere mensen gewoon weten wie Suda is. Ze kennen zijn games en de geschiedenis er achter. Tien jaar geleden zat ik al No More Heroes te spelen en nu mag ik er mee samenwerken.
Lollipop Chainsaw zit trouwens ook echt tjokvol humor.
SW: Het wordt doorheen het spel ook steeds gekker. Dat werkt ook perfect bij de games van Suda. Daar zeg je ook vaak “what the fuck is going on?” en het is hetzelfde met de dialogen. Buiten de bossfights zit er ook constant dialoog in het spel en dat is dankzij James Gunn. Hij wou echt alles uitschrijven en heeft er ongelooflijk veel werk in gestoken.
Nog even terug over de Japanese Crazy. We zagen dat er heel veel kostuums in het spel zitten. Heb je bijvoorbeeld ook een "outfit" dat ze helemaal naakt is met enkele stukjes gecensureerd?
SW: Nee, dat zit er niet in, maar een van de duurdere kostuums zal er wel voor zorgen dat je wil blijven spelen, om het te kunnen kopen. De kostuums zijn iets waarmee Suda fans van anime, zoals Highschool of the Dead, wou plezieren. Ik ben ook echt blij dat er zoveel kostuums in het spel zitten en dat we niet hebben besloten om via DLC te werken. Alles zit al in het spel. Je moet er wel voor werken, maar je kan alles zelf vrijspelen.
Is het mogelijk om alles tijdens je eerste speelbeurt vrij te spelen?
SW: Tenzij je al flink hebt geoefend, is dat niet doenbaar. Zelfs ik kan niet alles vrijspelen in één playthrough. Het spel is dan ook echt gericht op de verzamelaars. Zij zullen dit spel een paar keer willen uitspelen, gewoon om alles te kunnen aankopen.
Oké, dat was alles. Bedankt voor het interview.
SW: Graag gedaan. “You guys were tough!”
GuerrillaDawg, twee keer zelfs
YoniVL is niet van plan z'n lekstok te delen