Resident Evil 4 HD
Retro is in en de toevloed aan HD-remakes is daar een goed voorbeeld van. Het is dan ook geen verrassing dat Resident Evil 4, die tevens als één van de beste uit de reeks wordt aanschouwd, een HD-jasje kreeg. Iets opnieuw op de markt brengen vergt uiteraard wel meer dan enkel een strakkere look en daarom zullen we niet enkel naar de grafische kant kijken, maar dus ook naar de implementatie. Past deze outfit op de hedendaagse consoles?
Alle Resident Evil games zijn goed op hun eigen manier, al gooide het onlangs verschenen Resident Evil: Mercenaries wat roet in het eten. Desalniettemin blijft de Resident Evil-reeks één van de sterkste horrorshooters. Resident Evil 5 bracht hier echter ook wat verandering in met een meer actiegerichte aanpak, die er voor zorgde dat de Resident Evil community zich in zekere zin in twee splitste. Velen waren niet blij met de richting die de reeks uitging en wilden vooral de 'goede oude' RE4 gameplay terug. Blijkbaar besloot Capcom om de fans te plezieren met de populaire Wii remake, maar nu zijn we al weer een tijdje verder en ditmaal staat er een PS3/Xbox 360 versie klaar. Even positief als de Wii-versie? Misschien wel, misschien niet.
480p is geen HD
Om te beginnen zouden we de titel willen aanpakken van de game. Ja, Resident Evil draait netjes aan 60 fps, zoals de meeste HD remakes, maar het is de HD-kwaliteit waar we problemen mee hebben. Zoals je wellicht al weet staat HD voor 720p (Full HD = 1080p) en de game zou dan ook moeten draaien op dit formaat. De visuele kant van de game is echter overgenomen van de Gamecube, waardoor de textures bedoeld zijn om te bekijken op 480p. Een groot nadeel voor een HD remake, aangezien je het meteen zal opmerken in vergelijking met andere remakes. Het gras ziet er bijvoorbeeld lachwekkend slecht uit, maar andere dingen, zoals vallen, zijn dan weer moeilijk te spotten in deze oasis van erbarmelijke graphics. Het voelt aan alsof Capcom snel geld wou verdienen met deze kwaliteit van graphics, iets dat een game zoals Resident Evil 4 niet verdient. Het blijft natuurlijk wel de Resident Evil 4 met de hoogste resolutie, maar je betaalt er graphicsgewijs wel een zware prijs voor.
Leon S. Kennedy
Resident Evil 4 blijft natuurlijk een topgame en het plaatste destijds de lat erg hoog voor third-person actiegames. De game zorgde ook voor veel memorabele momenten, mede dankzij een geweldig mysterieuze handelaar met one-liners die je nooit zal vergeten. Het verhaal zelf volgde Leon S. Kennedy die op zoek is naar de dochter van de president. Een zekere Lord Sadler doet er spijtig genoeg alles aan om je te stoppen, waardoor je meer dan één keer net aan de dood zal ontsnappen. Uiteindelijk zal je Ashley - zo heet ze - wel vinden, maar ze is eerder een vergiftigd geschenk.
Ja, we weten het...een gegeven paard niet in de bek kijken, maar Ashley wordt zeer makkelijk gevangen genomen en heeft ook geen enkele vorm van verdediging. Dit zorgt ervoor dat ze wellicht wel eens zal sterven tijdens gevechten. In deze remake kan je wel een outfit vrijspelen die het leven van Ashley wat makkelijker maakt, vooral voor de hard playthrough, maar daar komen we later nog eens op terug. Je kan Ashley wel rondsturen met enkele commando's, maar je bent gelimiteerd tot "wachten" en "volg mij". Een zware last dus voor jou, de speler, maar een echte gamer kan natuurlijk tegelijkertijd een meisje redden en gedrochten afknallen, right?
Beweeg als een tank
De besturing in Resident Evil 4 heeft altijd al gezorgd voor controverse bij de fans. Je kan niet bewegen én tegelijkertijd schieten. Neen, je moet tijdens de gevechten snel lopen, stilstaan, schieten en als ze te dichtbij komen opnieuw weglopen of, als het mogelijk is, ze een schop in hun gezicht verkopen. Onze mening is dat deze besturing tijdens de originele release vooral de game spannender maakte, want het was altijd stresserend als een horde vijanden steeds dichter en dichter kwam. Anno 2011 voelt de besturing echter aan als een slechte implementatie.
Misschien omdat we andere en betere controls gewoon zijn, maar misschien ook omdat de Wii-versie zo'n geweldige besturing had. We bespraken de game op PS3 en je kan het misschien al zien aankomen, maar waarom zit er in godsnaam geen Move-ondersteuning in? Capcom had zeker de middelen in huis om, net zoals de Wii-versie, motion besturing in de game te steken zodat we wellicht een betere ervaring zouden gekregen hebben dan het origineel, althans op gebied van controls. Over een gemiste kans gesproken.
Hoe zit het met de gameplay?
Besturing terzijde, Resident Evil 4 is nog altijd een geweldige game. Het is niet voor niets dat hedendaagse games nog altijd inspiratie halen uit deze oude rot. De gameplay begint vrij sloom en wil er vooral voor zorgen dat je de nogal unieke besturing gewoon kan worden. Na een tijdje is het echter gedaan met spelen en zal je alles grondig onder de knie moeten hebben, want de horde vijanden zal alleszins geen genade tonen. De vijand varieert dan ook van zeemonsters tot gekke Russen. Iedereen wilt jouw huid, zo blijkt. Een klein voorbeeldje is de Garrador, ook wel gekend als de blinde man met klauwen. Onderschat deze blinde mol echter niet, want hij is in staat om elke stap die je zet of elke kogel die je afvuurt te traceren. Bundel deze vijand met de cultists, en je hebt een serieus gevecht voor de boeg.
Deze gevechten blijven trouwens nagenoeg trouw aan het origineel, maar hier en daar merkten we toch enkele kleine aanpassingen. Zo heb je een gevecht waarbij je de volgelingen van Salazar een kopje kleiner moet maken. In het origineel kon een ervaren speler hierdoor met wat kennis en een snipergeweer. In deze remake springt de vijand meteen op je waardoor je geen kans hebt om die techniek toe te passen. De moeilijkheidsgraad van Normal is dan weer aangepast in vergelijking met de Wii-versie, die volgens sommigen een tikkeltje te makkelijk was. Een nadeel is dan weer dat je de game eerst moet uitspelen om aan Hard te kunnen beginnen. Een nadeel, want volgens ons heeft het doelpubliek van deze remake de game al talloze keren uitgespeeld. Al kan de echte liefhebber nog wel twee extra playthroughs smaken, nee?
Extra's
Ja, Capcom zorgde toch nog voor enkele extra's. Na het uitspelen van het verhaal speel je 'Seperate Ways' vrij, een bijkomend verhaal waarbij we Ada Wong volgen tijdens haar missies die zich afspelen in het dorp, maar ook bij het kasteel. Ook haar connecties met Albert Wesker, het voormalige STARS-lid, worden vrijgegeven. Ook is er een vijfdelige documentaire genaamd "Ada's Report" waar we nog meer informatie krijgen over de relatie van Wong en Wesker. Tenslotte zijn er nog minigames zoals "The Mercenaries", nieuwe outfits, nieuwe wapens die je kan vrijspelen en een Movie browser. Al bij al leuke extra's voor de echte Resident Evil fan. Eén van de outfits is zelfs een soort pantser waardoor Ashley op je hard playthrough amper zal geraakt worden.
- What 'Cha Buying, Stranger
- Memorabel
- Geweldige third-person game
- Grafische kant
- Besturing