Crimson Alliance (XBLA)
Wanneer men tijdens de jongste E3 beelden van de nieuwste creatie uit de stal van Certain Affinity te zien kreeg, werd deze Xbox Live Arcade titel al snel vergeleken met games als Torchlight, Diablo en Gauntlet. Van zulke vergelijkingen begin je op zijn minst te watertanden, wat hier bij de redactie ook het geval was. We hoeven julie dus niet te vertellen dat we naarstig naar dit spel uitkeken. Zulke referenties brengen uiteraard ook torenhoge verwachtingen met zich mee, waarvan we alvast hoopten dat ze werden ingelost en daarom nemen we jullie graag mee op verkenning doorheen de wereld van Crimson Alliance.
Welk verhaal?
In deze titel van een ervaren studio, die onder andere aan verscheidene Halo- en CoD-games meewerkte, hun kennis deelde met het team achter Left 4 Dead en ook nog Age of Booty uit hun hoed toverde, krijgen we keuze uit drie verschillende klassen: de roekeloze huurling, een wijze tovenaar en een bitsige assassijn. In tegenstelling tot de meeste games in het action RPG-genre, wordt het spel aanvankelijk verkocht met één klasse naar keuze, wat tegenvalt voor gamers die graag van alle walletjes eten en goedkoper uitkomt voor aanhangers van een bepaald type strijder. Zo krijgen we de mogelijkheid om de overige klasses afzonderlijk aan te kopen, alsook in pakketvorm.
Eenmaal we onze keuze hebben gemaakt, kunnen we aan de slag en mogen we meteen ten strijde trekken om Byzan, ooit een groot keizerrijk, te beschermen tegen de Gulyabani. Deze monsterlijke wezens moorden namelijk dat het een lieve lust is, in de naam van hun godin. Ze offeren hun slachtoffers dan ook aan haar. Tot zover het verhaal, want meer diepgang hoeven we hiervan niet te verwachten. Op dit vlak hadden de makers meer moeite mogen doen, om deze titel te onderscheiden van andere games uit het genre.
Een robbertje vechten is altijd leuk
Dan zijn we aangekomen bij het gevechtssysteem, eigenlijk de hoofdzaak bij deze titel. Hier beschikt ieder personage over een lichte en zware aanval, een stun move en een dash-beweging. Hiernaast kan het ook beroep doen op een speciale aanval, die niet steeds herbruikt kan worden. Om deze te kunnen uitvoeren, moeten we eerst Soul Anchors zien te vinden, zielen van oude krijgers. Uiteraard liggen die niet voor het rapen en zijn ze verspreid over de spelwereld. Wanneer we één van deze moves hebben gebruikt, zullen we - indien we nog zulke moves willen uitvoeren - opnieuw op zoek moeten naar deze ankers.
Wat we ook nog terugvinden doorheen het spel zijn power-ups (in de vorm van speciale wapens of health regenerators). Qua wapens kunnen zelfs turrets gebruiken om onze vijanden naar het hiernamaals te knallen. Deze worden gekozen uit een wiel van vier, waarover we helaas geen controle hebben, gezien er slechts evenveel items bestaan. Customisatie zullen we hier ook niet echt terugvinden, gezien we enkel van wapen kunnen wisselen en deze niet kunnen upgraden. Zelfs verkopen zit er niet in.
Samen puzzelen
Gelukkig kunnen we ons wapenarsenaal versterken door deze gewoonweg aan te kopen, met het goud dat we tijdens het spel terugvinden. Dit kunnen we vergaren door tonnen aan gort te kloppen of door het op te rapen. Doorheen iedere wereld liggen ook nog eens tien geheime schatkamers verspreid en wanneer we deze ontdekken, dikt dit onze virtuele rekening ruim aan. Wie te lui is om op zoek te gaan naar deze centjes, kan deze ook gewoon aankopen via het menuscherm, wat uiteraard een hap uit je MS Pointssaldo neemt en meteen een slinkse manier is om ons nog meer te doen uitgeven. Hopelijk wordt deze lijn niet doorgetrokken naar andere XBLA-titels.
Doorheen de singleplayer moeten we trouwens moederziel alleen door de levels lopen, wat ervoor zorgt dat we de meeste puzzels (eenvoudig, maar ongelooflijk leuk) doorheen het spel niet kunnen oplossen en ook geen toegang hebben tot bepaalde gebieden, die enkel toegankelijk zijn voor een bepaalde klasse. Gelukkig is er de co-op mode, die deze problemen uit de wereld helpt en dit zowel on- als offline, voor maximum vier spelers tegelijk. Hierin krijgen we de mogelijkheid om de aanvallen van verschillende personages te combineren. Deze tilt het geheel trouwens moeiteloos naar een hoger niveau en je zal jezelf erop betrappen, dat je makkelijk enkele uurtjes verder bent en er nog geen genoeg van kan krijgen.
Déja vu?
Visueel hebben we hier te maken met een middelmatige titel, alhoewel de omgevingen ruim en kleurrijk zijn, lijken ze soms te veel op elkaar en de personages hadden er minder typisch mogen uitzien. Diversiteit in vijanden hoeven we ook niet te veel te verwachten, gezien we hier ook over 'meer van hetzelfde' spreken. Hier vinden we roekeloze trollen terug, terwijl deze worden bijgestaan door boogschietende freaks, viervoetig gespuis en kleine tussenbazen. De eindbazen in dit spel zijn ook niet van de poes, want deze zijn niet alleen krachtig, maar vechten nooit op hun eentje, wat ervoor zorgt dat het scherm ietwat overbevolkt gaat lijken en je niet meer kan onderscheiden waar jou personage zich nu net bevindt.
Naast het feit dat we niet veel customisatiemogelijkheden hebben, kunnen onze personages eveneens niet in level stijgen en blijven onze krachten over de volledige lijn eigenlijk onveranderd. Op auditief vlak valt alles op zijn plaats, terwijl de deuntjes en geluidseffecten simpel werden gehouden, wat passend is voor deze titel.
Indien we over alle vechters willen beschikken, kost deze titel ons 1200 Microsoft Punten, terwijl we voor de versie met één klasse, er 800 mogen neertellen.
- Gevechtssysteem
- Leuke on/offline co-op
- Leuke puzzels...
- Verhaal mist diepgang
- Oppervlakkige RPG-elementen
- ...die helaas enkel in co-op kunnen worden opgelost.