Me Monstar: Hear Me Roar (PS Mini)
Elke nacht woelen we weer in onze bedden en dromen we van de meest uiteenlopende dingen. Maar wat gebeurt er eigenlijk met die dromen nadat wij ze beleefd hebben? In Me Monstar: Hear Me Roar komen de dromen terecht in de wereld van de Monstars, waar ze zonder pardon worden opgegeten door de monsterlijke inwoners.
Me Monstar: Hear Me Roar is een topdown all-you-can-eat, niet echt een genre dat geregistreerd staat bij de bond voor gamegenres, maar makkelijker uit te leggen dan je misschien denkt. Je bestuurt een monster vanuit een topdown-perspectief en jouw doel is om zo veel mogelijk dromen en kleinere monsters op te eten terwijl je de grotere Monstars vakkundig ontwijkt. Hierdoor zul je zelf groeien tot je bovenaan de voedselketen komt te staan.
Om de levels door te komen moet je punten verzamelen, wat je natuurlijk doet door dromen en monsters op te eten. Dromen leveren het minste punten op, maar zijn wel in overvloed aanwezig. Monstars leveren meer punten op afhankelijk van hun grootte, maar de grotere kunnen jou ook opeten. Daarnaast kun je in elk level ook nog een speciale opdracht voltooien die je enkel een boost in zelfvertrouwen geeft, want verder heb je er niks aan.
Om je de kleurrijke levels door te helpen krijgt jouw Monstar ook een aantal vaardigheden mee. Zo kan je met een druk op de knop de monsters om je heen tijdelijk verlammen of een rake klap verkopen (hierdoor spugen ze dromen uit en worden ze uiteindelijk kleiner). Mocht de frontale aanval nou niet de beste methode zijn, dan kun je ook nog de aftocht blazen door behulp van een scheet een bepaalde richting op te vliegen. Handig én humoristisch.
Ondanks deze vaardigheden lijkt Me Monstar: Hear Me Roar al redelijk snel te vervelen. De levels zijn nagenoeg hetzelfde en elke keer ben je met dezelfde opdracht bezig. De game wordt gelukkig een stuk interessanter gemaakt door de introductie van een aantal speciale wapens: een stuk stinkende kaas die ervoor zorgt dat Monstars om je heen dromen uitkotsen – die jij vervolgens weer naar binnen kunt werken – en een extreem hete curry die alle monsters om je heen verbrandt. Hierdoor komt er wat meer variatie in de game, wat het geheel toch een stuk leuker maakt. Doordat er dat er niet bijster veel van dit soort wapens in de game zitten, voelen de latere levels steeds eentoniger aan. Twee of drie extra (bizarre) wapens had mooi geweest.
Daarnaast is het jammer dat het na de campagne voorbij is. De game bevat dertig levels, waar je binnen een uurtje of drie wel doorheen bent, en daarna is er vrijwel niets meer te doen. Je kunt elk level opnieuw spelen om die gouden ster te krijgen (je hebt brons nodig om door te mogen naar het volgende level), maar een toevoeging van bijvoorbeeld een eindeloze modus waarin het mogelijk is om een zo hoog mogelijke score neer te zetten, had de levensduur van de game aanzienlijk verlengd. Het is opvallend dat de prijs niet overeenkomt met de levensduur, want de game is met zijn €4,99 behoorlijk aan de prijzige kant.
Grafisch gezien is Me Monstar: Hear Me Roar geen uitblinker, maar het weet dankzij kleurrijke en aantrekkelijke ontwerpen toch je aandacht erbij te houden. Hoewel er vaak veel actie op het scherm te zien is, heeft de game op geen enkel moment last van framerate-drops, iets wat bij dergelijke games toch wel belangrijk is. Ook het geluid is niets speciaals; elk level heb je dezelfde soundtrack, al zorgt deze niet of nauwelijks voor irritatie. De effecten bij de wapens weten echter wel een indruk achter te laten: het geluid van de scheet en een doedelzak die begint te spelen als je Haggis gebruikt - een wapen dat je tijdelijk onverslaanbaar maakt - zijn elke keer weer tof om te horen.
- Humor
- Monsters eten
- Toffe wapens
- Redelijk kort
- Ontbreken eindeloze modus
- Ietwat eentonig tegen het einde
- Prijzig