REVIEW: The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered brengt nostalgische charme
Jaren voor Skyrim en de duizenden ‘arrow in the knee’-memes was er Oblivion, Bethesda’s eerste grote RPG voor de zevende consolegeneratie. Na ettelijke versies van Skyrim krijgt nu ook deze klassieker een remaster, bijna 20 jaar na de oorspronkelijke release. Hoog tijd dus om terug te keren naar Cyrodiil. By Azura!
De term ‘remaster’ dekt hier de lading niet volledig, want deze nieuwe versie van Oblivion is meer dan gewoon Oblivion in hoge resolutie. Ontwikkelaar Virtuos heeft de graphics van de game een volledige overhaul gegeven met Unreal Engine 5, terwijl de achterliggende systemen op een aangepaste versie van het oorspronkelijke Oblivion draaien. Alle uitbreidingen en downloadbare inhoud van de originele game zijn ook van de partij, van het beruchte Horse Armor tot het manisch-depressieve Shivering Isles.
Als je Oblivion ooit gespeeld hebt, dan zorgen de nieuwe graphics waarschijnlijk voor een echte shock. Niet omdat ze zo dramatisch verschillend zijn, maar net omdat Virtuos erin geslaagd is om de ziel van het oorspronkelijke Oblivion zo goed te repliceren. Oblivion Remastered ziet eruit als hoe je je Oblivion herinnert, nadat de ravages van de tijd het overbodige bloom en de modderige erwtensoep-textures uit je geheugen gefilterd hebben. De ontwikkelaars hebben zich ook laten inspireren door de stijlen van Skyrim en The Elder Scrolls Online om Oblivion zo meer in lijn met die latere titels te brengen. Tamriel heeft er nog nooit zo mooi uitgezien.
Gameplay-gewijs voelt alles vrij getrouw aan. Oblivion Remastered speelt vrij gelijkaardig aan de oorspronkelijke game, met toevoeging van enkele nieuwigheden zoals een sprint-functie. De RPG-elementen uit 2006 mochten dan al versimpeld zijn tegenover die van Morrowind en oudere Elder Scrolls-games, maar na 14 jaar Skyrim voelen ze opnieuw heel verfrissend aan. Je hebt opnieuw attributen en een character class die je personage definiëren. Of Bethesda zich door de respons hierop zal laten beïnvloeden bij de ontwikkeling van The Elder Scrolls VI is nog maar de vraag, maar hoop doet in ieder geval leven.
Oblivion was een vooruitstrevende game, maar ook een onbedoeld grappige game. Het Radiant AI-systeem geeft iedere NPC een dagplanning, van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat. Als een missiegever ligt te slapen wanneer je je beloning komt ophalen, kun je hem letterlijk uit bed halen of een paar uur buiten zijn deur wachten tot die wakker wordt. Personages spreken elkaar aan op straat en gaan gesprekken aan, met vaak hilarische taferelen tot gevolg, zeker wanneer twee NPC’s met dezelfde stemacteur in debat gaan. Virtuos heeft ervoor gekozen om al die chaos (en charme) te bewaren. Het voelt soms alsof je in een of andere vreemde Monty Python-achtige wereld beland bent, maar de laatste 19 jaar hebben ons geleerd om niet alles altijd even serieus te nemen.
Oblivion mocht in 2006 dan wel een hele resem aan ‘Game of the Year’-awards op zijn naam schrijven, maar de game was misschien nog het meest bekend (of berucht) door de hele resem bugs die af en toe de kop opstaken. Oblivion Remastered is gebaseerd op een versie van de game waarin heel veel van die bugs al opgelost zijn, maar onder het motto ‘het is geen bug maar een feature’ zijn er toch ook heel wat blijven hangen. Meer nog: Virtuos heeft zelfs onbedoelde nieuwe glitches geïntroduceerd die je spelervaring wat moeilijker maken. Zo kan je een licht tevoorschijn toveren met een spreuk, maar werkt deze in Oblivion Remastered enkel als je in 3rd person-modus speelt of in 1st person naar de grond staart. Het is een vreemde bug die perfect in het reeds bestaande pantheon aan Oblivion-glitches past.
Tijdens het toevoegen van allerlei nieuwigheden, zijn vreemd genoeg ook enkele elementen uit de oorspronkelijke game verdwenen. Denk maar aan je inventory, waar de handige subcategorieën uit 2006 nu nergens meer te vinden zijn. Resultaat: je moet soms heel wat scrollen voor je een bepaalde toverdrank kan terugvinden. Zulke zaken gaan je game niet verpesten, maar we kunnen enkel hopen op een stevige patch om toch enkele van deze fouten en nieuwe features toe te voegen.
Oblivion Remastered is een venster op het verleden. Voor gamers die zich 2006 nog herinneren is het ongetwijfeld een blij weerzien. Voor jongelingen wiens Elder Scrolls-kennis begint en eindigt bij Skyrim is het een aangename kennismaking. Onder de indrukwekkende nieuwe graphics en handige tweaks zijn alle charme en chaos van het originele Oblivion intact gebleven. Het plaatje is zeker niet perfect, met een uitgebreide lijst bugs en enkele andere problemen, maar Oblivion Remastered boet daardoor niet aan charme in.
- Indrukwekkende nieuwe graphics
- Originele charme is intact
- Bugs, waaronder enkele nieuwe
- Nood aan enkele QOL-fixes