Review: Rise of the Ronin: Error, PC-port still in beta.
Bijna exact een jaar later krijgen pc-gamers eindelijk ook de kans om in Team Ninja's populaire action RPG Rise of the Rōnin "de publieke orde te vrijwaren" (een bandietenkamp bloedig uitmoorden met een wapenarsenaal dat de doorsnee Texaan zou doen blozen), van een klif te springen (hopelijk met een glijder, een soort zweefparachute) en door kleurrijk en schitterend Japan tijdens de laatste dagen van het Bakumatsu-tijdperk te reizen te voet of te paard. De graphics zijn een stuk beter (minder korrelig, meer kleur en detail) dan een jaar geleden op de PS5, maar helaas is de rest van de transitie (zoals vaak) met wat meer ongemak en problemen verlopen dan verwacht.
Veel spelers melden inconsistente prestaties, zelfs op high-end krachtige hardwareconfiguraties. Zelfs op systemen met een Nvidia RTX 4090 komen nog soms stotteringen, trage bewegingsproblemen en instabiele framerates (40 tot 120 en weer terug) voor en is het proberen tot je een soort evenwicht vindt. Deze problemen blijven bestaan, ongeacht de grafische instellingen of het gebruik van functies zoals DLSS. Dit is vooral zorgwekkend omdat de game grafisch niet extreem veeleisend is, maar toch een onevenredige hoeveelheid systeembronnen nodig heeft. Niks zo frustrerend in een game dat 90% intrinsieke combo-combat is dan dat je de timing mist doordat je een zware drop in framerate krijgt omdat je door het gras loopt.
De game biedt "verschillende" grafische opties, zoals instellingen voor global illumination, schaduwen, reflecties en textuurkwaliteit. Echter ontbreken enkele cruciale functies, zoals het selecteren van specifieke anti-aliasing-methoden. Bovendien is de ray tracing slechts beperkt tot een simpele aan/uit-knop, wat zo goed als geen visuele verbetering oplevert. Spelers melden ook problemen met texturen die langzaam laden, slechte schaduwweergave en objecten die plotseling in beeld verschijnen, wat de immersie vermindert.
Als reactie op de ondertussen, slechts op enkele dagen tijd, vele klachten over de prestaties, heeft uitgever Koei Tecmo aangegeven dat ze werken aan een patch om enkele van deze problemen op te lossen of te verbeteren. In de tussentijd adviseren ze spelers om de grafische instellingen op "High" of "Standard" te zetten en de FPS-limiet op 60 vast te zetten om de prestaties enigszins te stabiliseren. Een jaar de tijd was blijkbaar toch geen tijd genoeg maar ok, ze geven het alleszins toe en adviseren zelf te wachten op een patch.
Niet onbelangrijk zijn er toch ook een paar Bethesda-achtige bugs zoals een soldaat die na een (stil bedoelde) executie vanuit de schaduwen ogenschijnlijk rustig neervalt zoals zijn collega's, maar vervolgens begint te vibreren en int het rond te kaatsen als een springboon in een microgolf. Het breekt de immersie van infiltratie en meesterlijke sluipmoordenaar toch een klein beetje. Doodjammer, want het is nog een even fantastisch spel als voorheen.
Wat de game zelf qua combat, wapens, personages, omgevingen,...kortom inhoud betreft is er geen enkel verschil met de PS5-versie, dus verwijzen we hiervoor graag naar de full PS5-review van Rise of the Ronin.
Hoewel Rise of the Ronin potentieel heeft als een sterke action-RPG te worden ontdekt door nu ook pc-gamers, wordt de huidige pc-versie dusdanig geplaagd door optimalisatieproblemen die de speelervaring aanzienlijk verslechteren. Spelers die geïnteresseerd zijn in de game doen er goed aan om te wachten op toekomstige patches, zodat de technische problemen worden opgelost en het spel optimaal kan worden genoten. De game an sich - zoals de PS5-versie aantoont - is geweldig, maar op pc is hij voorlopig niet aan te raden.
- Het is hetzelfde spel als op de PS5
- Prima spel, zijn 88/100 van toen nog altijd waard
- Combat, omgevingen, wapens,personages, kleuren
- Performance issues om "U" tegen te zeggen
- Wachten op de patch(es)
- In zijn huidige vorm frustrerend en teleurstellend door technische issues