REVIEW | Dragon Age: The Veilguard is een competente action-RPG
Aan Dragon Age: The Veilguard hingen grote verwachtingen vast. Het is de eerste Dragon Age-game in tien jaar en de eerste ‘klassieke’ BioWare-RPG sinds 2017. De laatste jaren waren niet zo gunstig voor de Canadese studio, met de lauwe ontvangst van Mass Effect: Andromeda, een resem ontslagen en natuurlijk de beruchte flop van live-service game Anthem. Is The Veilguard een teken van leven, of het laatste grafschrift op BioWare’s grafzerk?
Dragon Age: The Veilguard is op veel vlakken een andere game dan zijn voorgangers. Deze keer moet je geen keuzes uit de vorige Dragon Age-games importeren. In plaats daarvan houdt ontwikkelaar BioWare bewust de verwijzingen naar de voorgaande games erg vaag. Voor de studio is dat handig, want zo moet niet met honderden verschillende world states rekening houden. Voor fans van het eerste uur, die al sinds 2009 aan hun eigen versie van de Dragon Age-wereld bouwen, is het misschien wel een bittere pil om te slikken.
Qua stijl is The Veilguard ook een heel ander beestje. Dragon Age heeft nooit echt een vaste identiteit gehad, maar van de grimmige dark fantasy-esthetiek van de reeks blijft helemaal niets meer over. The Veilguard is een kleurrijke bedoening, met een vaag cartoonachtige tekenstijl en dialogen die soms meer aan Marvel doen denken. Het is een vreemde evolutie, maar los van alle bagage weet het wel te charmeren. Het is gewoon niet wat we van BioWare gewend zijn.
Ook nieuw is de stijl van gameplay. Dragon Age: The Veilguard is een actie-RPG, in veel grotere mate dan zijn voorgangers. De combat voelt als een snellere, meer flitsende versie van de moderne God of War-games, met een zware focus op combo’s en het op tijd ontwijken of afketsen van aanvallen. De tactische camera uit de vorige games is verdwenen. Dat betekent niet dat alle tactieken uit het raam zijn gesmeten; net zoals in Mass Effect kan je je teamleden bevelen geven met een radiaal menu. Op die manier kan je hen op specifieke vijanden doen concentreren of bepaalde vaardigheden combineren.
In de systemen van The Veilguard is nog steeds heel wat diepgang te vinden. De drie hoofdklassen (Warrior, Mage en Rogue) hebben elk een uitgebreide skill tree en drie subclasses waar je naartoe kan werken. Je krijgt ook regelmatig genoeg een nieuwe skill point om je personage verder uit te bouwen. Meer nog, je kan heel makkelijk de talenten van je personage en je teamgenoten opnieuw opbouwen, wat experimenteren makkelijk maakt. Op die manier kan je zelf uitzoeken welke vaardigheden het beste bij elkaar passen.
Het resultaat is soms hectisch en vaak spannend, maar kan ook frustrerend zijn. Het lock-on systeem werkt soms tegen. De signalen die je vijanden geven wanneer ze een bepaalde aanval doen, zijn soms niet goed zichtbaar of slecht getimed. Gelukkig kan je in de instellingen wel heel wat individuele aspecten van de moeilijkheid aanpassen, om zo de combat-ervaring naar je eigen hand te zetten.
Combat is één iets, maar een BioWare-game valt of staat met zijn verhaal en companions. Dat eerste is een beetje een tegenvaller. De eerste missie begint nochtans goed, met een helder doel en een duidelijke antagonist. Die wordt echter al snel ingeruild voor twee andere slechteriken (met veel moeilijker uitspreekbare namen). Je gaat op zoek naar bondgenoten om hen te lijf te gaan, maar BioWare vergeet om te tonen waarom dat nodig is. Het duurt behoorlijk lang voor het verhaal op dreef komt.
De compagnons maken veel goed, maar ook hier zit een addertje onder het gras. Ieder personage voelt geloofwaardig aan, met vaak enkele kleine details die het geheel afmaken. Zo is Bellara, de hyperactieve techneut van de groep, ook een grote fan van de literaire soaps die in de Tevinterse kranten verschijnen. Sluipmoordenaar Lucanis is bezeten door een demon, maar ook een fervent koffiedrinker. Jammer genoeg zijn er maar beperkte mogelijkheden om die personages beter te leren kennen: de uitgebreide dialogen die je in vorige games met hen kon voeren tussen missies in, zijn in The Veilguard ook geschrapt. kan nog steeds af en toe een gesprek voeren, maar er zijn minder mogelijkheden om hen beter te leren kennen of vragen te stellen over de wereld of hun geschiedenis. Een gemiste kans.
Wat met de rest van de presentatie? De hierboven aangehaalde artstyle heeft zeker z’n charmes, al voelt het niet helemaal Dragon Age aan. BioWare gebruikt een indrukwekkende nieuwe technologie voor haar, wat enkele personages oplevert met lokken die niet zouden misstaan in een Head & Shoulders-reclame. De verschillende omgevingen in de spelwereld zijn ook erg mooi vormgegeven, met imposante uitzichten waarvoor je de ingebouwde fotomodus zeker eens zal willen aanzetten. De regio’s groeien ook naarmate je meer teamgenoten vrijspeelt, die bepaalde obstakels voor je kunnen verwijderen. Zo heb je ook een reden om terug te keren en gaat alles niet vervelen, zoals bij Inquisition soms wel het geval was (wie herinnert zich The Hinterlands nog?).
Heel wat verschillende stemacteurs maken hun opwachting in The Veilguard, die over het algemeen allemaal goed werk geleverd hebben. Er zijn geen echte uitschieters, al is het accent van Lucanis wel heerlijk om naar te luisteren. De muziek, van de hand van Lorne Balfe en Hans Zimmer, doet dan weer te weinig om echt te overtuigen en mist memorable thema’s.
Je kan The Veilguard op twee manieren beoordelen. Op zichzelf is het een competente actie-RPG met enkele leuke ideeën, maar een uitvoering die soms iets te wensen overlaat. Als Dragon Age-game stuurt het de reeks in een interessante nieuwe richting, maar laat het enkele zaken vallen die vrij fundamenteel waren. Het is geen doodvonnis voor BioWare, maar The Veilguard mist wel enkele elementen die oudere BioWare-games zo speciaal maakten.
- Mooie landschappen om te verkennen
- Diepgaande vaardigheden en skill trees
- Interessante companions
- Verhaal mist spanning
- Mist enkele klassieke Dragon Age-features
De combat en overall gameplay heeft me sterk verrast, zeker mijn favoriet in de series. Miss well die oudere elementen ook.
Geplaatst op 2024-11-12 12:01:19
Dit gaat waarschijnlijk een leuke comment sectie worden =)
De review is heel terecht. Hoewel Origins de favoriet blijft, is deze zeker de naam Dragon Age waardig!
Geplaatst op 2024-11-12 16:47:58
Ik ben het er absoluut mee eens dat combat (alhoewel niet echt passend voor Dragon Age) en de landschappen echt nice zijn maar het verhaal en zeker de companions zijn ronduit een aanfluiting.
Je hebt zo weinig keuze in deze game dat ze er evengoed een film van hadden kunnen maken. Dialogen zijn oppervlakkig, kinderachtig en worden gevoerd alsof Human Resources altijd in de kamer aanwezig is. Je personage is het met iedereen eens en keuzes hebben zo goed als geen impact op het spel. En de companions interessant? Lucanis red je uit de gevangenis (je moet wel, gaat letterlijk niet anders) en hij komt erachter dat iemand zijn familie is vermoord en een goede vriend zich zeer verdacht gedraagt. Op zijn minst gespreksstof zou je denken maar nope. Een band er mee opbouwen zoals in de vorige games is quasi onmogelijk.
De game op zichzelf is misschien te redden door de graphics, omgevingen, sidemissies en flashy combat maar het heeft geen ziel of impact en is eigenlijk best niet te vergelijken als Dragon Age-game; als langdurige fan doet het gewoon pijn.
Bij Bioware is ondertussen ook iedereen die iets kon van writing het waarschijnlijk ook afgetrapt: merk je ook aan andere franchises.
Je zou het bijna "woke" kunnen noemen, maar ik heb al gemerkt dat dat hier een gevoelig woordje in de comments is waar bijna allergisch op gereageerd wordt dus laten we het houden op "verpakking zonder inhoud". Review is doordacht, maar 80 is een veel te hoge score voor whatever dit was. 55-60 at best.
Geplaatst op 2024-11-12 16:55:16
Spijtig genoeg neemt niemand jouw mening serieus, want zelfs aan het meest briljante spel zou jij een stapel minpunten kunnen vinden als er ergens een de verte pakweg een homoseksueel karakter te zien zou zijn.
Geplaatst op 2024-11-12 18:00:31
Helemaal niet; als een homo- of biseksueel personage diepgang heeft, andere persoonlijkheidskenmerken dan enkel hun seksualiteit zoals een duidelijke motivatie, verlangens, angsten, redenen om zij aan zij of net tegen de protagonisten te vechten en impact hebben op het verhaal zijn die net heel welkom.
In Fallout: New Vegas bijvoorbeeld had je Arcade Gannon en Veronica (2010, een tijd waar personages met een andere geaardheid nog nieuwigheid waren) die een paar van de meest doorleefde en realistische figuren in het spel waren. Maar daar was "checkboxing" niet echt het doel; het doel was om een goed spel te maken met keuzes en als het ware NPC's "van vlees en bloed"....dat was echte inclusiviteit. Subtiel en ongeforceerd; zoals het moest.
In recentere games kondigen ze luid aan of leggen zwaar de nadruk op een personage zijn/haar/ {insert voornaamwoord van de week} seksualiteit, politieke voorkeur en wat de schrijver als "ok gedrag" acht, ook al past het voor geen meter in het spel of de narratief. "Ah ja, natuurlijk; in een wereld waar de protagonisten tegen een duivelse oude elfengod die het voorbestaan van de wereld bedreigt vechten gaan we even vijf keer pompen want we hebben het verkeerde woordje gezegd en dat nog motiveren alsof we in genderstudies 1.1 zijn ook." Realistisch.
Ik zou eerst zien dat de waarom (verhaal, motivaties en impact personages), dan de wat (world-building, combat, interacties) en de hoe (graphics, audio, afwerking, minigames, side-missions,facties, easter eggs,...) goed zitten en als je er dan een persoonlijke toets in wil steken die niet te hard stoort: prima, jij bent de developer. Maar de spelers bepalen of het geheel werkt. En als de overgrote meerderheid zich stoort aan vaak dezelfde elementen en het links laat liggen maar jij geeft hen de schuld, maak je je alleen belachelijk. En als "onafhankelijke reviewers" zoals een IGN dat dan nog gaan pushen ook verliezen die ook elke geloofwaardigheid.
Deze review is ten minste eerlijk over de inhoud en de (meeste) punten van kritiek, maar 80% is echt gewoon teveel voor wat het is, vind ik. Uiteraard zullen meningen daarover verschillen, maar dit is een commentsectie waar zulke discussies zouden moeten mogen plaatsvinden.
Geplaatst op 2024-11-12 18:23:11
"Dialogen zijn oppervlakkig, kinderachtig en worden gevoerd alsof Human Resources altijd in de kamer aanwezig is"
Een opmerking dat ik gelezen heb in een review van IGN...en meermaals herhaalt op meerdere forums.
Beantwoord even deze vraag als je zin hebt; Heb je de game werkelijk gespeeld en spreek je vanuit jouw ervaring of is dit gewoon een breviarium aan meningen die je tot 1 inhoudelijke tekst hebt gegoten onder het mom van jouw standpunt?
Ik ben akkoord dat het op vlak van verhaal en interpersoonlijke dialogen tussen de main character en companions vrij oppervlakkig en soms te voorzichtig verloopt, zeker als je kijkt naar wat Inquisition te bieden had.
De combat is iets wat al sinds Dragon Age II hard mee geëxperimenteerd wordt. Dragon Age Origins zijn combat sequences was toen enkel bij de hardcore RPG fans geliefd en nieuwkomers in het genre wilden meer gevoel van in de actie betrokken te zijn. Iets wat ze met de Mass Effect games ook gedaan hebben.
Veilguard is een action RPG geworden die iets te veel gericht is aan het brede, mainstream publiek zonder durven heilige huisjes omver te trappen.
70-75 lijkt me een terechte score, maar "verpakking zonder inhoud" is het niet, maar ik zou het eerder noemen dat het wat van de magie mist wat de IP zou iconisch maakte.
Geplaatst op 2024-11-13 09:09:02
Persoonlijk erger ik het me het meeste aan dialogue options die iets nicer uitkomen dan ze worden getoond. (Bv als je "hou je kop idioot" wilt zeggen zeg je eigenlijk "Zwijg nu eens"), dus op een bepaalde hoogte kan ik me well vinden in de "HR" en braafjes kritiek zoals je zegt, maar vindt het persoonlijk anders wat overdreven.
Ik bedoel characters met politieke voorkeuren? eerste dragon age game? En het feit dat er een focus is op voornaamwoorden heeft ook niet niet veel te maken dat een game goede writing heeft of niet? Laat me ook denken dat mensen die dit, of eender welk DA game, niet gespeeld hebben.
Geplaatst op 2024-11-13 09:37:10
Dat is een terechte vraag, waar ik ontkennend op moet antwoorden: Neen, ik heb het spel zelf niet gespeeld. Na de absolute shitshow die Mass Effect Andromeda en Anthem waren was ik vrij sceptisch toen Bioware met dit spel afkwam en de grote reviewers over mekander struikelden om het zo goed mogelijk te beoordelen. Ik heb sinds de release streamers, een tiental youtubers, steam user reviews, comments op bvb een IGN-review en nog een aantal vergelijkbare bronnen geraadpleegd. En indien die na een aantal weken positief zouden zijn, zou ik het met plezier zijn gaan kopen om te spelen.
Maar oh my god ben ik blij dat ik niet bij de ondertussen 50.000 spelers zijn van de 500.000 die daar eerst €80 voor hebben neergeteld en nu een refund willen. En counting he. Ik weet dat er sommige games gehatebashed worden door miserabele zeikers die dan gaan focussen op één of twee dingen die hen niet bevallen en dan altijd hetzelfde materiaal gebruiken: dat ene clipje dat hun punt "bewijst". Maar hier is het hoe meer materiaal uitkomt qua dialogen en interacties, hoe duidelijker de kritiek die geuit wordt, op bevestiging kan rekenen.
Lore die in de vorige games opgezet wordt en nu genegeerd wordt of niet klopt, personages die compleet veranderd zijn zonder effectieve reden, Dark Fantasy vervangen door basically Kingdom Hearts, combat compleet aangepast, de cliffhanger met Solas van vorige keer dat nu een uurtje in de introductie en helemaal opt einde even aan bod komt maar voor de rest in de ijskast geduwd wordt,...dit is de Dragon Age-equivalent van de serie Velma: het is een middelmatig spel met mooie graphics vol gepusht woke activisme dat de huid draagt van Dragon age, maar een compleet ander spel is.
Indien ze eerlijk waren geweest dat dit een ander spel was, hadden mensen meer vergevingsgezind geweest. Maar dit verkopen als de nieuwe Dragon age na 10 jaar wachten en dan nog grote reviewers beïnvloeden om het spel te pushen als het beste spel sinds de uitvinding van Tetris is gewoon bedrog. En dat gaan ze voelen ook; nog één zo'n miskleun (bvb met de nieuwe Mass effect) en Bioware is done. En de game-journalisten die het endorsed hebben zullen daar ook niet wel bij varen, vermoed ik. de meeste gamers zijn beïnvloedbaar, maar niet achterlijk.
Geplaatst op 2024-11-13 09:58:14
Terechte score, niet het beste wat Bioware heeft uitgebracht maar toch aanzienlijk beter dan wat Mass Effect Andromeda bracht. Ik vind Inquisitions qua verhaal toch beter.
Geplaatst op 2024-11-13 08:36:25, bewerkt op 2024-11-13 08:36:34
Zalige game, en ondanks de haat en de mogelijke user review bombing toch blij met deze game! Of Bioware helemaal terug is hangt veel af van de mogelijks volgende Mass Effect game
Geplaatst op 2024-11-13 14:52:54
hele leuke game. Beslist om het toch te kopen op ps5 pro en nog geen second spijt van gehad.
Nu hopen dat de nieuwe mass effect NOG beter is en dan is Bioware back 8)
Geplaatst op 2024-11-13 16:10:50
Lol, delusional. Kans is groot dat Bioware zal worden opgedoekt na deze flop
Geplaatst op 2024-11-14 10:54:43
Ik geloof nog wel dat er een nieuwe Mass Effect komt zeker met de Amazon serie dat in ontwikkeling is om extra hype er rond te voorzien maar ze gaan wel echt een top product mogen afleveren om daarna verder te mogen gaan
Geplaatst op 2024-11-14 13:17:58
Goh studios worden zelfs opgedoekt als er geen sprake is van een flop zie Tango. Ik ontken niet dat de game niet goed verkoopt maar ik persoonlijk heb er een goeie tijd mee en kan de game wel smaken.
Geplaatst op 2024-11-14 14:05:14
Ik amuzeer me echt enorm met Veilguard en hoewel verhaal van Inquisition beter was vind ik persoonlijk de gameplay hier leuker
Geplaatst op 2024-11-13 21:54:05