REVIEW | Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven is een topper van een remake
In Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven gids jij de dynastie van het Varennes koninkrijk doorheen generaties in de strijd tegen zeven helden die terugkeren na hun eeuwenlange verdwijning om chaos te brengen naar de wereld. Kruip in de huid van keizer na keizer en breid je rijk uit, versla de zeven en breng vrede terug naar het land.
De game opent met het verhaal van de zeven helden die lang geleden verschenen om de wereld te redden van hordes van genadeloze monsters. Volgens de legende zouden de helden opnieuw verschijnen wanneer de wereld hen het meest nodig zou hebben. Na vele rampen te doorstaan met de hoop dat de helden zouden verschijnen, vergeet de wereld hen uiteindelijk. Vele jaren later begin jij het spel met de keizer van Varennes, Leon, die zijn zoon Gerard wil opleiden als mogelijke troonopvolger. Wanneer ze oog in oog komen te staan met voormalige held Kzinssie, is het duidelijk dat de held een gruwelijk monster is geworden. Vanaf dan is het aan de keizer en zijn opvolgers om doorheen generaties te vechten tegen de helden en gaandeweg te leren waarom zij kwaadaardige monsters zijn geworden. Help de bewoners van de verschillende gebieden, breid zo je invloed uit, maak je rijk grootser dan ooit en gebruik de macht van je voorouders om zo uiteindelijk de zeven tegen te houden.
Je navigeert je weg door de Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven map met een kaart van het koninkrijk waarop enkele belangrijke gebieden gehighlight staan. Je hoeft niet over een vage overworld map te lopen maar je teleporteert gewoon rechtstreeks naar het gebied waar je heen wilt. Eens aangekomen navigeer je met behulp van een minimap en een quest marker naar het gebied waar je moet zijn. Alle monsters die je kan tegenkomen lopen gewoon rond in de wereld en kan je ofwel met een verassingsaanval, een full frontal assault of door zelf verrast te worden tot een gevecht brengen. In de gevechten krijg je te maken met een enigszins standaard turnbased systeem waarbij je verschillende party members en monsters om te beurten een kans krijgen om aan te vallen. Door behulp van tactische formaties kan je bepaalde boosts krijgen die het spel in jouw voordeel doen keren. Word je echter verrast, dan heeft je team niet de tijd om in de juiste formatie te komen en zal je dus met een handicap beginnen. Romancing SaGa heeft geen traditioneel levellingmodel waar je op het einde van een gevecht stijgt in level en eventueel nieuwe skills krijgt. In plaats daarvan zal je zien dat er een lampje verschijnt naast bepaalde skills tijdens het gevecht. Door deze vaardigheden vaak genoeg te gebruiken zal je een ‘glimmer’ krijgen. Het personage gebruikt dan een nieuwe vaardigheid en kan deze toevoegen aan zijn set van moves.
Je kan je team altijd gebalanceerd houden door zelf te kiezen welk pad elk personage zal volgen. Mankeer je nog een sterke aanvaller die een beest is met bijlen? Geef dan een bijl aan een aanvaller, gebruik veel bijlskills en je zal na elk gevecht zien dat de bekwaamheid van de wapens en magie die je hebt gebruikt zal stijgen. Terwijl elk personage elk wapen en alle soorten magie kan gebruiken, heeft elk personage ook een achterliggende voorkeur voor bepaalde gevechtstijlen. Je kan een magiër dus wel een bijl geven, zijn vaardigheden zullen toch nog sneller groeien als je kiest voor de magie waar die magiër sterk in is. Je hebt dus wel baat bij enig denkwerk bij alles wat je doet, want tactiek staat voorop in de game. Je kan na een bepaalde tijd ook de opvolger van de keizer aanduiden. Na het verliezen van een veldslag of na verloop van ingame tijd zal de troonopvolger het overnemen van de keizer en bepaalde belangrijke skills erven. Zo heeft Kzinssie bijvoorbeeld een instant kill move die je pas kan ontwijken als je leert van de vorige keizer hoe de move juist werkt.
In deze Romancing SaGa 2 remake krijgen we een stijlupdate tegenover de originele versie. De sprites worden nu 3D-modellen en we gaan van een MIDI soundtrack naar een meer moderne en orchestrale soundtrack. Helaas zijn deze upgrades niet per se geweldig. De graphics voelen een beetje gedateerd aan en de soundtrack is niet altijd een goede begeleiding van de sfeer van het verhaal. Een grandioos en keizerlijk orkest is leuk om in je kasteel te hebben, tot je op ophitsende hoempapa-muziek de droevige en plotse dood van een familielid moet verwerken. Gelukkig is dit niet de enige vernieuwing die er gebeurt. Veel van de updates die het spel krijgt zal het ongetwijfeld populairder maken dan het tijdens zijn originele verschijning was. Zo ben je niet meer gebonden aan de bestraffende moeilijkheidsgraad van het origineel, maar kan je nu kiezen tussen gemakkelijke, normale of moeilijke moeilijkheden. Na een NG+ krijg je zelfs de extreme en “romancing” moeilijkheden die de game moeilijker dan ooit maken.
Waar het in het origineel gemakkelijk was om niet alleen quests maar ook bepaalde mechanics te missen, krijgen we nu toch iets meer begeleiding doorheen het spel. De manier waarop monsters groeiden is ook onder handen genomen om ervoor te zorgen dat spelers zich niet kunnen vastwerken door weg te lopen van gevechten. In plaats van bij elke encounter een teller te verhogen die de moeilijkheid van encounters verhoogt, is er nu een combinatie van factoren die ervoor zorgen dat het spel beter in balans blijft. Door veel te grinden zal je tegenstander dus nog altijd des te pittiger worden, maar je kan je game niet meer verpesten door te vaak weg te lopen en zo de “battle rank” te hoog te maken. Het enige pijnpunt dat niet echt aangepakt wordt is de rompslomp tussen generaties in. Wanneer je een nieuwe keizer krijgt zit je met de last van een nieuw team op te bouwen, de skills weer te gaan verdelen, equipment rondshufflen,... Het brengt de game even tot stilstand wanneer je vaak niet kan wachten om verder te gaan.
Romancing SaGa 2 was een erg hoog aangeschreven RPG ondanks zijn relatief povere ontvangst in het westen. Revenge of the Seven neemt de heel solide basis en herwerkt enkele pijnpunten om zo tot een topper van een game te komen. Terwijl niet alle updates per se een upgrade genoemd kunnen worden, is Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven toch een must-play voor elke JRPG fan.
- Leuk battle systeem
- Ruimere moeilijkheidsgraad
- Vrijheid in teambuilding
- Interessant levellingsysteem
- interessant verhaal
- Muziek soms niet op zijn plaats
- Graphics voelen gedateerd
Nice!
Geplaatst op 2024-10-30 14:07:17
Hoezo care je nu wel voor deze review van deze site?
Dat is toch weer typisch dat ze op een site als deze een hoge score geven aan een game voor onzekere mannen? Heb je het dan niet door? Ze geven enkel deze score om jou te plezieren. Open je ogen! Deze game site heeft deze game sowieso niet eens gespeeld! Ze zien gewoon borsten en denken 'yes 90!' en je trapt er in.
Ik ben benieuwd naar de scores van de users en mijn favoriete YouTubers. Volgens mij is het allemaal een manier om geld van ons te verdienen. Ze willen dat we deze game kopen... Ze willen dat we bikini cosmetics kopen... Denken ze dat we dom zijn!?? 'Leuk battle systeem', waarom dan geen 70? Is leuk niet gewoon een 7/10?
Dit is satire
Geplaatst op 2024-10-30 14:33:24
Zulle zien wat ze dragen age wokeguard gaan geven
Geplaatst op 2024-10-30 20:36:33
Je gaat je baseren op user reviews van mensen die nu al slechte reviews geven omdat het niet strookt met hun eigen mening. Dat terwijl de game niet eens beschikbaar is. En als de game dan beschikbaar is dan gaan ze hem niet eens spelen voor ze hun mening gaan geven. Totaal waardeloos dus.
Geplaatst op 2024-10-31 11:22:56