REVIEW | Indie Flash - Uitkijken voor ratten in CONSCRIPT
CONSCRIPT is het werk van solo developer Jordan Mochi, dat eindelijk het levenslicht ziet op verschillende platformen. In de titel keren we terug naar de grimmige Eerste Wereldoorlog waar we in de huid kruipen van André.
De gruwel van de oorlog wordt goed neergezet in CONSCRIPT en je zit dan ook meteen in de sfeer. Conversaties worden gevoerd via tekstdialogen, maar zelf heb je geen input. Je doel is telkens om een beetje verder te geraken in de wereld en daarvoor moet je een aantal puzzels en handelingen uitvoeren.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
Zo zijn er verschillende deuren, maar ook hindernissen die je moet overkomen. Dit doe je voornamelijk door de omgeving te verkennen, want achter elke steen kan wel iets liggen dat ervoor zorgt dat je progressie kan maken. Een verborgen sleutel geeft ineens toegang tot een nieuwe kamer die je dan weer nieuwe items geeft om verder te geraken. Dit is dan ook hetgeen je voornamelijk doet in de game en er is wel wat heen en weer geloop tussen de verschillende delen. Soms is het niet eenvoudig om te begrijpen wat de ontwikkelaar net als oplossing ziet en dan ben je wel even bezig om tot een oplossing te komen. Een hintsysteem zou hiervoor handig geweest zijn of tenminste een kleine visuele hint, want je kan snel zaken missen.
Op je weg kom je uiteraard ook vijanden tegen die je maar al te graag dood zien. We bevinden ons in de loopgraven, dus op onze route hebben we wel wat wapens die we kunnen verzamelen. Je zit wel met een limiet van je inventory, dus goed plannen is belangrijk. Nadien moet je ook rekening houden met ratten, want de lijken trekken deze pluizige monsters aan. Her en der zal je ook kapotte prikkeldraad terugvinden die je kan repareren om nieuwe vijanden te weren.
Visueel is de titel wel uniek, want het komt in een zeer grof pixelated stijltje op je scherm, maar het biedt wel nog voldoende details. De controls zitten wel ok, maar het was even wennen hoe je met je personage kan interacten met zaken in de wereld. Verder kan je de moeilijkheid nog aanpassen naar je eigen smaak. Zo kan je een limiet zetten op het aantal saves of een permadeath activeren.
CONSCRIPT is iets uniek in het genre en we hebben ons ermee vermaakt, maar wanneer je de oplossing bij een puzzel niet meteen ziet of een sleutel maar niet terugvindt, wordt het een pak minder leuk en hadden we graag een hintsysteem gezien. Al de rest doet de titel zeer goed, want zo zit de sfeer meer dan goed en is de combat uitdagend en goed gebracht met knagende ratten als je de lijken niet wegwerkt.
- Gruwelijk en sfeer
- Combat
- Visueel
- Veel heen en weer geloop
- Vastzitten = pech