REVIEW | Indie Flash - Moorden oplossen in Nobody Wants to Die
In Nobody Wants to Die van ontwikkelaar Critical Hit Games reizen we naar New York in het jaar 2329 waar technologie niet heeft stilgestaan. Een oneindig leven is bestaande dankzij de mogelijkheid om je bewustzijn te transferen naar andere lichamen of te stockeren in een speciale bank. Dit allemaal zolang je de bijhorende abonnementskosten kan betalen.
We kruipen we in de huid van James Karra, een detective die op non-actief werd gezet na een ongeval. Uiteraard kan je niet stilzitten en word je gecontacteerd door je chef die een kleine off-the-books opdracht heeft. De zaak ligt gevoelig, want de slachtoffers bevinden zich in de hogere kringen van de maatschappij, maar gelukkig sta je er niet alleen voor. Je wordt vergezeld door een partner waarmee je in je oortje conversaties voert. In de dialogen krijg je opties om iets bepaald te antwoorden en deze antwoorden kunnen invloed hebben op de gesprekken die later worden gevoerd. Zo krijg je bijvoorbeeld nieuwe dialoogopties.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
Als detective moet je onderzoek uitvoeren op enkele crimescenes en hiervoor heb je de benodigde technische snufjes op zak. Aan de hand van je reconstructor kan je nagaan wat er allemaal is gebeurd. Daarmee kan je immers terug in de tijd gaan. Je gaat dan doorheen een tijdslijn om enkele interessante punten te bekijken die je meer zicht geven over wat er allemaal net is gebeurd. Daarnaast heb je ook nog een X-ray scanner en kan je met een lamp over verdwenen vlekken gaan.
Eenmaal je een locatie hebt bekeken en voldoende hints hebt samengeraapt, ga je terug naar je woning om de case bloot te leggen. Je moet dan de verschillende hints bij elkaar samenleggen om een verband te leggen waar je op het einde tot een conclusie komt. Dit is allemaal zeer leuk gedaan en brengt ook enige afwisseling in de game. Het gebruikmaken van je snufjes zorgt ook voor leuke ontdekkingen en laat je soms even nadenken hoe je iets moet oplossen. Gelukkig heb je een hintsysteem voor mocht je het toch maar niet vinden.
Visueel ziet de titel er zeer goed uit, ook in de cutscenes. De ontwikkelaar heeft de sfeer van een 2329 New York goed naar voren gebracht en dit is ook zo voor de dialogen. We hebben weinig problemen gehad en eigenlijk een feilloze ervaring van begin tot einde.
Nobody Wants to Die heeft ons aangenaam verrast, want het was ver onder onze radar gevlogen, maar we zijn blij dat het er toch even opkwam. De titel brengt een boeiend verhaal en doet dit op een goede manier. Zo heb je verschillende technische snufjes om cases op te lossen, al moet je wel zelf nog de nodige verbanden leggen. Ben je fan van dit soort games dan is het zeker een aanrader.
- Dialogen
- Snufjes
- Visueel