REVIEW | Indie Flash - SCHiM is een uniek tussendoortje
Vorige maand konden wij reeds aan de slag met een korte preview van SCHiM, een puzzelgame waarin je het einddoel bereikt door van schaduw naar schaduw te springen. De game komt nu volledig uit dus hoog tijd om te kijken of deze weet verder te bouwen op de veelbelovende demo.
In de game krijg je de besturing over een schim: ‘de ziel en essentie van een object, ding of levend wezen. Alles met een schaduw heeft er één. Het is belangrijk dat een schim nooit van zijn ding wordt gescheiden!’. In een korte intro volg je de eerste levensjaren van een jongen die uitgroeit tot man maar helaas de nodige obstakels tegenkomt op zijn pad. Uiteindelijk loopt het zo verkeerd dat hij gescheiden raakt van zijn schim. Doel van het spel is dan ook om als schim zo snel mogelijk bij je persoon terug te komen voor het helemaal fout loopt.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
De game is opgedeeld in verschillende levels waarbij het doel is om van punt A naar punt B te geraken. Dit doe je door intuïtief van schaduw naar schaduw te springen. In veel gevallen is het duidelijk welk pad je dient te nemen al moesten wij bij grotere levels hier en daar goed rondkijken welk pad het juiste was. Vaak gebruik je schaduwen van stilstaande objecten zoals gebouwen, bankjes en omheiningen maar al snel zal je ook de sprongen moeten timen met voorbijrijdende auto’s, fietsen en andere mensen.
Dit zorgt voor de nodige variatie echter bleven wij hier soms wat op onze honger zitten. Er zijn enkele leuke ideeën maar deze worden iets te weinig gebruikt. Zo wordt er in een level gebruik gemaakt van de bliksem waarbij je goed moet timen wanneer je in een schaduw springt of dien je lichten aan te zetten via een fusebox, maar deze komen dan verder in de game niet meer terug. Er wordt vaak teruggeschakeld naar het simpele ‘spring van schaduw naar schaduw zonder veel na te denken’ en dit zorgde soms voor wat eentonigheid in de gameplay, maar dit past uiteraard wel bij het relaxte sfeertje die de game wil uitstralen. Wij waren wel zeer te spreken over het laatste level die weet te verrassen en voor ons dan ook de highlight van de game was.
Het relaxte sfeertje kan soms wel eens onderbroken worden door enkele kleine irritaties. Zo was de vaste camera niet altijd onze beste vriend en zijn de checkpoints soms vreemd geplaatst. Als je niet snel genoeg in een schaduw springt, word je teruggezet naar een vorige schaduw. Echter gebeurde het vaak dat dit enkele schaduwen terug was waardoor een volledig stukje opnieuw moest gedaan worden. Het timen van sprongen bij bewegende schaduwen was ook soms tricky maar dit was eerder uitzonderlijk.
Visueel heeft de game een zeer leuk stijltje en krijg je een leuke wereld voorgeschoteld. Elk van een schaduw voorzien object is ook interactief. Zo kan je honden doen blaffen, fietsbellen doen afgaan of de inhoud van vuilnisbakken over de straat verspreiden. Veel van de levels kennen ook mini-verhaaltjes waarbij je op zoek kan gaan naar een verzamelobject. Denk hier bijvoorbeeld aan een teddybeer waarmee je een kindje gelukkig maakt. Dit zorgt voor enkele leuke momenten en toverde regelmatig een glimlach op ons gezicht.
SCHiM is een game met een uniek gegeven: het springen van schaduw naar schaduw. Het zorgt vooral voor een ontspannende ervaring waarbij je niet te veel hoeft na te denken. De game kent enkele leuke ideeën al kan het ook wat eentonig worden. De interactieve wereld is leuk om in te vertoeven en ziet er visueel best goed uit. De kleine irritaties met de camera en checkpoints terzijde is dit een aanrader voor iedereen die een rustig tussendoortje zoekt.
- Schaduwmechanic
- Interactieve wereld
- Laatste level
- Soms wat eentonig
- Enkele kleine irritaties