HANDS-ON PREVIEW | Indie Flash - SCHiM springt uit de schaduw
Puzzelgames met unieke systemen weten altijd onze aandacht wel te trekken. Zo ook SCHiM, een game waarin je van schaduw naar schaduw dient te springen om levels uit te spelen. Wij konden alvast aan de slag met een korte preview van de game.
Een schim wordt door de game beschreven als ‘de ziel en essentie van een object, ding of levend wezen. Alles met een schaduw heeft er één. Het is belangrijk dat een schim nooit van zijn ding wordt gescheiden!’ Het verhaal begint dan ook dat je als schim wél van je mens wordt gescheiden en op tijd probeert je weg terug te vinden.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
Dit doe je door intuïtief van schaduw naar schaduw te springen. Je weet op voorhand wat je doel is, echter hoe je daar komt moet je zelf uitzoeken. Zo dien je soms gebruik te maken van voorbijrijdende auto’s of fietsers om je te verplaatsen, of moet je ergens het licht aansteken zodat er nieuwe schaduwen beschikbaar komen. Echt lastig waren de reeds beschikbare levels niet en momenteel voelde het voor ons een beetje eentonig aan. We hopen in de volledig release dan ook extra mechanics te zien die wat vernieuwing kunnen brengen naarmate de game vordert.
De besturing werkt grotendeels vlot al voelt het springen niet altijd even precies aan. Ook zijn de checkpoints af en toe vreemd waarbij je een stukje opnieuw dient te doen, want eens uit de schaduw word je snel teruggezet. Het is zeker geen ramp maar wij kunnen ons voorstellen dat dit in latere en hopelijk iets uitdagendere levels wel eens kan gaan irriteren.
In de levels zijn ook wat verzamelobjecten verborgen die je kan zoeken en het is ook fijn dat de wereld zeer interactief is. Zo kan je bijvoorbeeld, wanneer in hun schaduwen, fietsbellen doen afgaan, vuilnis uit vuilbakken gooien of bankjes doen wiebelen. Kleine zaken maar het geeft toch net die extra aan de wereld.
SCHiM laat met deze korte preview een positieve indruk na dankzij de leuke schaduwmechanic en de interactieve wereld. We hopen in de uiteindelijke release wel wat extra ideeën te zien zodat de game niet snel eentonig wordt.