REVIEW | Jujutsu Kaisen: Cursed Clash mist diepgang en progressie
Bandai Namco geeft ons Jujutsu Kaisen’s allereerste game met Jujutsu Kaisen: Cursed Clash. In deze debuutgame kruip je in de huid van Jujutsu Sorcerers die zich meten met vervloekte geesten. Jujutsu Kaisen is een vrij recente anime die goed weet te scoren, dus wie weet kan deze game meevaren op het succes.
De serie en de game volgen student Yuji Itadori die aan zijn overleden grootvader beloofde om altijd anderen te helpen en niet zoals hem eenzaam te sterven. Idatori is lid van een naschoolse club die zich bezig houdt met het occulte en door hun nieuwsgierigheid slagen ze er in een heleboel geesten aan te trekken op school. Tijdens dat voorval wordt Itadori zijn lichaam ingenomen door een beruchte vloek genaamd Ryomen Sukuna. Al snel blijkt dat Itadori gelukkig wel controle heeft over Sukuna en wordt hij uitgenodigt om les te volgen bij de Jujutsu school, waar hij belooft mee de strijd aan te gaan tegen andere vloeken.
Het plot van de game volgt het eerste seizoen van Jujutsu Kaisen en eindigt met de prequel Jujutsu Kaisen 0. Kenners van de manga en serie zullen dan ook tal van personages en monsters herkennen en voor hen is het ongetwijfeld een leuk vooruitzicht om in de huid te kruipen van deze herkenbare personages.
De verhaalmodus van de game werd opgedeeld in een heleboel missies die je sequentieel – buiten enkele uitzonderingen – moet afwerken. Wie zich verwacht aan flitsende animatie zoals in de reeks is er aan voor de moeite. Het merendeel van het verhaal wordt gebracht aan de hand van afbeeldingen met tekst onder. De minimale animatie in de game voelt dan ook teleurstellend aan. Het verhaal wordt ook best beknopt gebracht, meer als een recap voor de kenners. De kans is dan ook groot dat je als nieuwkomer van de reeks niet helemaal mee zal zijn.
De missies bestaan telkens uit een gevecht waarin je de tegenstander(s) moet verslaan en daarbij enkele challenges kan behalen. Deze challenges bestaan bijvoorbeeld uit een bepaald aantal keer succesvol verdedigen tegen een aanval, een bepaalde afstand rondhollen of het gevecht eindigen op een bepaalde manier, maar even goed ook een keer 5 seconden lang stilstaan. Op het einde van een missie krijg je een algemene score waarbij S de hoogste is. De score en challenges zorgen ervoor dat je geprikkeld wordt om een missie indien nodig meerdere keren te spelen om zo alle challenges te halen en de hoogste score. Al moeten we erbij vertellen dat we veelal gewoon meteen score S behaalden, dus de moeilijkheidsgraad ligt niet erg hoog, slechts enkele missies zijn wat steviger. Van boss fights kan er ook niet echt gesproken worden, waardoor er ook niet echt grote hoogtepunten in de belevenis zitten.
De game biedt geen tutorial aan, maar je kan gelukkig wel de nodige informatie opzoeken in de menu’s. Ook zijn er voldoende missies in de game, dat je voldoende oefenmomenten voorgeschoteld krijgt om het dan toch gewoon te kunnen. Qua afwisseling scoort de game vooral met het feit dat je regelmatig een ander personage mag spelen. Af en toe laat de game je ook in de huid kruipen van één van de slechteriken, om ook daar een inkijk te geven in het verhaal. De arena's waarin de gevechten zich plaatsvinden zijn best uiteenlopend qua looks en design, maar voelen veelal toch eerder leeg en beperkt aan. De kleinere arena's zorgen regelmatig voor een chaotisch spel wanneer er meer dan twee personages aan het strijden zijn. En het feit dat sommige sterkere aanvallen een teamgenoot kunnen raken wanneer die in range staat, maakt de kleinere arena's een gevaarlijke plaats om ze uit te voeren.
Het controllerwerk tijdens gevechten verloopt best vlot, al merkten we op dat niet al onze toetsencombinaties het beoogde resultaat hadden, wat wel eens frustrerend aanvoelt. Je hebt een beperkt roster van personages waarmee je kan vechten en elk van die personages heeft zo zijn eigen acties. Het grootste verschil is dat sommige personages beter zijn in close combat en andere van op een afstand. Tijdens het vechten met de gewone aanvallen, verdien je energie waarmee je sterkere aanvallen kan uitvoeren. Het is dan ook belangrijk om tactisch zo snel mogelijk richting die sterkere aanvallen te geraken, zeker omdat je tegenstander net hetzelfde van plan is. Vecht je in een team, dan kan je met een teamaanval wat extra damage doen. Speciale aanvallen zijn vergezeld van een cutscene die afhankelijk van het personage en eventuele teamlid uniek zijn voor dat personage of duo. In het midden van een stevig gevecht geeft zo’n aanval wel weer even een kick en regelmatig is het ook broodnodig. De cutscenes van een speciale aanval skippen gaat niet, wat soms wel fijn was geweest, want na een paar keer heb je het wel gezien.
Terwijl de campaign best een heleboel missies biedt, inclusief enkele extra missies, voelt het eentonig aan. Er is namelijk geen progressie of groei in de campaign. Je gaat eigenlijk gewoon van het ene gevecht naar het andere zonder dat personages sterker worden, meer kunnen of andere tools krijgen. Het enige dat verandert of afwisselt zijn de personages, de arena's en het verhaal dat zich ontplooit.
Naast de verhaalmodus kan je de game ook online spelen. Je kan een lobby maken of er eentje vervoegen. In zo'n lobby kan je met tot vier spelers één van de online modi aan gaan. Dat kan evengoed ook met z'n allen vechten in de lobby zijn. Tijdens het wachten op spelers is het inderdaad wel leuk om wat te vechten tegen de dummy als training, maar om daar effectief elkaar aan te vallen zonder enig doel voelt nogal nutteloos aan. Je kan gelukkig ook tal van 2vs2 gevechten of coöp missies aangaan met z'n tweeën, waarbij ontbrekende spelers telkens worden aangevuld door de computer. Ook kan je de online games ranked spelen en progressie maken met je personages. Je verdient namelijk experience points die je vervolgens kan uitgeven aan een personage naar keuze.
Ook verdien je in de hele game Juju Points die je kan uitgeven in de shop. Alles wat je hier koopt is louter bedoeld voor gebruik in het online gedeelte. Buiten enkele upgrades waarbij je sommige zaken kan boosten, bestaat de shop vooral uit cosmetische spullen zoals een andere skin voor een personage of afbeeldingen en tag lines voor je online profiel. De boosters zijn bijvoorbeeld wapens of armbanden die een eigenschap vergroten, zoals je health recovery of defense verhogen, of gekregen damage verlagen voor beperkte tijd.
Het online gedeelte kan nog wel wat boeien, al is de balans tussen de spelers soms zoek waardoor het wel eens te moeilijk of te makkelijk wordt. Wat de game ontbreekt is een lokale modus waarin je met vrienden versus of coöp missies kan aangaan.
Jujutsu Kaisen: Cursed Clash is een teleurstellend gaming debuut van de populaire manga- en animereeks. Er zit wel een basis in de game met potentiëel, maar de invulling is beneden verwachting. De campaign boeit weinig met een beknopt ongeanimeerd verhaal en ontbreekt ook aan belevenis omdat er geen groeimogelijkheden zijn en de moeilijkheidsgraad in zowat dezelfde lijn blijft liggen. De online mogelijkheden zijn gelukkig iets breder, maar hangen vooral ook af of je in een gebalanceerd groepje spelers terechtkomt.
- bekende personages
- geen groei in campaign
- weinig animatie
- beknopt plot