REVIEW | HELLDIVERS 2 brengt managed democracy op een succesvolle manier
Negen jaar na de originele Helldivers komt ontwikkelaar Arrowhead Game Studios met een vervolg, maar een aantal zaken zijn veranderd. Zo wisselt HELLDIVERS 2 de top-down gameplay om voor third-person en lanceert het meteen voor zowel pc als PS5.
HELLDIVERS 2 is een co-op multiplayer game die je ook perfect solo kan spelen, maar in een squad van vier personen kan je samen de vijand bestrijden. Je vecht namelijk voor Super Earth om democratie naar andere planeten te brengen, terwijl je ook een oogje in het zeil houdt bij hen die onder leiding van Super Earth staan. Op dit moment zijn er twee soorten vijanden die je het leven moeilijk maken en nood hebben aan enige democratie, namelijk de Automatons en de Terminids.
De Terminids zijn buitenaarde wezens die qua uiterlijk aanleunen bij insecten en ook het meest vergelijkbaar zijn met de bugs uit Starship Troopers. Deze richten zich voornamelijk op melee aanvallen al zijn er ook een aantal die zuur naar je spuwen. De Automatons zijn dan weer iets volledig anders. Aangezien het een soort robots zijn, hebben ze ook toegang tot wapens en voertuigen waarmee ze ook naar je terugschieten. Uiteraard zijn er ook een aantal die zich richten op melee, maar wapens zijn hier de standaard. Twee verschillende vijanden die zo goed als een verschillende speelstijl vereisen, waardoor het eigenlijk goed afwisselt als je eens wat anders wil spelen.
De twee vijanden zijn een gevaar voor de democratie en je lanceert dan ook gerichte missies. Op een map kan je verschillende planeten selecteren in een specifieke zone. Je werkt als spelers samen om de vijand te bestrijden en elke missie die je voltooit, telt bij een percentage voor de overwinning op die planeet. Qua missies krijg je verschillende opdrachten. Zo moet je soms nesten vernietigen, een atoombom afvuren of mensen redden. Er zijn ook daily en weekly missies die je rewards opleveren.
Er zit wel wat afwisseling in de missies, maar grotendeels komt het telkens op hetzelfde neer. Je landt, gaat vijanden doden en voltooit een kleine opdracht om dan terug te keren naar je schip. Elke missie heeft ook enkele zijmissies die je kan voltooien om extra ervaringspunten te krijgen. Wanneer je de hoofdmissie voltooit, kan je een extractie inroepen en dan moet je even de landingszone verdedigen tegen inkomende vijanden. Overleven is echter geen noodzaak, want zolang je de hoofdmissie voltooide, is het een succesvolle missie.
De moeilijkheidsgraad bestaat uit een totaal van negen levels en om een moeilijker niveau te kiezen, moet je eerst enkele missies voltooien op de voorgaande. Of je nu in solo of in co-op speelt, maakt niet meteen uit voor de moeilijkheid, want die schaalt vooral op het level. Naarmate je moeilijker gaat, kom je niet alleen meer vijanden tegen, dan is er ook kans om iets grotere formaten te ontmoeten.
Wanneer je met meer mensen speelt, wordt het wel iets makkelijker om te overleven omdat je op elkaar kan inspelen qua wapens en stratagems. Op de planeet vind je ook neergeschoten ruimtepods terug die enkele resources kunnen bevatten, namelijk super credits voor in de store, medals of support wapens. Samples zijn ook terug te vinden en hebben een bepaalde zeldzaamheid.
Naast ervaringspunten die je doen stijgen in level en je de mogelijkheid geven om nieuwe stratagems te unlocken, verkrijg je op het einde van een missie ook medals en centjes. Deze medals dienen om nieuwe wapens, uitrusting en enkele accessoires vrij te spelen in de store. Een totaal van tien pagina's zijn gevuld met extra aankopen en om naar een volgende pagina te gaan, moet je eerst enkele medals spenderen in de vorige.
Je mag dus even doorsparen wanneer je een bepaald wapen op het oog hebt. Je hebt ook een premium store die meekomt met de deluxe versie en ook hier vind je enkele wapens terug, maar die zijn daarvoor niet meteen beter dan die in de gewone store. Pay-to-win is het in onze ogen niet meteen en uiteindelijk zit je ook in een PvE-game waarin je samen strijdt. Het is wel spijtig dat je niet op voorhand kan uittesten of een wapen wat goed is, want een manier om medals te refunden is er niet.
De verkregen centjes en samples kan je spenderen aan betere stratagems en ship modules. De stratagems zijn een belangrijk onderdeel voor het succes van een missie, want dit laat je toe om versterking op te roepen, afgeleverd door een schip. De stratagems zijn onderverdeeld in enkele categorieën en je kan er slechts vier per keer meenemen. Er zit ook wel een limiet op en het houdt steek om niet van meerdere van dezelfde categorie mee te nemen, want anders kom je in de problemen met de cooldown.
Elke stratagem heeft een cooldown vooraleer je het opnieuw kan aanroepen en afhankelijk van de soort kan dit wel oplopen tot enkele minuten. De stratagems zijn een geweldige toevoeging aan de game, want ze kunnen snel het verschil maken tussen leven en dood zonder over te komen als een cheat of overpowered. Je teamgenoten zijn ook niet veilig, want het houdt geen rekening met friendly fire.
Op je schip kan je ook enkele modules upgraden die je kunnen helpen op het slagveld. De upgrades koop je aan met de samples en laten je bijvoorbeeld toe om de cooldowns te laten zakken met enkele percentages, zodat je sneller iets opnieuw kan oproepen. Naast luchtondersteuning kan je ook sentries laten droppen die je helpen om de vijand te bestrijden. Een support wapen komt in enkele vormen en biedt iets meer impact op de vijand. Goed afspreken met je teamgenoten is de boodschap op de hogere moeilijkheidsgraden.
Audiovisueel zit het allemaal top bij HELLDIVERS 2, want de planeten ogen uniek met soms specifieke verschijnselen die echt geloofwaardig overkomen. De pracht van de special effects of de skyboxes is gewoon geweldig. De soms kleine details die erin zitten hebben ons toch wel verrast. Het sound design is van hetzelfde niveau. De voice-acting is ludiek en bevat de nodige humor wat eigenlijk nooit echt eentonig wordt.
Het succes van de game is velen niet ontgaan en dit komt uiteraard wel met de nodige problemen. Naast de gebruikelijke bugs die de game teisteren, zijn er ook wat server problemen. De bugs zijn van een irritante orde, want de game kan crashen en dan ben je de progressie kwijt. De ontwikkelaar is wel al geruime tijd bezig om al deze crashes op te lossen, maar het is nog niet volledig opgelost. Net zoals de server problemen trouwens door de immense spelersaantallen die proberen in te loggen op de servers. Op de drukke momenten word je verwelkomd door een login error en er bestaat een kans dat je op het einde van een missie geen progressie krijgt toegekend.
Op dit moment heeft Arrowhead Game Studios met HELLDIVERS 2 een hit te pakken, want het spel is populairder dan ooit. Iets dat we volledig begrijpen, want de game is ook gewoon leuk om te spelen en al zeker wanneer je samen in een squad van vier democratie kunt verspreiden. De grote hamvraag is natuurlijk of de ontwikkelaar het allemaal interessant kan houden, want in de kern zit het goed maar qua missies setup ook wel telkens hetzelfde. Nieuwe missies die genoeg afwisseling brengen of dynamische events kunnen de interesse hoog houden, maar ook enige extra assets en wapens zijn in de toekomst welkom. Het succes heeft ook een keerzijde, want de servers kunnen het op dit moment niet aan en men loopt een beetje achter op de realiteit. Bugs en crashes zijn ook nog aanwezig al waren wij er persoonlijk gespaard van gebleven, maar de ontwikkelaar brengt quasi dagelijks nieuwe patches uit om dit aan te pakken.
- Ludieke gameplay en co-op fun
- Stratagems
- Speelstijl per vijand
- Bugs en serverproblemen
Spijtig dat er niet gerept wordt over de koreaanse nProtect Gameguard, anti-cheats die draaien op kernel niveau komen er bij mij niet in, je moet de devs maar op hun woord nemen dat het alleen voor anti cheat gebruikt wordt, niet dat je het ooit zal weten want het kan en mag meer dan uw admin account :p is naar het schijnt heel plezant om te uninstallen ook..
Geplaatst op 2024-02-21 23:15:13, bewerkt op 2024-02-22 02:34:39