REVIEW | Word een echte sluipmoordenaar in Assassin's Creed Nexus VR
Telkens wanneer een AAA-game de stap maakt naar virtual reality, springen we een gat in de lucht. Het overgrote deel van de VR-spellen blijven toch eerder veredelde tech demo's, met hier en daar een wat meer uitgediepte indie game. Het is dan ook mooi om te zien dat grote franchises ook de sprong naar VR nog durven te maken. Voorbeelden als Half-Life: Alyx, Resident Evil Village VR en Skyrim VR tonen aan dat de vertrouwde formules ook in virtual reality perfect kunnen werken. Ditmaal kunnen we dankzij Ubisoft in de huid kruipen van onze favoriete sluipmoordenaars in Assassin’s Creed Nexus VR.
Eigenlijk voelt Assassin’s Creed meteen aan als een perfecte match voor virtual reality. Sterker nog, de franchise draait al sinds de eerste game in 2007 helemaal rond de Animus virtual reality technologie. Met Assassin’s Creed Nexus VR lijkt de cirkel dus helemaal rond te zijn. Het spel laat je opnieuw in de huid kruipen van drie voorgaande hoofdpersonages, namelijk Ezio, Connor en Kassandra. Het verhaal speelt zich zowel af in het heden als in het verleden en bevat 16 missies die heel trouw zijn aan de franchise. Je zult dus meer dan eens iemand moeten achtervolgen om hem vervolgens met je geheime dolk neer te steken. Daarnaast ben je ook regelmatig aan het klimmen als een echte acrobaat. Het gebied dat je kunt verkennen is relatief groot voor een VR-game. De manieren om een missie te beëindigen zijn zeer rechtlijnig, maar er is genoeg ruimte om op daken te klimmen en verborgen schatten te zoeken.
Assassin’s Creed Nexus VR heeft ook de gameplay wel wat moeten vereenvoudigen. Zo zul je tijdens het rennen automatisch springen op gebouwen. Ook tijdens het vechten kun je makkelijk een slag of stoot ontwijken met het parry-systeem. Al snel wordt deze meer arcade-achtige speelstijl een soort tweede natuur. Het eigenlijke klimmen op elk gebouw voelt heel natuurlijk aan. Je reikt echt uit naar elke uitstekende baksteen waar je jezelf aan kunt optrekken. Kijk je naar omlaag dan zie je ook hoe klein alles is geworden. Klimmen voelde nooit eerder zo realistisch in de franchise. Ben je eenmaal op de daken, dan kun je met een simpele druk op de knop van het ene dak naar het andere springen. De bewegingen zijn vlot en maken je niet duizelig, wat andere VR-klimspellen wel eens durven doen.
Zo leuk als het vele klauteren aanvoelt, zo voorspelbaar is de combat. Net zoals in andere Assassin’s Creed spellen sta je vaak gewoon te wachten tot je een parry kunt uitvoeren. Deze move maakt je tegenstander kwetsbaar voor een stevige tegenaanval. Zelf in het rond slaan met je zwaard heeft niet altijd veel nut, omdat je vijanden soms op een erg specifieke plek moet raken voordat het effect heeft. De hitbox is niet altijd goed afgesteld, met frustratie tot gevolg. Het is zonde dat vechten hierdoor zo sloom verloopt, want in VR wil je net dat alles wat je doet een wezenlijk effect heeft op de wereld om je heen. De vrij eenvoudig opgezette game GORN doet dit in al zijn simplisme wat ons betreft nog altijd het beste. Verder laat Assassin’s Creed Nexus VR je ook met pijl-en-boog werken, al komen daar weinig vaardigheden aan te pas. De auto-aim is stevig, waardoor je al raakt door een meter naast doel te mikken.
Natuurlijk ben je niet steeds verplicht om een gevecht aan te gaan. Je kunt redelijk wat vervelende situaties vermijden door over de daken te sluipen. Het voelt dan ook erg goed om routes uit te stippelen, naar een dak te klauteren en vervolgens een soldaat met een gewaagde sprong meteen neer te steken. Doordat je fysiek ook rond de hoek moet kijken of er iemand staat, voel je je een echte sluipmoordenaar, die elke situatie goed moet afwegen.
We zijn ook onder de indruk van de ingebouwde opties die het voor elke speler eenvoudiger maken om rond te lopen. Er zijn tal van opties om het leven van mensen met hoogtevrees of misselijkheid makkelijk te maken. Zo kun je de Animus een raster laten tekenen waardoor het lijkt alsof je niet zo hoog op de daken zit. Wie snel wagenziek wordt, kan tijdens het bewegen het scherm verkleinen, zodat je enkel maar op het midden van het scherm kunt focussen. Verder is er ook nog de inmiddels typische Teleport optie met een bijhorende Climb Teleport optie, die je meteen naar beklimbare muren brengt.
Grafisch is Assassin’s Creed Nexus VR een mooie titel, al zijn er enkele onnauwkeurigheden. Zo valt vooral het gebrek aan gedetailleerde textures op tijdens het klimmen. Bomen en NPC's springen tevoorschijn wanneer je dichter in de buurt komt. Dat zijn jammerlijke gebreken, al is dat niet abnormaal wanneer je de grafische beperkingen van virtual reality in beschouwing houdt. We hebben het spel getest op de Quest 2 en de grafische issues zouden minder aanwezig zijn op de nieuwe Quest 3. Wij genoten er vooral van om in de levendige historische versies van Athene, Boston en Venetië rond te lopen. De audio weet de beelden goed te complimenteren, al vielen sommige conversaties wel helemaal weg wanneer we ons omdraaiden of een stap naar achteren zetten.
Assassin’s Creed maakt met Nexus VR een succesvolle sprong naar de wereld van virtual reality. Ubisoft heeft er door tal van gebruiksvriendelijke opties voor gezorgd dat werkelijk iedereen kan meegenieten, zelfs spelers die snel wat ongemakkelijk worden bij VR-games. Rennen, springen en klauteren is een waar genot en ook het sluipen is ongeëvenaard in virtual reality. Grafische glitches zijn jammer, maar weten de pret niet te bederven. Het grote minpunt is de combat, die langdradig en onlogisch aanvoelt. Alles bij elkaar opgeteld blijven we enthousiast en is Assassin’s Creed Nexus VR een aanrader.
- Parkour voelde nooit zo goed
- Veel te ontdekken
- Gebruiksvriendelijk
- Slome combat
- Grafische glitches
Is er eigenlijk iets bekend of deze op termijn naar de PSVR2 komt?
Geplaatst op 2023-12-06 20:07:41