REVIEW | Call of Duty: Modern Warfare III – Derde keer, maar absoluut geen goede keer.
“We hadden maar 16 maanden ontwikkeltijd” is een verklaring voor veel, maar niet voor alles wat er misloopt in deze “nieuwe” uitgave van Call of Duty. Moeite bij installatie, een onoverzichtelijke interface met popups, een werkelijk dood- en doodsaaie campaign, een multiplayer die nauwelijks verschilt van MW II,... Sledgehammer Games (maar eigenlijk Infinity Ward) en Activision zullen gedacht hebben: “wat boeit het ook, de fanboys kopen het toch” en dat is helaas goed te merken.
Bij de installatie merk je het al meteen: speel de komende uren best eerst wat anders (en binnen enkele dagen waarschijnlijk ook). 200 GB aan installatie duurt ten slotte wel even en dat is voornamelijk te wijten aan de COD HQ Launcher, een eigen platform nu voor Call of Duty. Volgens de ontwikkelaar maakt deze het makkelijker om te wisselen tussen MW3, Warzone, DMZ, MW2,..., installatiebestanden of content te verwijderen als je deze (momenteel) toch niet gebruikt, ondersteuning voor cross-platforming en progressie van inventaris en wapens van vorige titels.
In de praktijk komt het erop neer om bij de eerste installatie meerdere downloads te doen voor het spel zelf (90GB), een updatebestand (111GB) en dan nog de campaign (46GB). Nadat de download eindelijk klaar en geïnstalleerd is nog een update of drie, meerdere keren inloggen op je Activison-account (dat je ook MOET aanmaken en activeren als je nieuw zou zijn, anders gewoon geen COD meer tout court) en dan nog alle achievements en rewards wegklikken die je hebt “verdiend” enkel door de game te downloaden en op te starten (op zich inderdaad een prestatie) en je kunt beginnen.
Aanvankelijk was alleen de single-player campaign beschikbaar en oh boy, daar ligt de nadruk toch iets teveel op single. Iedere missie speel je zo goed als solo met af en toe een herinnering over de radio aan één van je squadmates. De banden tussen Ghost, Price, Soap,.. zijn enkel te merken in de cutscenes maar zijn geheel afwezig tijdens de missies en voelen kunstmatig aan. Het is in iedere missie het personage waar je mee speelt tegen letterlijk eindeloos veel domme, ééndimensionale vijanden tot aan het volgende stukje. Wanneer je alle vijanden in een oogwenk hebt neergemaaid, blijf je de melding krijgen dat er telkens nieuwe versterkingen komen.
Iedere missie is ook zo goed als identiek: je wordt in een Warzone-map gedropt met een beperkte inventaris, je dient een vijandelijk gebied te infiltreren (meestal stealth optional behalve waar dat aggressief en onmiddellijk verplicht wordt), je vindt wapens en upgrades en wordt van doel naar doel gestuurd. “Vind het manifest”, “Plaat de gps-tracker”, “Loop naar de console”,...
Er wordt hier geëxperimenteerd met open-combat missions die zich afspelen in een beperkt gebied waar je een reeks opdrachten uitvoert en kistjes wapens, pantser, field upgrades verzamelt of uitwisselt. Warzone dus, maar dan zonder medespelers, offline en met als enige doel het volgende deel van de voorspelbare, waterdunne plot. En altijd hetzelfde, gewoon op andere plekken.
Dat plot springt echt van de hak op de tak. Het ene moment weet niemand nog van welk hout pijlen te maken en is de (heel, heel, krulsnordraaiende) slechterik bijna onoverwinnelijk, maar nog geen twee korte missies later is hij plotsklaps al zijn reserves kwijt en moet hij nu met zijn legioen elitesoldaten de duimen leggen tegen drie man en een paardenkop. Makarov is hier heruitgevonden als een cartoonfiguur zonder enige diepgang. De prima voice acting van Julian Kostov die een paar mooie oneliners ten beste geeft kan hem niet redden. Voortgang, setting, ontwikkeling en ontknoping zijn vrijwel volledig zoek en het einde -spoiler alert, maar niet echt- komt uit het niets, slaat nergens op en laat meer vragen achter dan het verklaart. Geen vragen die iemand ooit beantwoord wil zien, daarvoor was het allemaal ietsje te kort en zonder focus in nog geen vier uurtjes gepropt. Roll credits, over en out.
Kort verdict over de singleplayer: een tutorial met een sticker op van “campaign”. Die naam is het van ver op een mistige dag waardig. Het ene ding dat het wel goed doet, is de speler het gevoel voor de wapens en uitrusting geven. Dit verloopt zeer soepel en zonder al teveel bugs. Controle van het personage is uitstekend, vrij realistisch en heeft niets ingeboet ten op zichte van Modern Warfare 2 (wat een gegronde reden heeft).
De multiplayer doet het een stuk beter, met klassiek de 6-VS-6 modi, meer dan 16 maps uit MW2 (2009) en MW2 (2022) alsook de wapens en upgrades die vrijgespeeld konden worden in de eerste Modern Warfare (2022). Meer maps zijn gepland voor de toekomst. Dat is gelijk ook het beste én slechtste dat gezegd kan worden over de multiplayer: het is MW2 met een paar nieuwe maps. De graphics zijn beter, maar de XP drops, doelmarkers, popups...zijn allemaal bijna identiek aan MW2. Modern Warfare 3 gaat hier voor wel heel veilig, wat controversieel klinkt maar bij een nieuwe game zou je toch enige veranderingen moeten kunnen vaststellen.
Dat brengt het door de gamestudio en ontwikkelaar met klem ontkende maar steeds duidelijker wordende gerucht naar voor dat COD MW3 eigenlijk geen volwaardige game is, maar een DLC voor MW2 (2022). Dat zou ook ineens verklaren waarom vóór een bepaalde patch die haastig werd uitgerold sommige vroege spelers de melding kregen”Gelieve een disk voor Call of Duty: Modern Warfare II in te steken en te herstarten”. En waarom (vóór een andere patch) de achievements van MW3 als DLC-achievements bij MW2 opgelijst stonden. En waarom er geen platinum-trofee voor MW3 was op de PS5. En waarom MW3 aanvankelijk geen eigen template had op de COD Launcher, maar die van MW2 gebruikte. Ach, zal wel toeval zijn.
Nu, er is wel enige vernieuwing in de multiplayer in de vorm van de Zombies-modus. Een Warzone-map van Urzikstan (Operation Deadbolt is de term hier) is eigenlijk DMZ (extraction shooter modus) met een ondode twist. Je wordt gedropt in het gebied, zoekt naar coole upgrades en maakt dat je weg bent voor je overspoeld wordt door monsters of de 45 minuten om zijn. Loot-en-wegwezen is heerlijk voor de high risk, high reward-speler en zorgt voor menig spannende moment die de rest van het spel zo schromelijk tekort komt. Hier voel je de spanning van het combineren van timing, resource-management, tactiek, beweging en vooral pure vaardigheid die het verschil maken tussen ontsnappen of tenonder gaan. Als de rest van MW3 even leuk en vernieuwend zou zijn als Zombies en minder bugs en installatiemoeilijkheden was dit een topgame geweest.
Als je als ontwikkelaar dan toch een DLC wil verkopen als een standalone game, zorg dan dat de vulling van ietsje betere kwaliteit is. Dit is geen volwaardige game te noemen en het prijskaartje óf de 200GB aan plaats op eender welke console niet echt waard. Graphics, gameplay, performance en multiplayer zijn uitstekend, maar die waren ze al in MW2. Als we puur afgaan op wat MW3 als game voorstelt is dat zeer pover.
- Zombies modus is uitstekend
- Alles uit MW2
- Singeplayer is tijdverlies
- Installatie is als verf zien drogen
- Onoverzichtelijke menu's
- Doet zich voor als volwaardig spel
Doet zich voor als volwaardig spel als minpunt is imo bs,
Als je deze cod vergelijkt met de andere cod dan is dit de meest volwaardige game die er is. De meeste cod zijn exact hetzelfde met alleen 14 nieuwe maps en nieuw sausje erover heen.
Bij deze heb je veel meer vernieuwing qua movement, qua speelstijl dat het echt veel beter is. Zo zag ik laatst een yt filmpje die hier dieper op inging en volg wel zijn mening
https://youtu.be/vnToxWVrutc?si=pJUNtSLw8AgZd2-t
Geplaatst op 2023-11-14 12:21:27
Al hetgeen je aanhaalt is geen nieuwe game waard, maar een update.
Geplaatst op 2023-11-14 13:52:37
Maar dan kun je dit ook zeggen over elke cod die er uit komt toch ?
Elke nieuw cod =
- nieuwe wapens
- zelfde movement
- maps met een ander sausje
Terwijl mw3 imo veel meer vernieuwing bied in speelstijl dan andere cod
Geplaatst op 2023-11-14 15:24:52
CoD elk jaar kopen voor de MP is zoals elk jaar Fifa kopen.
Hetgeen jij aanhaalt is voor mij een update, want qua cntent is er amper iets. Als jij dat 70 Euro waard is zekers, maar ik ben in het zelfde schuitje als de reviewer.
Je zou nog kunnen oordelen dat de jaarlijkse een SP meebrengt voor dat bedrag, maar in MW3 is dat ook niet om naar huis te schrijven plus de kortste ooit.
Geplaatst op 2023-11-14 17:38:02, bewerkt op 2023-11-14 17:39:09
Wel, wat je daar net aanhaalt als argument "is dat niet met elke COD die uitkomt?" en denkt dat dat er één is dat voor u spreekt is al om te huilen.
Wees een béétje kritisch als consument; deze halfbakken bullshit blijven slikken het laatste decennium, daar zonder verpinken de volle pot voor blijven neertellen en dan proberen te rechtvaardigen naar uzelf en de buitenwereld toe met "Ah maar in de vorige zat nóg minder: hahaa, nu heb ik hier waar voor mijn geld zulle!" is wat deze situatie net gecreëerd heeft.
Waar trek je de lijn, indien niet hier? Twee nieuwe maps, een kaartspel als multiplayer en een campaign dat gewoon een laadscherm is in MW4?
Als het uit liefde voor het spel, genre of reeks is: durf toegeven wanneer het niet goed is of vroeg of laat komen er compromissen waar je niet meer mee verder wil wat slecht is voor zowel u als de game.
Ik schreef dit niet omdat ik een stijve krijg van COD af te breken, integendeel: ik kijk naar wat het zou kunnen zijn met iets meer moeite en ben beledigd dat dit is waar we het mee moeten doen.
Geplaatst op 2023-11-14 18:48:38
Voordeel aan mijn hele tekst, misschien had ik het er moeten bij plaatsen maar ik speel zelden call of duty, en heb er zelden ook een liefde voor.
Ik speel cod puur als er x aantal vrienden online zijn en zin hebben in een shooter. Koop ik elke cod elk jaar? Nee ene jaar is het aan mij, andere jaar is het aan iemand waarmee ik deel.
Speel ik cod voornamelijk voor de story ja, heb ik hierop gebasht zeer zeker.
Maar mensen die het uitroepen als de slechtste cod ever us puur door de story en niet door de overige content.
Geplaatst op 2023-11-14 22:34:55
Ik vind het hele dlc verhaal een beetje te ver gaan
Vroeger betaalde we 15 euro voor ocharme 4 maps ..
En er is in deze cod wel meer vernieuwing dan in de laatste 4jaar als ik eerlijk moet zijn
Heb me in jaren niet zo geamuseerd op cod dan bij deze
Enkel de skillbased matches zijn jammer
Geplaatst op 2023-11-14 13:30:36
Het feit dat ze zeiden dat het een jaar langer zou duren voor de volgende in de rekken zou liggen heeft mij toen over de streep getrokken om de vorige te kopen. Hopelijk zijn de sales even slecht...
Geplaatst op 2023-11-14 19:36:09