REVIEW | Indie Flash - The Invincible zoekt naar het juiste ritme
Ontwikkelaar Starward Industries vond voor zijn game The Invincible inspiratie bij de gelijknamige novel van Stanisław Lem. In The Invincible kruip je in de huid van Yasna die samen met haar team naar de onbekende planeet Regis III wordt gestuurd om onderzoek te doen. Het onderzoek mondt daarbij uit in een ruimterace tussen de Commonwealth en de Alliance.
Al snel draait de onderzoeksmissie echter om naar een reddingsmissie wanneer verschillende teamleden verdwijnen op deze bizarre planeet. Yasna wordt wakker nadat ze naar de planeet wordt gestuurd, maar iets heeft ervoor gezorgd dat haar recente geheugen gewist is. Een van de vele mysteries die de planeet teisteren en waar ze dan ook als wetenschapper een antwoord op wil krijgen.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
- LEES OOK: Headbangers: Rhythm Royale test je gevoel voor ritme
- LEES OOK: Little Goody Two Shoes verwacht heel wat management
Terwijl je er op de planeet alleen voor staat, kan je wel nog steeds communiceren met het schip dat boven de planeet hangt. Je bevelhebber Novik staat met je in nauw contact en via dialogen met hem zal je de verschillende verschijnselen proberen te verklaren. Indien de communicatie wegvalt dan zal Yasna tegen zichzelf praten, zodat je een idee krijg wat er in haar omgaat. De bevelhebber is wel snel op zijn tenen getrapt en zal zich vaak uitspreken over keuzes die je al dan niet maakt.
The Invincible is in de basis een walking simulator waar je doorheen barre omgevingen van het relatief dode Regis III ronddwaalt. Er zijn verschillende triggers te vinden die een dialoog starten, maar waar je ook bepaalde acties kan uitvoeren. Zo moet je bijvoorbeeld foto's uit een robot halen om te bekijken wat er allemaal gebeurde. Het is niet eenvoudig om handelingen uit een boek om te zetten naar een speelbare variant in een game. Daardoor verliest de game vaak het ritme en is het niet altijd zo eenvoudig om je aandacht er bij te houden.
Het rondwandelen op de planeet is niet altijd even gemakkelijk met hoe de ontwikkelaar wandelbare locaties aanduidt. Soms zie je een rots die je gemakkelijk zou kunnen beklimmen, maar waar de titel je tegenhoudt. Onzichtbare muren zal je ook frequent op je pad tegenkomen, maar gelukkig heb je bij de meer open stukken een kleine rover die je kan besturen. Visueel is de ontwikkelaar er wel in geslaagd om de planeet goed tot zijn recht te laten komen. We hebben de game ook wel een paar keer moeten heropstarten vanwege een kleine bug.
We hebben genoten van The Invincible, maar de titel kan af en toe wel wat steken laten vallen bij het ritme van het verhaal. Het houdt het wel spannend tot het einde en her en der krijg je een keuze voorgeschoteld waarmee je het einde kan sturen. Bugs zijn er zeker, maar niks dat kan niet kan worden opgelost met een patch. De novel hebben we zelf niet gelezen, maar die staat nu wel op ons lijstje.
- Verhaal met keuzes
- Toffe sfeer
- Ritme in het verhaal