REVIEW | Sonic Superstars haalt nooit de volle snelheid
We kunnen de voorbije jaren niet klagen over de aanwezigheid van Sonic games, maar eindelijk krijgen we nog eens een gloednieuwe 2D side scroller met tal van nieuwe werelden. Met als ontwikkelaars niemand minder dan Team Sonic en Arzest, waarbij die laatste geleid wordt door Naoto Ohshima, verantwoordelijk voor het character design van Sonic The Hedgehog, zijn we dan ook erg benieuwd.
In een gloednieuw avontuur op Northstar Islands proberen Sonic en z'n vrienden een kwaadaardig plan van Dr. Eggman aan banden te leggen. Gelukkig zijn ook Tails, Knuckles en Amy van de partij. Ook Dr. Eggman staat er niet alleen voor, hij sloeg de handen in elkaar met de sluwe Fang en een nog onbekend figuur.
Sonic Superstars voelt als een klassieke Sonic uit de jaren '90: een 2D side scroller waarin je doorheen een heleboel werelden van begin naar finish loopt doorheen iconische loops en ander uitdagend platformwerk. Sonic en z'n vriendjes knallen doorheen elf gloednieuwe themawerelden waarin ze Dr. Eggman weerstand proberen bieden.
De gloednieuwe themawerelden zijn gevarieerd en brengen de nodige eigenheid. We vonden het heerlijk om door waterbanen te glijden in Lagoon City en flipperkastgewijs door Pinball Carnival te stunten. Press Factory wist ons het minste te bekoren, met Act 2 nog de minst leuke ervaring. Daarin moet je van de ene naar de andere drukknop snellen zodat Dr. Eggman de wereld niet doet ontploffen vanuit de achtergrond, wat zowat alle exploratie de kop indrukt.
Een wereld is verdeeld in één of twee acts met telkens aan het einde van de rit een boss fight. De moeilijkheidsgraad van de werelden valt best goed mee, met uitzondering van enkele irritante vijanden of lastige obstakels. Zweten gebeurt vooral bij de boss fights waarin het belangrijk is om het patroon te leren kennen en met de juiste timing te reageren, maar waar je dan soms nog hard afgestraft wordt door een dodelijke move.
Het zou geen echte Sonic game zijn moest je geen gouden ringen kunnen verzamelen. Bij een aanvaring met een vijand of iets anders gevaarlijks zoals vuur, vliegen ze in het rond en krijgt je beperkt de tijd om de ringen terug op te rapen. Zodra je teller op nul staat vlieg je terug naar een laatste save point. Save points kom je gelukkig regelmatig tegen in de levels en ringen zijn er ook bij de vleet. Maar er zijn minstens evenveel momenten om deze ringen weer kwijt te spelen. Bij een boss fight begint het gevecht helemaal opnieuw zodra je alle ringen kwijt bent of zodra de boss een dodelijke move uit de mouwen schudt.
Sonic en zijn vriendjes brengen hun eigen krachten met zich mee om zich te kunnen meten met Dr. Eggman en Fang. Sonic heeft zijn befaamde Drop Dash waardoor je erg vlot doorheen uitgestrekte levels kan navigeren, Tails kan voor beperkte tijd vliegen wat exploratie in de hand werkt, Knuckles kan zijn vuisten gebruiken tegen vijanden en kan er ook muren met opklimmen en Amy heeft een flinke klophamer en beschikt over een dubbele sprong. Onze voorkeur ging uit naar Tails voor exploratie en Sonic voor snelheid, maar zo zal vast iedere speler z'n eigen favorieten hebben.
In de game zijn de zeven Chaos Emeralds te verzamelen waarmee je specialere krachten vrijspeelt. Deze zijn voor de personages dezelfde. Een Emerald vangen gebeurt in een substage waarin je onhandig moet rondslingeren tot aan een Emerald. Als het niet lukt binnen enkele pogingen, dan moet je de act waarin deze substage zich bevindt helemaal opnieuw doen om de subact weer beschikbaar te maken.
Zodra je een Emerald hebt, kan je van diens kracht gebruik maken. Je kan elke kracht éénmalig gebruiken tot ze weer wordt opgeladen door langs een save point te gaan. Elke Emerald heeft een kleur, zo heb je de blauwe Avatar Emerald waarmee je een heleboel clonen van je personage oproept en die gaan rennen doorheen het hele scherm, en de paarse Vision Emerald waarmee je verborgen objecten als ringen en platformen tevoorschijn kan laten komen. Voornamelijk tijdens de boss fights loont het om enkele van de aanvallende Emeralds op de juiste moment in te zetten.
De game is overigens te spelen met vier spelers in (drop-in en drop-out) couch coöp, net zoals je al in eerdere games met z'n tweeën kon. Maar enthousiast worden we er niet van, want zodra er een speler andere spelers uit beeld speelt wordt enkel die eerste speler gevolgd en moet de rest er terug bij spawnen. Als je dus met Sonic rent alsof je leven er van afhangt, kan niemand volgen en is het één groot chaotisch spawnfestijn of geven je medespelers op. De ene act leent zich er misschien al wat meer aan toe dan de andere.
Buiten de campaign is er ook nog een Battle modus. Daar kan je zelf een robotventje samenstellen waarmee je online en offline battles kan aangaan. Zo'n battles zijn mini-games waarin je het opneemt tegen een aantal andere spelers of bots. De mini games zijn kleine challenges als om het meeste sterren verzamelen, of de andere spelers zo veel mogelijk uitschakelen, of om het langst overleven. Online zijn we er niet in geslaagd om matchmaking te doen. Offline battlen, lokaal of tegen bots gaat gelukkig ook. Met de coins die je verzamelt in de game, kan je visuele zaken kopen in de Shop zoals een ander hoofd, ledematen, attributen of kleur. Helemaal overtuigd zijn we niet van de battle modus omdat het eerder beperkt aanvoelt en de kracht van Sonic volgens ons meer zit in het rondrennen doorheen acts.
De game is eerder aan de korte kant, maar scoort wel goed qua herspeelbaarheid. Zo zijn er zoals het een Sonic-game betaamt meerdere wegen en verborgen dingen te vinden in elke act en kan je tegen de tijd spelen. Ook speel je ongetwijfeld een act eens opnieuw met een ander personage. Of de couch coöp echt herspeelbaarheid in de hand werkt betwijfelen we, omwille van het eerder genoemde gedrag waarbij enkel de snelste speler zijn ding kan doen en de rest telkens gaat moeten bijbenen.
Het verhaal dat Sonic Superstars brengt is nagenoeg verwaarloosbaar voor het gameplezier, al zien de animaties er wel erg leuk uit met een andere tekenstijl dan de game zelf. De werelden zijn kleurrijk, 3D en binnen thema, ook de personages werden mooi uitgewerkt en brengen fijne animaties. De soundtrack klinkt Sonic, maar stelt teleur omdat het de ervaring niet weet te verrijken.
Sonic Superstars brengt de klassieke 2D side scroll gameplay in een modern 3D jasje. De nieuwe werelden zijn mooi gevarieerd, met enkele ietwat minder spectaculaire uitvoeringen. De boss fights voelen niet altijd even gebalanceerd aan en ook de 4 player couch coöp ervaring voor medespelers zal niet altijd even eerlijk aanvoelen. Sonic Superstars is het leukst wanneer Sonic of één van z'n vriendjes vlot doorheen de kleurrijke levels kunnen snellen.
- klassieke gameplay
- variatie werelden
- Emeraldkrachten
- 4 player couch coöp
- balans boss fights
- soundtrack