REVIEW | Indie Flash - Homeseek is te oppervlakkig
Ontwikkelaar Traptics brengt ons met Homeseek een city building sim waar je ronddwaalt op een post-apocalyptische planeet die nog weinig resources bevat. Doorheen de campaign is het aan jou om in die verdorde wereld als leider je groep in leven te houden en te laten groeien.
Een missie start je telkens op dezelfde manier: met het voorzien van onderdak, maar ook voedsel en water. Vooral dat laatste moet je goed opzetten, want als je niet genoeg water voorziet zal je community zich snel laten horen en kunnen er mensen vertrekken. Het opzetten van deze productielijn is niet eenvoudig, want resources zijn gelimiteerd en je raakt snel door je voorraad, terwijl je bevolking steeds meer vraagt.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
- LEES OOK: Pile Up! is nog wat instabiel
- LEES OOK: Viewfinder is uniek in het puzzelgenre
Nieuwe gebouwen kan je ontdekken door enkele mensen op expeditie te sturen naar afgelegen locaties op de map. Hiervoor hebben ze wel wat resources nodig en eenmaal aangekomen op locatie hebben ze soms wat input van je nodig om bepaalde keuzes te maken. Na een succesvolle expeditie krijg je veelal toegang tot nieuwe gebouwen die je kan researchen of wetskaarten die je kan inzetten om je community op orde te houden.
Via de expedities kan je ook progressie maken in het verhaal, want vanaf het moment dat je de meeste locaties hebt bezocht kan je een uitweg zoeken. Die moet je dus steeds zo snel mogelijk vinden, om er voor te zorgen dat je niet zonder resources valt en alle leden van je community ergens anders hun gleuk gaan zoeken.
De plaats waarop je een community kan uitbouwen is gelimiteerd en soms wordt het wat zoeken om bepaalde gebouwen neer te zetten, vooral omdat ze soms ook specifieke vereisten hebben. Die locatie voelt trouwens over het algemeen vrij doods aan, want hoewel je enkele inwoners ziet rondlopen, krijg je nooit het gevoel dat je een levende community bezit en dat is spijtig. Visueel ziet het er ook redelijk felts uit. Een wasteland is en blijft natuurlijk gewoon een wasteland. Verder is de interface ook redelijk complex gemaakt voor hetgeen het eigenlijk moet zijn. Bepaalde zaken moet je bijvoorbeeld met elkaar connecteren, maar sommige connecties zijn voor een onbekende reden dan weer niet mogelijk, wat het nodeloos moeilijker maakt.
Verder heeft Homeseek ook een multiplayer waar je het tegen andere personen kunt opnemen, terwijl je resources probeert te spelen en expedities probeert te stoppen. Zelf hebben we dit niet kunnen uitproberen, want we vonden niemand online om tegen te spelen.
Homeseek is niet voor iedereen weggelegd en dat hadden we door na de eerste missie uit de campaign. Het blijft een beetje oppervlakkig en je spendeert teveel tijd aan voedsel- en waterproductie, waardoor je expedities probeert te rushen om toch de missie tot een goed einde te kunnen brengen vooraleer iedereen je community verlaat. Om hierna weer hetzelfde te doen in de nieuwe missie. Het heeft enkele goeie elementen zoals de gebouwen die je kan researchen en de expedities die je lanceert voor nieuwigheden, maar het wordt allemaal een beetje tenietgedaan door de balans en herhaling.
- Research
- Expedities
- Herhaling
- Moeilijk door limited resources
- Oppervlakkig