REVIEW | Acht nieuwe verhalen in Black Desert - Land of the Morning Light
Vorig jaar kregen we de kans om Eternal Winter, toen de nieuwste uitbreiding voor Black Desert Online, te spelen en nu een jaar later mochten we aan de slag met Land of the Morning Light, het volgende deel in de saga.
Net zoals bij de vorige uitbreiding krijg je ook bij Land of the Morning Light de mogelijkheid om eerst een kleine recapvideo te bekijken, zodat je niet alle beschikbare content eerst moet gespeeld hebben. Je kan daarna meteen met je nieuw personage aan de slag in de nieuwe uitbreiding. Uiteraard krijg je ook de keuze om een season server te kiezen waar je iets sneller XP kan verkrijgen. Aan het einde van het seizoen kan je dan kiezen om je karakter om te vormen naar een regular en hierdoor kan je de meer veteran spelers iets sneller inhalen.
Met Land of the Morning Light reizen we naar een splinternieuw continent waar we veel Zuid-Koreaanse invloeden terugvinden. Het land en de Jin Dynasty waren dan ook de basis voor deze uitbreiding, wat ook doorsijpelt in het verhaal van de uitbreiding. De story is wel wat anders aangepakt dan we gewend zijn. Het wordt onderverdeeld in acht verschillende folk tales met elk hun eigen verhaallijn. Je mag ze ook in een willekeurige volgorde spelen. Je kan wel niet wisselen tussen de verhalen eens je er eentje opgestart hebt. Uiteraard heb je ook een overkoepelend verhaal dat alle verhalen aan elkaar knoopt en na het afronden van de folk tales krijg je nog eens vier extra verhalen om alles helemaal samen te brengen.
Alle verhalen zijn alvast echt uniek en je bent er telkens wel even zoet mee. Je krijgt wel voornamelijk fetch quests voorgeschoteld, waar je enkele resources voor personen gaat halen of met bepaalde personages gaat praten. Niettemin heeft dit ons niet echt gestoord. Aan het einde van een verhaal zal je een keuze moeten maken uit twee mogelijke aflopen. Je staat er ook niet alleen voor, want in de uitbreiding krijg je de metgezel Dolswe, die je van het begin tot het einde bijstaat bij de verschillende quests. Samen reis je doorheen het land en ontmoet je verschillende personages die je om hulp vragen, maar ook helpen om je doel te bereiken.
Heel het verhaal is weer voorzien van voiceacting en over het algemeen zijn we best tevreden van de prestaties. Sommige personages kunnen wel irritant overkomen met hun geluidjes, maar meestal past het ook goed bij hun karakter. We waren wel geen fan van het accent dat werd gebruikt bij Dolswe. Hij klonk immers bijna als een Texaan uit het diepe zuiden, wat we toch een vreemde keuze vonden en ons regelmatig uit het verhaal haalde. De soundtrack past goed bij de sfeer die de ontwikkelaar wil brengen, maar neemt ook net iets te vaak de bovenhand tijdens dialogen. Het volume daalt niet echt wanneer je in een dialoog zit, waardoor het al eens wat druk kan klinken. Iets dat je natuurlijk wel kan aanpassen in de settings, maar dit hadden we liever out-of-the-box gezien.
De gathering skills werden ook een beetje aangepast, want zo kan je nu een speciale minigame spelen wanneer je resources aan het verzamelen bent. De minigame wordt random getriggerd en valt dus niet te forceren, maar wanneer je deze succesvol oplost dan krijg je meer resources dan je anders zou krijgen. Er zit ook een mogelijkheid in om een uniek item te verkrijgen dat alleen via deze minigames te verkrijgen is. Ben je geen fan van de minigames dan kan je ze eenvoudig deactiveren in de settings. Naast dit krijg je ook een nieuwe bouwgrond waar een manor op je staat te wachten. Uiteraard moet je wel een permit bezitten, maar eenmaal op zak kan je ze volledig uitrusten naar je eigen smaak. Je kan zelfs vrienden uitnodigen om je manor te komen bezichtigen. Als laatste krijgen we ook twee nieuwe personages, namelijk een tweeling zussen die fysiek goed op elkaar lijken, maar qua krachten en goodwill flink van elkaar verschillen.
Nadat je het verhaal tot een goed einde weet te brengen, kan je jezelf uitleven in de nieuwe end game content, genaamd de Boss Blitz-mode. In die mode ga je het gevecht aan met de verschillende eindbazen uit de folk tales. Er zijn daarbij namelijk 10 calamity levels (die je stelselmatig vrijspeelt) waaruit je kan kiezen. Wanneer je een gevecht tot een goed einde brengt, krijg je een bepaalde score en om het allemaal eerlijk te houden, zal ook je klasse hierin meespelen.
De sterkte van de baas heb je te kiezen, maar je kan ook een keuze maken in enkele extra’s voor je personage. Met de orbs, die je verkrijgt met het questen, kan je de aura aanpassen bij de bazen. Je kan maximaal twaalf orbs inzetten om de bazen wat eenvoudiger te maken. Je kan daarbij kiezen om alles in te zetten op één baas of het wat te verdelen over de verschillende gevechten. De beste manier is natuurlijk om ze wat evenredig te verdelen, maar die keuze ligt volledig bij jou. Gelukkig kan je de aura ook resetten, maar dit kost je natuurlijk centjes. De orbs verhogen je slaagkansen bij een gevecht, maar verhogen ook je attack en defense punten.
Visueel ziet de nieuwe omgeving er echt goed uit. De map heeft ook wel wat afwisseling in hoogte van het landschap, want zo heb je wel wat berggebieden wat het navigeren soms wat bemoeilijkt als je een quest marker volgt. We zaten soms aan de top van heuvel, terwijl we in een grot eronder moesten zijn. Uiteraard heb je weer een paard om jezelf sneller vooruit te bewegen. Soms word je ook plots geteleporteerd naar een andere plek, waar we zelf niet echt grote fan van waren. Ok, je bent sneller bij de volgende quest en je hoeft niet minuten rond te rennen, maar het haalde ons een beetje uit de flow.
Verder hebben we natuurlijk wel wat bugjes gehad waar de ene meer stoorde dan de andere. Quests markers triggerden niet, waardoor we niet meteen wisten wat we moesten doen of al hadden gedaan. De quest opnieuw activeren hielp in de meeste gevallen. Een ander bugje dat we wel vaak tegenkwamen, was dat we vast kwamen te zitten na een cutscene. We konden het personage niet meer bewegen en moesten de game opnieuw starten om dit op te lossen. Een andere variant was dat we ons personage wel konden bewegen, maar de camera bleef in de cutscene stand staan, waardoor het moeilijker werd om vijanden te bevechten.
De nieuwe uitbreiding voor Black Desert brengt weer een flinke brok aan content naar de titel. Met Land of the Morning Light gooit de ontwikkelaar het over een andere boeg naarmate de end game, dankzij de boss blitz, maar ook het verhaal dat wordt voorzien bij deze uitbreiding. Je krijgt een aantal folk tales die leuke verhalen brengen, terwijl er gelukkig ook nog een algemeen overkoepend verhaal achter zit. De nieuwigheden zoals de twee nieuwe personages en de minigames bij de gathering skills zullen velen weer enkele uurtjes spelplezier geven. Her en der zijn er wel nog wat verbeterpunten, want zo hadden we wel wat bugs die onze progressie verhinderden en zijn we geen fan van het stemmenwerk van onze metgezel Dolswe.
- Omgeving
- Folk tales, maar ...
- Boss Blitz
- Bugjes
- Stemmenwerk Dolswe
- ... voornamelijk fetch quests