REVIEW | Horizon Forbidden West: Burning Shores is snel uitgebrand
Ondertussen hebben we met Aloy al heel wat avonturen beleefd in de wereld van Horizon en volgens Guerrillagames mogen we ons in de toekomst zelfs aan nog een nieuw deel in de reeks verwachten. Voorlopig krijgen we met Burning Shores alvast een zoethoudertje dat ons naar Los Angeles en de wereld van Hollywood brengt.
Burning Shores speelt zich onmiddellijk na het verhaal van Forbidden West af. Sylens – gespeeld door de ondertussen overleden Lance Reddick - neemt contact met je op en laat weten dat er nog een dertiende ‘living ancestor’ is en natuurlijk is ook die helemaal doorgedraaid en is het aan jou om hem tegen te houden.
Daarvoor reis je dus naar Los Angeles, waar je een groep Quen ontmoet, die gescheiden zijn geraakt van de Quen die je in Forbidden West al leerde kennen. Je voornaamste contact is Seyka, die je op vrijwel elke missie in het hoofdverhaal van Burning Shores zal vergezellen. Het grootste deel van dat verhaal draait dan ook rond haar en de relatie die ze (al dan niet) met Aloy opbouwt.
Een idee dat we zeker kunnen waarderen, maar dat in Burning Shores nogal snel wordt afgehaspeld. Omdat ook de nieuwe bedreiging – de ancestor Lorna - nog voldoende achtergrond moet krijgen worden die twee belangrijke personages in deze uitbreiding nogal magertjes uitgewerkt. Voor ons had het toch allemaal net iets meer diepgang mogen hebben en vooral de relatie tussen Seyka en Aloy voelt zo een beetje geforceerd aan.
Op vlak van gameplay is er niet zoveel bijzonders te vertellen. Ja, er zijn een aantal nieuwe wapens en je kan nu een machine te pakken krijgen waarmee je kan vliegen en onder water kan duiken, maar heel veel voegt dat niet toe. Wie Horizon Forbidden West nog in de vingers heeft, die zal ook hier zonder problemen mee verder kunnen. Is het even geleden dat je de game nog eens speelde, dan is het in het begin wel even slikken bij de moeilijkheidsgraad, omdat Burning Shores nu eenmaal meteen een pak high level vijanden op je afstuurt. Maar ook dat heb je na een tijdje alweer gezien.
Alleen helemaal op het einde, met het eindgevecht, wordt alles overboord gegooid en krijg je een immense uitdaging voor de kiezen. Het is waarschijnlijk ook het enige moment dat verantwoordt waarom deze uitbreiding enkel op PS5 beschikbaar is, want al de rest had ook evengoed kunnen werken op PS4.
Niet dat het er visueel allemaal niet goed uitziet, dat is het zeker wel. De omgevingen in Los Angeles, met een mix van lava en heel veel groen, zijn prachtig, maar er wordt net iets te weinig mee gedaan. Wij hadden graag iets meer impact van de lava gezien bijvoorbeeld.
Burning Shores schroeft ook het aantal zijactiviteiten flink terug, waardoor je minder afgeleid zal geraken tijdens het spelen van het verhaal en je deze DLC grotendeels lineair zal uitspelen. Er zijn zelfs stukken van de map waar je niet zomaar naartoe kan vliegen of zwemmen tot je een bepaald stuk van het verhaal hebt gespeeld. Na een uurtje of tien heb je dan ook vrijwel alles gezien.
Horizon Forbidden West: Burning Shores is zeker en vast geen slechte uitbreiding, maar voegt net iets te weinig toe om echt te verbazen. Er zijn weinig nieuwe machines, het verhaal wordt er snel doorgejaagd en de zijcontent is redelijk summier. Daar tegenover staat dan weer wel één van de beste boss fights die de reeks al heeft voortgebracht.
- Eindgevecht
- Visueel knap...
- ...maar te weinig mee gedaan
- Gerusht verhaal
hmm, lijkt me al wat realistischer dan wat ik lees van fan-reacties
Geplaatst op 2023-04-26 13:41:22
Het is wel raar dat Guerilla zelf heeft gezegd dat hun nieuwe cloud rendering (wolken zijn nu 3D objecten) de reden is voor de PS5 exclusiviteit. Heb Burning Shores net zelf uitgespeeld en de wolken zijn visueel wel indrukwekkend maar het voegt niet veel meerwaarde toe.
Geplaatst op 2023-04-26 15:18:49
Terwijl ik me goed geamuseerd heb, ben ik wel akkoord met het verhaal. Men kon zoveel meer doen.
Geplaatst op 2023-04-26 19:03:33