REVIEW | Horizon: Forbidden West Complete Edition op pc
Horizon: Zero Dawn was al een tijdje te spelen op pc en sinds kort kan je ook aan de slag met Horizon: Forbidden West Complete Edition. Die editie levert zowel de main game als de uitbreiding in een mooi pakket voor de pc-gamer. Tijd dus om deze pc-port eens van naderbij te bekijken, inclusief enkele speciale features.
Uiteraard is er de ondersteuning voor ultrawide screens voor zowel de gebruikelijke 21:9 als 32:9 en 48:9. Daarnaast krijg je support voor de DualSense controller, al moet je wel een kabel gebruiken als je wil gebruikmaken van de adaptive trigger en haptic feedback functionaliteit. Enkele specifieke features voor de pc zijn ook aanwezig, van zowel NVIDIA, AMD als Intel. De AMD-users krijgen toegang tot AMD FSR en Intel-gebruikers krijgen dan weer Intel XeSS. Gamers die een NVIDIA grafische kaart bezitten kunnen aan de slag met NVIDIA DLSS 3 plus frame generation, NVIDIA DLAA en NVIDIA Reflex.
Horizon: Forbidden West Complete Edition bevat ook tal van grafische opties, zodat de game speelbaar is op heel wat pc's. Het heeft ook een very low setting die ons interessant lijkt voor de mensen met een Steam Deck. We hebben een beetje gespeeld met de settings en hieronder kan je een verschil zien tussen de verschillende grafische settings en dit vanaf very low tot very high.
Settings op medium
De toevoeging van DLSS 3 plus de framegeneratie is natuurlijk een groot voordeel, al is framegeneratie wel alleen voor NVIDIA grafische kaarten van de 4xxx reeks. De 3xxx reeks kan wel nog DLSS 3 aan, maar dan zit je vast met gelimiteerde opties. Je kan uiteraard kiezen welke mode je wenst, want zo heb je de gebruikelijke balanced, quality en performance modes. Wij speelden op quality en hebben het even gespeeld met DLSS gedeactiveerd, maar ook geactiveerd. Het verschil zie je hieronder terug.
Met DLSS
Visueel ziet de game er natuurlijk fenomenaal uit met een wereld die kleurrijk is en ook nog eens heel gedetailleerd. De verschillende personages zagen er op de consoles al goed uit, maar op pc vinden we ze er toch nog iets beter uitzien. Met de upscaling techniek zagen we ook niet teveel foutjes, al hadden we op een moment wel iets raars bij een boom waarbij we een klein raster zagen, maar we slaagden er niet in om het probleem te reproduceren. Op zich niks erg dus. Hieronder heb je een voorbeeld van de screenshot die we toen namen en waarop we dit zagen. Het enige echt grafische minpuntje is dat het kompas tegen een lagere framerate werkt, waarschijnlijk 30fps. Dat valt wel best op als de rest van de game 100fps haalt.
De controls via muis en toetsenbord zit ook goed, al moesten we wel de auto dodge afzetten bij een dubbele key press, want dit werd snel irritant. Het grootste voordeel aan spelen met een muis is dat het natuurlijk een stuk eenvoudiger wordt om headshots uit te voeren of om specifieke componenten van machines af te schieten.
Voor de volledigheid: wij speelden op een systeem met een resolutie van 1440p, draaiend op een NVIDIA RTX 4090, Intel Core i5 13600k en 32GB ram op Windows 11.
De port van Horizon: Forbidden West Complete Edition werd gemaakt door ontwikkelaar Nixxes, die uitstekend werk heeft geleverd. We hebben geen performance problemen ondervonden en de verschillende grafische settings bieden genoeg variatie voor de meeste systemen. Muis en toetsenbord maken het aangenaam om te spelen en je landt de ene headshot na de andere bij vijanden en dit voelt gewoon goed. Het enige mindere vinden we het kompas dat aan 30fps draait.