REVIEW | The Last of Us Part I is momenteel een zootje op pc
PlayStation is al een tijdje bezig om zijn repertoire over te brengen naar pc en na de recente release van Returnal is het nu de beurt aan een andere topper: The Last Us Part I. De release werd eerst nog een paar weken uitgesteld, omdat er wat extra werk nodig was, dus we verwachtten een afgewerkt product te krijgen. Zeker met de hype die de serie rond de games heeft gecreëerd.
Net zoals vorige PlayStation entries komt ook The last Us Part I met enkele leuke extra’s. Denk aan ultrawide monitor support, AMD FSR en Nvidia DLSS SR, unlocked framerate, verschillende grafische settings, maar ook 3D audio en DualSense support, al moet je dan wel de kabel gebruiken. Verder heeft de game ook ondersteuning voor de Steam Deck, al is die nog niet verified.
Wanneer je The Last Of Us Part I voor de eerste maal opstart, krijg je in de rechter onderhoek een kleine melding over de shaders. Sommige zullen de berichten al hebben zien voorbijkomen, maar deze shader compile is een nachtmerrie op dit moment. Wij hebben de game op drie verschillende systemen geïnstalleerd, zijnde onze eigen desktop, een review laptop en de Steam Deck. Bij de drie systemen hebben we toch tientallen minuten mogen wachten vooraleer deze compile gedaan was.
Bij de desktop hebben we 30 minuten mogen afwachten en dit was zonder patches. Bij de laptop duurde het een 50 minuten en dit was na twee patches die gelanceerd waren. Het is dus maar de vraag of die patches veel soelaas brachten. Uiteraard kan je de game spelen zonder dat deze shaders gecompiled worden, maar dan is de ervaring gewoon slecht. Textures ogen niet goed en ook de performance lijdt er wel wat onder, want de compile gaat in de achtergrond verder. Eenmaal de compile gedaan is, moeten we wel eerlijk zijn dat we weinig problemen ondervonden qua rare textures of glitches.
Natuurlijk wil dat niet zeggen dat de performance van de game over het algemeen als goed beschouwd kan worden. Spijtig genoeg bevat de game geen ingebouwde benchmark tool, waardoor het een beetje moeilijker is om consistente resultaten te krijgen. We hebben de game gespeeld op de aanbevolen settings voor onze pc, waarbij we op high zouden moeten spelen. Daarbij draaide de game op 65 to 80fps, maar was het wel sterk afhankelijk van het feit of we ons binnen of buiten bevonden. Een drop naar 55 fps hebben we ook meermaals zien voorbijkomen en dat is natuurlijk zeer spijtig, want we hadden toch wel wat meer verwacht.
Op de laptop, die een I9 en RTX 4080 bevat, werd de ultra setting aanbevolen en terwijl dit er zeker niet slecht uitzag, haalden we ook hier maar net de 60fps. We hadden ook het gevoel dat de details toch wel wat minder waren. We hebben de game zelf niet op PS5 gespeeld, maar vanop basis van de beelden die we online zagen van die versie, hadden we op pc toch net iets meer verwacht.
We hebben de game ook even gespeeld op de Steam Deck, maar die ervaring is ondermaats (het is natuurlijk ook nog niet verified) en zelfs op low haalden we op bepaalde momenten maar 20-25fps. Op desktop hebben we even DLSS Super Resolution aangezet en toen kregen we een meer vaste fps rond de 90, maar dat heeft dan weer wat effect op de image quality.
The Last Of Us Part I heeft wel wat settings die je kan aanpassen om de game visueel aan te pakken. Zo krijg je toegang tot de belichting, maar ook de animatieafstand, post processing, shaders, reflecties en meer. Er wordt daarbij meteen aangegeven wat de mogelijke impact is op de CPU en GPU, zodat je een idee krijgt wat de mogelijke performance hit kan zijn. Wel ondervonden wij dat de game flink wat VRAM nodig heeft. Zelfs op high nam het al rond de 8GB VRAM in. Op medium zakte dat naar ongeveer 6,5 GB VRAM. Beschik je dus over 8GB in je pc, dan wordt het dus allemaal flink krap.
De muis en toetsenbord ondersteuning is wel hemels, ook al speelt de game goed met een controller. Het kunnen omschakelen naar een M/KB setup voel je meteen. Je aim is een pak nauwkeuriger en we hadden geen problemen om de ene headshot na de andere te landen. Spijig genoeg zijn we niet in het bezit van een 3D audio enabled headphone, dus hier kunnen we geen oordeel over brengen.
Zoals velen onder ons keken we wel uit om deze topper van PlayStation te spelen op onze pc, maar al snel werd de glimlach van ons gezicht geveegd. Op dit ogenblik kunnen we The Last of Us Part I niet aanraden, want de staat waarin de game zich bevindt, is niet ok. De titel heeft al een paar patches verkregen, maar de grootste problemen - de shaders en performance - zijn nog steeds niet volledig opgelost. Verder vreet de game ook je VRAM op en heb je nood aan FSR of DLSS om wat hogere framerates te verkrijgen. Ook de details in de game zijn niet helemaal op niveau.
- Grafische opties
- Performance issues
- Shader compile
Triest, vooral met het extra uitstel.
Geen sympathie van mij hiervoor.
Geplaatst op 2023-04-03 17:43:56
Maar wat een heerlijke game als het goed werkt :o
Genieten wel
Geplaatst op 2023-04-04 12:04:31
Lees van zoveel problemen, zit aan 10 uur gameplay. Nog geen enkele crash gehad.
Geplaatst op 2023-04-04 12:15:49
Ik zit in een groep waar ook gamers zitten heb al wel effectief mensen zien klagen over de pc port 1 minuut gamen en dan 5 minuten even geduld.😅
Geplaatst op 2023-04-04 13:20:16
Ja heerlijk, een 10 jaar oude game die al 2 remakes kende :p
Geplaatst op 2023-04-04 14:36:38
1 remake, maar vind ik ook een beetje beside the point. Pc is voor een groot stuk een volledig nieuw publiek, dus ik zie eigenlijk niet wat dat er mee te maken heeft
Geplaatst op 2023-04-05 09:31:45
Awel 1 remake en een lazy upgrade dan. Feit is dat PC gamers een 10 jaar oude, opgesmukte game ontvangen die niet doet wat ie moet doen :p
Geplaatst op 2023-04-05 15:31:06
Het gaat hier wel over de remake en die is verre van 10 jaar oud (en daar is echt wel werk in gestoken, dus die 'opgesmukt' noemen is gewoon een meh-opmerking die meer voortkomt uit een bepaalde voorliefde dan wat anders). Sterker nog, die werd vorig jaar uitgebracht. Dat de port nu niet goed gedaan is, dat is natuurlijk duidelijk en daar is geen excuus voor. Maar dat wil niet zeggen dat pc-gamers hier geen toegang krijgen tot een bijzonder sterke game, waarvan heel wat mensen die mss nooit eerder hebben gespeeld of kunnen spelen. Ontkennen dat TLOU gewoon een topgame is, is onzin. Hopelijk fiksen ze het technisch dus, want dat zou alleen maar goed nieuws zijn.
Geplaatst op 2023-04-05 19:07:35, bewerkt op 2023-04-05 19:08:08
Heeft niets met voorkeuren te maken, bij bv. GTA V vind ik dit soort praktijken ook onzin en ik kan voorbeelden blijven opnoemen van verschillende bedrijven.
Ik ontken ook nergens de kwaliteit van de game in kwestie en ik hoop ook dat ze de PC versie fixen, dus als jij hier ergens iets over voorkeuren voor platformen uit haalt, dan ligt dat eerder aan jezelf :)
Ik uit hier gewoon mijn mening over iets wat me stoort in het gaming landschap, maar voel je vrij om hier meer achter te zoeken dan nodig.
Geplaatst op 2023-04-06 07:28:25
Met welke patch werd de game getest?
Geplaatst op 2023-04-04 12:25:18
Zoals ik meld in de tekst op launch (zonder patches) en na 2 gelanceerde patches.
Geplaatst op 2023-04-04 12:43:50
Oh shit idd, de laatste hotfix werd pas vandaag op steam toegevoegd. (1.0.1.7)
Naugty Dog kondigt voor vrijdag tevens een nieuwe grote patch aan.
Geplaatst op 2023-04-04 19:42:23
Ik dacht dat deze hotfix voornamelijk was voor de mouse jitter.
Die van vrijdag ga ik zeker checken.
Geplaatst op 2023-04-04 22:20:33
Had geen zin om op een patch te wachten voor die jitter, dan maar met mijn ds4 begonnen en daar is dat probleem gelukkig nie, heb 1 crash gehad op een 6 uur spelen (1.0.1.6) dus valt al bij al nog mee :)
Shaders in het begin is idd zzz maar na een half uur was ik er gelukkig vanaf, nog goe dat het maar 1 keer is :p
Met deze settings heb je eyecandy maar toch redelijke fps: https://youtu.be/eqqgW_7hosY?t=865
Geplaatst op 2023-04-05 20:19:04, bewerkt op 2023-04-05 20:20:52
Ammai das pech als ge zoiets moet reviewen :P
Geplaatst op 2023-04-04 20:46:32