REVIEW | The Sims 4: Growing Together is de beste uitbreiding sinds lang
Benjamin Franklin zei ooit dat er twee zekerheden zijn in het leven: de dood en belastingen. Tegenwoordig kunnen we The Sims 4 uitbreidingen toevoegen aan dat lijstje. Growing Together is inmiddels al de dertiende uitbreiding voor de simulatiegame en legt de focus op het familieleven. De schijnwerper staat vooral op de allerjongste Sims en hoe gezinsleden met ze omgaan. Geen grootschalige nieuwigheden dus, maar vooral veel opties die het persoonlijke verhaal van je Sims verder ontplooien. En net dat maakt van Growing Together een bijzonder goede uitbreiding.
Een pasgeboren Sim begint het leven met een eigenschap. Een baby kan ochtendhumeur hebben, een moeilijke eter zijn of kan op zijn ouders urineren tijdens het verschonen. Je kleinste familielid heeft dus meteen al een eigen karakter. Kinderen hebben ook enkele nieuwe opties zoals Creatief Genie of Slaapfestijn Kapitein. De grootste vernieuwingen vallen echter meteen op wanneer je via het menu een eigen Sim gaat maken. De nieuwe familiedynamieken zorgen voor unieke situaties. Gaan familieleden eerder koel met elkaar om of vuren ze de ene dad joke na de andere op elkaar af? Likes en dislikes zoals favoriete gespreksonderwerpen hebben meteen een grotere impact op de gameplay en voelen dus niet meer zo triviaal aan. Elke Sim heeft hierdoor een diepere persoonlijkheid, wat de verhalen ten goede komt.
Er is een goed aantal interactieve voorwerpen die je kunt aanschaffen. Vele daarvan kunnen belangrijke familiemomenten opleveren. Je kunt je kinderen leren fietsen, bordspellen spelen of samen vriendschapsbandjes maken. Dit terwijl bejaarde Sims een doos met herinneringen bijhouden om later door te geven aan de volgende generatie. Afhankelijk van je gekozen dynamiek, kan elk gezinsmoment warmte uitstralen of uitmonden in epische ruzies. De architecten onder ons kunnen aan de slag met de nieuwe boomhuizen, waar kinderen naar hartenlust in kunnen spelen. Je kunt het decor wijzigen zo vaak je wil en ook volwassenen kunnen hier terecht, want alles is natuurlijk ook een Woohoo-plek.
Growing Together voegt mijlpalen toe aan het leven van je Sims en dit begint al vanaf de geboorte. Baby's moeten doelen halen voordat ze bepaalde acties kunnen uitvoeren. Zo zal een baby zijn hoofd zelfstandig recht moeten houden vooraleer hij in een hoge eetstoel kan zitten. De doelen zijn dus vrij realistisch en volwassen Sims kunnen kinderen helpen hierbij. Dit geeft een gezin extra veel motivatie om actief bezig te zijn met de kinderen zodat ze opgroeien tot volwaardige volwassenen.
De mijlpalen zijn afhankelijk van de leeftijd. Volwassen kunnen een mijlpaal bereiken door te scheiden of een brand te overleven. Dit soort negatieve herinneringen kunnen zelfs trauma’s opleveren, waardoor je Sims een slecht humeur krijgen als ze de plek van de herinnering opnieuw bezoeken. Mijlpalen zijn vooral aanwezig voor jongere Sims. Naarmate ze ouder worden, valt er steeds minder te bereiken. Dat is misschien realistisch, maar het voelt toch wat gebrekkig aan. Al is het ergens wel terecht. Kinderen worden al jarenlang een beetje genegeerd door ontwikkelaar Maxis. Baby’s, kleuters en jonge kinderen waren altijd gewoon maar aanwezig zonder echt veel bij te dragen aan het gezin. Dat is dus niet langer het geval. Bejaarde Sims hebben zelfs enkele unieke opties met kleinkinderen, zoals het aangeven van snoepjes zonder dat de ouders dit weten. Door de vele nieuwe mogelijkheden qua persoonlijkheden, hoef je als speler niet langer alles te micromanagen. Als je toelaat dat je Sims autonome beslissingen maken, dan komt een huishouden echt helemaal tot leven, zelfs wanneer je je enkel focust op één Sim. Autonome Sims zijn niet langer gewoon kopieën van elkaar, maar gedragen zich echt anders. Hierdoor is het verhaal van elk gezin compleet anders. Er is echt een narratief in het leven van elke Sim.
Er is een nieuwe wereld toegevoegd genaamd San Sequoia, wat het meest teleurstellende is aan de hele uitbreiding. Het gebied is gebaseerd op San Francisco en omvat drie buurten met in totaal twaalf bouwgronden. Een groot deel van de map is helaas onbruikbaar. De helft bestaat uit water waar je geen interacties mee kunt uitvoeren. Erg jammer, want de map ziet er best mooi uit en vooral het interieur van de gebouwen is slim uitgedacht. Het blijft gewoon allemaal erg beperkt. San Sequoia voelt als een snel gemaakt aanhangsel van een al vrij complete uitbreiding. Ook zijn we op verschillende glitches gebotst tijdens het spelen. Zo kwamen de Sims soms vast te zitten in bepaalde animaties. De ene bleef oneindig lang douchen en de andere kon niet stoppen met dansen. Enkel door het spel op te slaan en te herstarten, konden we deze cirkel doorbreken. Dit gebeurde gelukkig maar enkele keren op flink wat uren speeltijd en verder draait alles soepel zoals het hoort.
Growing Together is de beste uitbreiding voor The Sims 4 in tijden. Dat is vooral omdat de game niet op één enkele gimmick aast. Universiteiten, Hollywood, en Clubs zijn allemaal leuk, maar vervelen eens je alles een keer hebt gezien. Growing Together zet niet in op één enkele ervaring, maar op de hele samenstelling van je gezin en de connecties tussen je familieleden. Daarmee is het een broodnodige uitbreiding voor elke gamer die plezier haalt uit het dagdagelijkse leven van de Sims. Er zijn enkel glitches aanwezig, maar die mogen de pret niet drukken. Als je ooit nog eens een uitbreiding haalt voor The Sims 4, laat het dan Growing Together zijn.
- Mijlpalen
- Eindelijk aandacht voor kinderen
- Meer unieke Sims
- Flauw nieuw gebied
- Weinig mijlpalen voor volwassenen
- Glitches