REVIEW | Metroid Prime Remastered brengt klassieker succesvol naar het heden
Al enkele jaren doen de geruchten de ronde dat Metroid Prime in HD naar de Switch zou komen. Het is namelijk nog steeds wachten op de vierde telg in de reeks, maar als voorgerecht serveert Nintendo ons de klassieker waar het allemaal mee begon. Of de klassieker en één van de meest geprezen games anno 2023 de tand des tijds doorstaan heeft, kom je in deze review te weten.
Niemand had het destijds zien aankomen, maar in 2002 wist Retro Studios iedereen te verrassen met Metroid Prime. Na het voortreffelijke Super Metroid op de SNES, sloeg de franchise een generatie over en zou het pas zijn intrede in 3D tijdens het Gamecube-tijdperk maken. Dat een dergelijke franchise aan een vrij onbekende Westerse ontwikkelaar als Retro toevertrouwd werd, bleek uiteindelijk een gewaagde maar geslaagde gok te zijn. Het origineel pronkt nog steeds met torenhoge scores op heel wat 'best games of all time' lijstjes.
Je zou denken dat een game als deze niet meteen een soort van remake dient te krijgen, omdat er in sé ook nog steeds vrij weinig mis is met de opzet. De term Remastered is dan ook naar onze mening een erg goede keuze geweest, maar dit wil niet zeggen dat men het origineel zo maar even in hoge resolutie emuleert of af laat spelen. De game is quasi volledig van nul af aan opnieuw opgebouwd en gemaakt door ontwikkelaars van zowel Retro Studios als enkele andere ondersteunende studios.
Al heel snel wordt duidelijk dat men alles zo getrouw mogelijk heeft proberen over te nemen. De locaties, levels, besturing en algemene feel in het spel zijn nog steeds ontzettend herkenbaar voor ieder die het spel in het verleden gespeeld heeft. Dat zou te wijten zijn aan het feit dat de engine blijkbaar nog steeds hetzelfde is, wat - gezien de leeftijd van de engine - het geheel extra indrukwekkend maakt. Qua besturing zit je met praktisch alle mogelijke opties: de klassieke lock-on besturing is mogelijk, er is een pointer control optie zoals in de Wii Trilogy mogelijk en volledig nieuw is een dual joystick controlschema. Hierdoor speelt het spel wat meer weg zoals we dat van talloze first-person shooters gewoon zijn.
Hoewel we zonet aangaven dat de levels hetzelfde zijn, betekent dit niet dat Retro Studios alles simpelweg in een hoge resolutie heeft vertaald. Zeker wanneer je de oude en nieuwe versie naast elkaar plaatst, wordt al snel duidelijk dat praktisch elke mesh, texture, object en model volledig herzien werd. Ook qua belichting heeft men vaak voor een andere insteek geopteerd. Vaak neemt men ook nog wat extra artistieke vrijheid om net wat meer detail of sfeer aan het geheel toe te voegen, zonder zich te verliezen in een overdaad aan sfeervolle details.
Dit alles komt het avontuur van onze heldin Samus zeker ten goede. Voor zij die zich nooit aan Metroid Prime gewaagd hebben: het is de bedoeling om in deze first-person adventuregame het mysterie op een verlaten planeet op te lossen en dit doe je volledig in eerste persoon. De game wist destijds een prima mix tussen exploratie, schieten en platformen neer te zetten en nog steeds is het spel een aanrader voor iedereen. Het enige minpuntje is de hoeveelheid backtracking die je later in het spel moet doen.
Maar laat dat soms ook de charme van het spel zijn, je kan echt wel een tijdlang op zoek gaan naar de volgende stap in het avontuur. Het hintsysteem is nog steeds behouden, dus wanneer je na een bepaalde tijd niet meteen je objectief kan vinden, zal het spel een kleine indicatie geven.
Met al deze HD-assets zou je al snel denken dat men heel wat compromissen heeft moeten maken op vlak van performance, zeker wanneer we in het achterhoofd houden dat de Switch al heel wat kaarsjes mag uitblazen. Gelukkig heeft men de prioriteiten nog steeds op de juiste plaats en is, net als diens origineel, de remaster voorzien van een locked 60 fps framerate.
Ook qua frame pacing en laadtijden vallen er praktisch geen problemen te bespeuren. Er is slechts één laadscherm tijdens het inladen vanuit het hoofdmenu en nadien zal je er nooit nog een zien. De resolutie in docked en handheld modus is respectievelijk 900p en 600p. Hierdoor ziet het beeld er zowel op het groot als draagbaar scherm scherp genoeg uit.
Toeval of niet, samen met Metroid Dread blijkt Prime Remastered opnieuw een paradepaardje voor de Switch OLED te zijn. Dat ligt vooral aan het feit dat Metroid een prima samenspel van heel wat kleuren, belichting en schaduwen is. De verschillende beams en belichtingstechnieken komen hierdoor, in combinatie met de zwarte en donkere tonen in het design, extra tot hun recht en zien er voortreffelijk uit op een Switch OLED.
Nintendo en Retro Studios zijn er in geslaagd om een tijdloze klassieker naar de Switch te brengen. Men gaat voor een zo getrouw mogelijke ervaring, maar een aantal kleine toevoegingen aan de besturing en gameplay zorgen dat de game prima wegspeelt. Deze first-person adventure ziet er ontzettend goed uit in zowel draagbaar formaat als het scherm. Het geeft ons veel vertrouwen in de grootste uitdaging die Retro Studios nog te wachten staat: Metroid Prime 4. Met Metroid Prime Remastered is de toon alvast gezet en kijken we met veel vertrouwen uit naar het toekomstig, nieuw avontuur van Samus. Intussen kunnen zowel fans en nieuwkomers genieten van een quasi perfecte remaster voor de Nintendo Switch die anno 2023 nog steeds een fantatisch avontuur oplevert.
- Getrouwe remaster
- Nieuwe, moderne besturingsoptie
- Visueel aspect
- Performance en locked 60fps
- Backtracking
Fantastisch spel
Geplaatst op 2023-02-16 16:02:47
Dacht dat dit een vlugge cashgrab was maar het is fantastisch hoeveel effort ze hier in hebben gestoken. Beiden op grafisch vlak maar ook controls, ben blij dat de wii control scheme gewoon nog beschikbaar is op deze
Geplaatst op 2023-02-19 14:55:23